Vom stabili mai jos daca se poate introduce in Regulamentul intern urmatorul paragraf:
"Salariatii care lucreaza la punctele de lucru din afara localitatii de resedinta a societatii si care nu sunt transportati zilnic la locul de domiciliu se considera in delegatie si beneficiaza de plata cheltuielilor de transport, cazare, cartela telefonica cu suma fixa si la indemnizatie de delegare (diurna zilnica). Tichetele de masa se pot acorda si pentru fractiunea de norma (timp partial)".
Mentionam, in primul rand, ca delegarea nu poate fi dispusa prin regulamentul intern. Astfel, conform art. 43 din Codul muncii, delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.
Prin urmare, salariatul se afla in delegatie in perioada in care locul sau de munca inscris in contractul individual de munca este modificat temporar in mod unilateral de catre angajator sau de comun acord de catre angajator si salariat.
In situatia expusa, daca locul muncii este la sediul societatii, salariatii isi pot desfasura activitatea la punctele de lucru daca sunt delegati cu respectarea dispozitiilor Codului muncii.
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Portal Codul Muncii
Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.
Prin urmare, delegarea nu poate fi dispusa prin regulamentul intern, ci prin decizia angajatorului pentru primele 60 de zile urmand sa fie prelungita pe perioade succesive cu acordul salariatului.
De asemenea, drepturile salariatului delegat nu se stabilesc prin regulamentul intern, act unilateral al angajatorului, ci prin negociere intre salariat si angajator (CCM si/sau CIM).
In ceea ce priveste tichetele de masa, art. 2 din Norma de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, stabileste ca angajatorii, impreuna cu organizatiile sindicale legal constituite sau cu reprezentantii salariatilor, dupa caz, vor stabili prin contractele colective de munca clauze privind acordarea alocatiei individuale de hrana sub forma tichetelor de masa, care sa prevada:
a) numarul salariatilor din unitate care pot primi lunar tichete de masa, precum si valoarea nominala a tichetului de masa, in limita celei prevazute de lege, tinand seama de posibilitatile financiare proprii ale angajatorilor;
b) numarul de zile lucratoare din luna pentru care se distribuie tichete de masa salariatilor;
c) criteriile de selectie privind stabilirea salariatilor care primesc tichete de masa, tinand seama de conditiile concrete de lucru in care isi desfasoara activitatea unele categorii de salariati, de prioritatile socioprofesionale si de alte elemente specifice activitatii.
In consecinta, aceste elemente se stabilesc, prin contractul colectiv de munca. In lipsa contractului colectiv de munca la nivel de unitate, apreciem ca ele pot fi stabilite prin regulamentul intern. La acordarea tichetelor de masa trebuie sa aveti in vedere si faptul ca in cazul cumului de functii ele pot fi acordate numai la locul unde salariatul si-a ales functia de baza.