legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Obligatiile angajatorilor vizavi de munca suplimentara - prevederi legale

Mara Dobrin
Mara Dobrin
07 Martie 2025
07 Martie 2025
Mara Dobrin
Mara Dobrin
munca suplimentaraobligatii munca suplimentara
Obligatiile angajatorilor vizavi de munca suplimentara - prevederi legale
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cuprins

Va reamintim ca, potrivit art. 121 alin. (1) din Codul muncii, la solicitarea angajatorului, salariatii pot efectua munca suplimentara, cu respectarea prevederilor privitoare la durata maxima a orelor suplimentare.

Notiunea de ore suplimentare priveste munca prestata dupa orele de program in timpul zilelor lucratoare. Munca prestata in weekend nu are regimul juridic al orelor suplimentare.

Daca sunteti in situatia de a solicita angajatilor dvs. prestarea de ore suplimentare trebuie sa aveti in vedere si norma cuprinsa in art. 135 din Codul muncii potrivita careia, cu exceptia lucrului in schimburi, salariatilor trebuie sa li se asigure 12 ore consecutive de repaus intre doua zile de munca.

Regimul juridic al orelor suplimentare este stabilit prin norme imperative, a caror nerespectare se sanctioneaza contraventional, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei, pentru fiecare persoana identificata ca prestand munca suplimentara (Legea nr. 85/2020).

De asemenea, este important de stiut mai multe despre munca suplimentara 2025 si prevederile din Codul Muncii, calculul orelor suplimentare si sporul pentru munca suplimentara, despre toate acestea puteti citi AICI.

Obligatiile angajatorului si munca suplimentara

  • Cel care are initiativa prestarii orelor suplimentare trebuie sa fie angajatorul, care le solicita fie in scris, fie verbal.
  • In acelasi sens s-a statuat si in practica judecatoreasca, apreciindu-se ca: efectuarea voluntara a orelor suplimentare in zilele nelucratoare nu poate avea ca efect corelativ obligarea unitatii angajatoare la plata acestor ore. Instanta a considerat ca salariatului nu i se cuvine plata pentru prestarea de ore suplimentare, deoarece nu a putut proba existenta unei solicitari in acest sens.
  • Solicitarea trebuie sa vina din partea angajatorului, nu din partea unui tert. Chiar daca prezenta dupa orele de program este, de exemplu, solicitata de catre clienti, salariatul nu va putea pretinde plata acestora, daca nu angajatorul insusi i-a cerut sa lucreze suplimentar. Instantele au decis constant in acest sens, aratand ca orele lucrate la solicitarea clientilor, si nu a angajatorului, nu constituie ore suplimentare (chiar daca, finalmente, ii profita angajatorului).

STOP!
Cum sa evitati amenzile de 15.000 de lei pentru fiecare persoana identificata ca prestand munca suplimentara, detalii AICI >>>

 

  • Salariatii pot presta munca suplimentara fara a depasi 8 ore pe saptamana. In total, un salariat poate lucra 48 de ore saptamanal.
  • Durata maxima de 48 de ore poate fi depasita, in mod exceptional, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana.
  • Reglementarea duratei maxime de ore suplimentare este obligatorie atat pentru angajator, cat si pentru salariat. Altfel spus, angajatorul este contravenient daca accepta prestarea de ore suplimentare de catre salariat, chiar daca acesta este de acord cu prestarea lor, si chiar daca insusi salariatul o solicita. Adesea, salariatii doresc sa presteze ore suplimentare in numar mai mare, vazand in aceasta o sursa de venituri in plus. Limita de 8 ore suplimentare pe saptamana nu poate fi insa depasita nici daca exista interes din ambele parti.

Obligatiile salariatului si munca suplimentara

Potrivit art. 120 alin. (2) din Codul muncii, munca suplimentara nu poate fi executata fara acordul salariatului, cu doua exceptii:

• cazul de forta majora;


• lucrari urgente destinate prevenirii unor accidente ori inlaturarii consecintelor unui accident.

De asemenea, salariatul care ramane dupa orele de program sa lucreze nu fiindca i-ar pretinde angajatorul, ci deoarece este lent si nu reuseste sa isi execute norma de munca in timpul programului, nu ar putea pretinde compensarea orelor suplimentare cu timp liber corespunzator, ori remunerarea lor.

Durata normala a muncii vs munca suplimentara


"In lunile in care salariatii efectueaza ore suplimentare trebuie sa incheiem acte aditionale la CIM?"

Munca suplimentara nu este element al contractului individual de munca si, prin urmare, nu modifica contractul de munca. Daca insa se modifica durata muncii, in sensul ca durata normala a zilei de munca nu mai este 8 ore, ci 9 ore sau 10 ore, evident, in acest caz se incheie act aditional la contractul individual de munca.

Conditiile in care durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana sunt precizate in art. 114 si urmatoarele din Codul muncii.

Elementele esentiale ale contractului individual de munca sunt:

a) identitatea partilor;
b) locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa isi desfasoare activitatea in locuri de munca diferite, precum si daca deplasarea intre acestea este asigurata sau decontata de catre angajator, dupa caz;
c) sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;
d) functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
e) criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
f) riscurile specifice postului;
g) data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
h) in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
i) durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
j) conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
k) salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, evidentiate separat, periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul si metoda de plata;
l) durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si/sau ore/saptamana, conditiile de efectuare si de compensare sau de plata a orelor suplimentare, precum si, daca este cazul, modalitatile de organizare a muncii in schimburi;
m) indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
n) durata si conditiile perioadei de proba, daca exista.
o) procedurile privind utilizarea semnaturii electronice, semnaturii electronice avansate si semnaturii electronice calificate.
p) dreptul si conditiile privind formarea profesionala oferita de angajator;
q) suportarea de catre angajator a asigurarii medicale private, a contributiilor suplimentare la pensia facultativa sau la pensia ocupationala a salariatului, in conditiile legii, precum si acordarea, din initiativa angajatorului, a oricaror alte drepturi, atunci cand acestea constituie avantaje in bani acordate sau platite de angajator salariatului ca urmare a activitatii profesionale a acestuia, dupa caz.

Rezulta, din dispozitiile legale citate, ca modificarea oricarui element al contractului individual de munca, din cele mentionate mai sus, are la baza incheierea unui act aditional la CIM, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil (art. 17 alin. (5) din Codul muncii republicat).

Daca nu se modifica durata normala a muncii, nu se incheie act aditional la CIM.

Un studiu de caz cuprins in lucrarea "Totul despre Orele suplimentare si munca in zi de repaus", singura lucrare care analizeaza in detaliu acest subiect si ofera raspunsuri clare la cele mai dificile intrebari, comanda ACUM >>>

NOUTATI din Legislatia muncii

Retineti, Regulamentul intern chiar va ajuta!


Este actul prin care puteti spune clar ce vreti de la angajatii dvs., avand si garantia ca acestia vor respecta dorintele dvs. (ii obliga art. 39, alin. (2), lit. c) din Codul muncii)! Prin Regulamentul intern stabiliti:

  •   drepturile si obligatiile dvs. si ale salariatilor
  •   criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor
  •   procedurile de solutionare a cererilor si reclamatiilor salariatilor
  •   regulile privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii, etc.
Grabiti-va sa intrati in posesia exemplarului dumneavoastra >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati in 2025: Atentie la Regulamentul Intern si Contractul Colectiv de Munca"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]