Securitatea si sanatatea in munca: Ce trebuie sa indeplinim ca angajator

09 Aprilie 2012
09 Aprilie 2012
autorizatie functionareprotectia munciissmobligatii angajatorregistrul comertului
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X





Angajatorul are obligatia legala ca, inainte de inceperea oricarei activitati, sa obtina autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca. Asumarea acestei responsabilitati se face pentru activitatile care se desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora.

Exista doua proceduri distincte de obtinere a autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca:

1)    Procedura de autorizare in baza Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006. Aceasta procedura se desfasoara prin intermediul Inspectoratului Teritorial de Munca.

2)    Procedura de autorizare in baza Legii nr. 359/2004. Aceasta procedura se desfasoara prin intermediul Biroului Unic din cadrul Oficiului Registrului Comertului.

Se vor autoriza potrivit prevederilor Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 319/2006 toti angajatorii, cu exceptia urmatoarelor categorii:

a)    persoanele juridice pentru care autorizarea functionarii, inclusiv din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, se efectueaza in temeiul Legii nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare;

b)    persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale pentru care procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii este reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, cu modificarile ulterioare.

SANCTIUNE

Nerespectarea obligatiei legale de a obtine autorizatia de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei, conform art. 39 alin. (2) din Legea nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

1)    Procedura de autorizare prin intermediul Inspectoratului Teritorial de Munca

Care sunt etapele procedurii de autorizare?
-    Angajatorul depune la Inspectoratul Teritorial de Munca pe raza caruia isi desfasora activitatea urmatoarele documente:
-    cerere pentru autorizarea desfasurarii activitatii din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca;
-    declaratia pe propria raspundere din care rezulta ca, pentru activitatile declarate, sunt indeplinite conditiile de functionare prevazute de legislatia specifica in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
-    copii de pe actele de infiintare.

Cererea va fi completata in doua exemplare semnate in original de catre angajator.
Se va completa, de asemenea, opisul de documente solicitate pentru autorizarea de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca.

-    Inspectoratul Teritorial de Munca inregistreaza cererea de autorizare, verifica actele depuse si elibereaza un certificat constatator in termen de 5 zile lucratoare de la inregistrarea cererii.

Certificatul constatator, emis in baza declaratiei pe propria raspundere, da angajatorului dreptul sa desfasoare activitatile pentru care a obtinut certificatul.

Ce se intampla daca se incalca prevederile legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca?

In cazul in care in cadrul controalelor se constata incalcari ale prevederilor legale din domeniul securitatii si sanatatii in munca, inspectorul de munca poate dispune sistarea activitatii si, respectiv, poate propune inspectoratului teritorial de munca inscrierea masurii sistare a activitatii in certificatul constatator. in baza propunerii inspectorului de munca, inspectoratul teritorial de munca consemneaza in certificatul constatator masura sistarii activitatii.

Angajatorul isi poate relua activitatea numai dupa ce demonstreaza ca a remediat deficientele care au condus la sistarea activitatii si reia procedura de autorizare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca.

In cazul reautorizarii, cererea va fi insotita de certificatul constatator eliberat initial, in original. Inspectoratul teritorial de munca va mentiona in certificatul constatator data reluarii activitatii.

INFO

Modelele pentru cererea pentru autorizare, declaratia pe propria raspundere si certificatul constatator se regasesc in anexele A, B si C la Hotararea de Guvern nr. 1425 din 11 octombrie 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

2)    Procedura de autorizare prin intermediul Biroului Unic din cadrul Oficiului Registrului Comertului

Care sunt etapele procedurii de autorizare?

La data eliberarii de catre Oficiul Registrului Comertului a certificatului de inregistrare continand codul unic de inregistrare sau, dupa caz, la data eliberarii certificatului de inscriere de mentiuni sau inainte de inceperea unei activitati care necesita autorizare, solicitantul are obligatia de a cere obtinerea actului de autorizare a functionarii din punct de vedere al sanatatii si securitatii in munca. Actul de autorizare va fi emis de Inspectoratul Teritorial de Munca pe raza caruia isi desfasora activitatea solicitantul.

Solicitantul va depune la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul competent:
-    cererea de inregistrare/autorizarea functionarii,
-    declaratia pe propria raspundere prin care isi asuma responsabilitatea ca indeplineste conditiile legale privind securitatea si sanatatea in munca.

Aceste documente se depun indosariate si vor fi insotite de dovezile privind achitarea taxelor si tarifelor aferente.

In cazul in care autoritatile publice competente constata ca nu sunt indeplinite conditiile legale de functionare, notifica acest fapt solicitantului, la sediul inregistrat, acordand un termen de remediere a neregularitatilor constatate. Termenul curge de la data primirii notificarii si poate fi prelungit la cererea expresa a solicitantului, adresata autoritatii publice competente.

In cazul in care neregularitatile nu sunt remediate, autoritatile publice competente notifica Oficiului Registrului Comertului actul prin care s-a interzis desfasurarea activitatii, in termen de 3 zile de la emiterea acestuia, pentru a fi inregistrat din oficiu in Registrul Comertului.

INFO

Persoanele juridice pentru care autorizarea functionarii, inclusiv din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, se efectueaza in temeiul Legii nr. 359/2004, vor completa cererea de inregistrare/autorizarea functionarii Model 1. Persoanele fizice autorizate sa desfasoare activitati economice, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, vor completa cererea de inregistrare/autorizarea functionarii Model 2.

Ce model de declaratie pe propria raspundere veti depune?
Exista trei situatii distincte:

1)    in situatia in care nu desfasurati, la sediul social principal sau secundar, activitatile prevazute in actul constitutiv sau modificator, o perioada de maximum 3 ani, veti depune declaratia pe propria raspundere Model 1.

Odata cu eliberarea certificatului de inregistrare sau de inscriere de mentiuni, Oficiul Registrului Comertului va va elibera un certificat constatator care atesta ca s-a inregistrat declaratia pe propria raspundere si ca nu este necesara autorizarea functionarii. Sunteti, insa, obligat sa va autorizati inainte de inceperea oricareia dintre activitatile prevazute in actul constitutiv, respectiv modificator.

2)    In situatia in care desfasurati, la sediul social principal sau secundar, activitatile prevazute in actul constitutiv sau modificator, veti depune declaratia pe propria raspundere Model 2.

in termen de 20 de zile de la data inregistrarii cererii de autorizare, Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunal va va elibera un certificat constatator care atesta inregistrarea declaratiei pe propria raspundere ca indepliniti conditiile de autorizare din punct de vedere al protectiei muncii.

3)    In situatia in care intervin modificari fata de cele declarate in declaratia Model 1 sau Model 2, veti depune declaratia pe propria raspundere Model 3.

Modificarile pot interveni cand se constata neregularitati ale documentatiei depuse sau neindeplinirea conditiilor legale ori in cazul refuzului de autorizare, precum si in cazul reautorizarii, cand sunteti obligat sa reluati procedura de autorizare.

Persoanele indreptatite sa semneze declaratia pe propria raspundere sunt fondatorii, asociatii, administratorii sau reprezentantii - in cazul sucursalelor.

Autoritatea competenta sa verifice conformitatea celor declarate cu situatia de fapt in domeniul protectiei muncii este Inspectoratul Teritorial de Munca in a carui raza se afla sediul solicitantului.



NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]