In realitate, lucrurile nu stau asa. Nu au stat niciodata asa. Oamenii buni ajung sa faca performanta atunci cand ii indrumam, cand tinem cont de evaluarea de la inceput de recrutare, cand ii asezam pe posturile perfecte, cand ii motivam, cand le crestem gradul de retentie, cand punem la punct cultura organizationala asa incat toti oamenii sa se simta bineveniti. Oamenii buni fac performanta atunci cand sunt incurajati, cand sunt indemnati sa investeasca in pregatirea lor profesionala, cand descopera ca au mare utilitate in companie, cand ii apreciem, cand isi dau seama ca ii ajutam sa creasca, sa urce pana in varful piramidei.
Mai sunt manageri care nu au ce cauta in fruntea unei echipe de profesionisti. Sunt cei care se asteapta la rezultate exceptionale, performanta iesita din comun, ore suplimentare peste ore suplimentare, implicare 200% doar pentru ca ofera un loc de munca platit decent, stabilitate si siguranta. Daca imi oferi ca avantaj competitiv siguranta, stabilitate si salariu, trebuie sa te dezamagesc. Asta ofera Codul Muncii. Legiuitorul ti-a luat-o putin inainte.
Mai mult, nu au ce cauta in fruntea echipelor de lucratori cei care nu inteleg ca retentia unui profesionist implica eforturi din partea lor. Retentia implica o lupta continua pentru un om care iti aduce valoare in echipa. Daca trece in tabara adversa, pierzi valoarea lui in mod dublu: ce realiza inainte pentru tine se transforma acum in ce realizeaza pentru competitie.
In momentul de fata, pentru profesionisti valorosi se duc lupte grele. Se incheie clauze de neconcurenta si clauze de formare profesionala. Lucram indeaproape cu profesionistii din domeniul juridic pentru a ne apara companiile pana in punctul in care vor deveni adevarate fortarete. Sa nu apucam ziua in care vom pierde sursa incasarilor: pe acei oameni care fac o companie sa functioneze struna.
Nu sunt multi. Sunt cativa. Sunt oamenii pe care te bazezi oricand. Sunt cei care, daca pleaca, vor atrage caderea altor oameni, a unor departamente, exact ca piesele de domino. Sunt cei care tin compania in picioare.
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Portal Codul Muncii
250 Modele Fise de Post
Dar si pe ei ii tin in picioare oamenii care li se subordoneaza, pe care multi cred ca isi permit sa ii ignore. Daca nu oferi managerilor tai profesionisti motivati, nici ei nu isi vor putea indeplini atributiile si sarcinile. Asa ca ajungem cu strategiile de motivare si la cei multi si marunti. Fara ei, piramida se cam darama. Si daca nu se darama, se erodeaza si in timp ajungem tot acolo.
Nu exista companie de succes pe termen lung fara profesionisti motivati. Si atentie la faptul ca motivarea angajatilor nu presupune doar eforturi financiare. Sunt multe eforturi non-financiare pe care le puteti efectua.
In mod concret, in motivarea angajatilor plecati de la urmatoarele reguli de baza:
1. Oamenii incep sa se planga ca au salariile prea mici in momentul in care nevoile lor emotionale nu mai sunt satisfacute. Situatia este valabila in cca 90% din cazuri.
Motivati-i emotional si in 90% din cazuri vor fi mai satisfacuti pe termen lung decat daca le oferiti un bonus luna aceasta si peste cateva zile le incalcati programul de lucru, ii supraincarcati si ii tratati in mod incorect.
2. Motivatia angajatilor reprezinta un proces continuu, in care trebuie sa investesti constant. Nu exista angajati pe care sa ii motivezi peste noapte si odata pentru totdeauna. Cu ajutorul echipei de la HR poti pune la punct un plan de strategii de motivare pe trepte de ierarhizare, cu eliberare a beneficiilor in mod treptat.
3. Strategiile de motivare non-financiara nu tin o vesnicie. Trebuie sustinute de eforturi financiare din partea companiei.
4. Motivarea angajatilor este 50% psihologie si 50% bilant contabil. Nu va duceti angajatii de nas. Palmele pe spate nu au fost niciodata strategii de motivare. Sunt gesturi interesante. Nu mai mult...
Nu va mintiti angajatii. La un moment dat inteleg tot. Este doar o chestiune de timp.
5. Oferiti respect si aveti toate sansele sa primiti respect. In caz contrar, aveti sansa sa ramaneti in firme cu oamenii cei mai slabi. Nu sunt cei mai buni oameni cu care sa claditi o afacere de succes.
6. Puneti-va in locul oamenilor vostri. Aflati ce ii motiveaza. Stati de vorba cu ei. Pe unii ii motiveaza bonusurile si pe altii ii motiveaza formarea profesionala. Nu ii puneti pe toti pe un pat al lui Procust. O sa obositi facand greseli ce tin de motivarea angajatilor si cel mai grav este ca in tot acest proces veti pierde oameni buni.
7. Nu promiteti mai mult decat puteti oferi. La un moment dat, angajatii vor prinde din mers ideea si atunci nu se stie cine este mai pacalit decat celalalt.
8. Nu va asteptati ca strategiile de motivare sa functioneze de la sine. Aveti nevoie de un departament de HR care sa se ocupe de acest capitol. Iar profesionistii HR trebuie sa lucreze mereu alaturi de managerii de linie. Motivarea angajatilor trebuie sa tina de factorul psihologic, cat si de cel financiar/ ce tine de cifre. Aici avem nevoie de doi profesionisti, fara exceptie, fara rabat de la calitatea pregatirii lor.
Sa aveti succes, curaj profesional si cariere stralucite!