Pentru a compensa scaderea motivatiei angajatilor si pentru a mentine comportamentele orientate spre performanta si rezultate, va recomandam sa luati in considerare noi sisteme de motivare care sa cuprinda actiuni precum cele mai jos:
Relatia sef-angajat
1. Imbunatatiti relatia dintre angajati si sefii ierarhici directi.
Exemplu
Corectarea comportamentului autoritar excesiv al managerului unui departament poate avea un impact motivational mai puternic asupra angajatilor din acel departament decat cresterea salariilor cu 10%.
Studii recente arata ca persoanele sunt atrase de renumele companiei, dar pleaca din cauza atitudinii managerilor si a sefilor ierarhici.
Schimbarea atitudinii si comportamentului sefilor directi poate compensa cel putin partial demotivarea angajatilor determinata de reducerea costurilor cu forta de munca.
Reproiectare a posturilor
2. Reproiectati posturile pentru a spori satisfactia in munca, pentru fiecare angajat in parte.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
40 Modele de Regulament Intern
Exemplu
Puteti reproiecta posturile pentru a imbunatati caracterul stimulativ mental al acestora sau puteti introduce rotatia pe posturi pentru a permite angajatilor sa-si diversifice munca si sa fie expusi unor provocari mai mari.
In acest fel:
- veti raspunde nevoilor angajatilor de a fi apreciati;
- veti spori gradul de autonomie in realizarea unei activitati complete;
- veti contribui la ridicarea nivelului de importanta a activitatilor desfasurate la locul de
- munca.
Program de lucru flexibil
3. Oferiti-le angajatilor, daca este posibil, optiunea de a-si stabili singuri programul de lucru, orele de venire si de plecare, precum si pauzele de masa.
In mod surprinzator, aceasta actiune are un puternic caracter motivational si implica doar o reorganizare a muncii!
Exemplu
Managementul firmei XZY a ajuns la concluzia ca tipul de activitate pe care o desfasoara ii permite flexibilizarea programului de lucru.
Ca urmare a acestui fapt si pentru ca este un element motivator important, angajatii au fost intrebati despre cum ar dori sa isi organizeze programul de lucru. Dupa aplicarea unui chestionar simplu, s-a ajuns la urmatoarele concluzii: unii dintre angajati prefera sa lucreze mai mult in prima parte a zilei si ar fi dispusi sa inceapa programul chiar de la ora 8, iar alti angajati ar prefera sa inceapa lucrul in a doua parte a zilei, la ora 12.
S-a analizat situatia si s-a hotarat de comun acord ca programul de lucru efectiv al firmei sa fie cuprins intre orele 8 si 20, urmand ca fiecare salariat sa vina la lucru conform preferintelor.
Dupa o luna de zile s-a ajuns la urmatoarele concluzii:
Toate problemele de la primele ore ale diminetii erau rezolvate de catre angajatii matinali.
Toate problemele care apareau in a doua parte a zilei erau rezolvate de catre angajatii care veneau mai tarziu.
Clientii erau foarte multumiti deoarece nevoile lor erau preluate si rezolvate indiferent de ora la care ele apareau.
Atentie, insa! Acest sistem de motivare a angajatilor se poate aplica doar in anumite conditii, in special in firme unde nu exista un flux de productie continuu si unde activitatea unor angajati nu depinde foarte mult de activitatea celorlalti.
Imbunatatirea performantelor angajatilor si retentia persoanelor-cheie...mai multe in lucrarea Ghidul HR-istului >>>