Ordinul de deplasare sau delegatia. Model si reglementari cheie

Mara Dobrin
Mara Dobrin
29 Octombrie 2024
29 Octombrie 2024
Mara Dobrin
Mara Dobrin
ce inseamna delegatiepontaj delegatieformular de delegatie externa
Ordinul de deplasare sau delegatia. Model si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
Ordinul de deplasare este un document utilizat in relatiile de munca pentru angajatii care sunt trimisi sa desfasoare activitati de serviciu in afara locului de munca obisnuit. Acest document atesta delegatia si ajuta la decontarea cheltuielilor ocazionate de deplasare. In acest articol vom afla care sunt reglementarile legislative cu privire la delegatie, cum se completeaza corect ordinul de deplasare, care sunt drepturile si obligatiile angajatului si ale angajatorului in aceste situatii. De asemenea, vom prezenta si un model detaliat al documentului pentru a facilita procesul de completare.

 

Ce inseamna delegatie

 

Delegatia reprezinta trimiterea temporara a unui angajat de catre angajator pentru a indeplini sarcini de serviciu intr-o alta locatie decat locul sau obisnuit de munca. Un angajat poate fi delegat o perioada de timp sa-si desfasoare sarcinile de serviciu atat in acelasi oras, cat si in alte localitati. 

IMPORTANT DE STIUT!

Delegarea si clauza de mobilitate sunt concepte distincte in cadrul relatiilor de munca, desi ambele implica activitati desfasurate in afara locului de munca stabilit. Delegarea reprezinta o masura temporara, dispusa de angajator pentru o anumita perioada si cu un scop clar definit, cum ar fi participarea la un proiect sau desfasurarea unei activitati punctuale in alta locatie. 

In schimb, clauza de mobilitate, introdusa in contractul de munca de la inceput, se refera la disponibilitatea permanenta a angajatului de a se deplasa oriunde in interes de serviciu, in functie de specificul postului.

Ce prevede Codul Muncii despre delegatie

 

Delegarea este reglementata prin art. 42-44 din Codul Muncii. 

Iata care sunt principalele prevederi legislative cu privire la delegatia unui salariat:

1. Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni. Prelungirea acesteia este posibila pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. 

2. Contractul de munca nu se modifica. Pe durata delegarii, salariatul isi pastreaza functia si toate celelalte drepturi prevazute in contractul individual de munca. In timpul perioadei de delegare, angajatul ramane îin continuare sub autoritatea directa a angajatorului sau original care a emis ordinul de deplasare. Chiar daca isi desfasoara temporar activitatea in alta locatie sau unitate, salariatul nu poate fi subordonat altor persoane sau entitati, pastrandu-si relatia de subordonare exclusiv fata de angajatorul care l-a delegat. 

3. Diurna sau indemnizatia de delegare. Conform art. 44 alin 2, salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.

 

Diurna legala in Romania si in strainatate - Afla TOTUL despre prevederile legislative cu privire la plafonul diurnei, declararea diurnei in D 112 si tratamentul fiscal! 

Durata delegatiei

 

Conform Codului Muncii, un angajator poate trimite un salariat in delegatie pentru maximum 60 de zile calendaristice intr-un an, fara sa fie necesar acordul acestuia. Daca este nevoie de prelungirea delegatiei peste aceasta perioada de 60 de zile, acest lucru se poate face doar cu acordul explicit al angajatului, prin prelungiri succesive de maxim 60 de zile. 


ATENTIE!
Este important de subliniat ca daca angajatul refuza sa accepte o delegatie care depaseste perioada initiala de 60 de zile, acest refuz nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. Angajatorul nu poate forta salariatul sa accepte o delegatie mai lunga decat perioada prevazuta de lege.

Delegare vs detasare

 

Principala diferenta intre cele doua este faptul ca, la delegare, angajatul executa sarcini pentru angajatorul sau original intr-o alta locatie, in timp ce in cazul detasarii, angajatul lucreaza efectiv pentru un alt angajator, desi isi pastreaza contractul de munca cu angajatorul initial. 

De asemenea, perioada maxima si conditiile de prelungire sunt diferite pentru cele doua situatii. De exemplu, in timp ce delegarea angajatului poate fi realizata pentru o perioada de maxim 60 de zile intr-un an calendaristic (fara acordul salariatului), detasarea poate dura maximum un an, cu posibilitate de prelungire din 6 in 6 luni.

Nu in ultimul rand, detasarea poate implica modificarea tipului de munca, dar doar cu acordul scris al angajatului si poate fi refuzata de salariat doar in cazuri exceptionale si pentru motive personale intemeiate.

Cum se utilizeaza si ce elemente trebuie sa contina un ordin de deplasare

 

Ordinul de deplasare este folosit pentru a justifica absenta angajatului de la locul obisnuit de munca, dar si pentru a deconta cheltuielile efectuate in timpul deplasarii.

Prin urmare, acest document trebuie sa contina urmatoarele informatii esentiale:

  • Numele angajatului si denumirea firmei care dispune delegarea
  • Functia angajatului
  • Perioada si scopul deplasarii
  • Destinatia
  • Mijlocul de transport autorizat 
  • Conditiile financiare (precum diurna, cazarea si transportul)
  • Prevederi despre acordarea avansului (daca este cazul)

Ordinul de deplasare se intocmeste de salariatul care pleaca in delegatie si trebuie semnat de angajator pentru aprobare. Pe baza ordinului de deplasare, departamentul financiar-contabil acorda un avans pentru cheltuielile de deplasare.  

La incheierea delegatiei si intoarcerea salariatului in unitate, acesta trebuie sa aduca documente justificative pentru cheltuielile din deplasare. Pe baza acestora si a ordinului de deplasare, se va face decontarea avansului primit.

La decontare, pot aparea doua situatii: 

  1. Angajatul a cheltuit mai mult decât avansul primit. In acest caz, diferenta i se va rambursa salariatului prin intermediul unei dispozitii de plata catre casierie; 
  2. Cheltuielile efective justificate prin documente sunt mai mici decat avansul primit. In aceasta situatie, angajatul trebuie sa returneze suma ramasa necheltuita la casierie, pe baza unei dispozitii de încasare. 

Model ordin de deplasare / delegatie

 
Va prezentam in continuare un model de ordin de deplasare, il puteti descarca si in format PDF de mai jos:
 
 
Entitatea ..........                    Depus decontul (numarul si data)     
                                               ................................      
                                                                              
                       
 ORDIN DE DEPLASARE (DELEGATIE)                       
                             nr. ...................                          
                                                                              
 
Dl./Dna .................................................................................... 
 avand functia de ........................................................................ 
 este delegat pentru .......................................................................................................................................
 ................................................................................................... ..................................................................
 ..................................................................................................................................................................... 
 ...................................................................................................................................................................... 
 la ................................................................................................ ................................................................. 
 ..................................................................................................... ............................................................... 
 
Durata deplasarii de la ............................... la ............................... 
 
Se legitimeaza cu ......................................................................... 
 
Semnatura conducatorului entitatii,                                                                                                               
                                                                              
Data .................   
 
Ziua si ora plecarii: ...............
Ziua si ora sosirii: ................
Data depunerii decontului: ..........
Penalizari calculate: ...............

Avans spre decontare:
Primit la plecare: ............. lei
Primit in timpul deplasarii: .........lei

TOTAL...........................lei

CHELTUIELI EFECTUATE CONFORM DOCUMENTELOR ANEXATE
Felul actului si emitentul Nr. si data actului Suma
     
     
     
TOTAL CHELTUIELI
Diferenta de restituit s-a depus cu dispozitie de incasare catre casierie nr.............. din ................ Diferenta de primit/restituit lei.....................

 

Descarca in format PDF modelul de ordin de deplasare AICI>>>>

NOUTATI din Legislatia muncii

Pregatiti-va sa radeti cu lacrimi!


Savurati cele 12 caricaturi absolut dementiale
prezentate in Calendarul Vesel al Managerului HR 2025!


Vedeti AICI Caricaturile >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]