Cheltuieli cu transportul in delegatie nejustificate. Impozit si contributii

08 Martie 2013
08 Martie 2013
DiurnaDelegareDetasareOG 8/2013document justificativ1 februarie 2013
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Conform CCM aplicabil: "In situatia in care, cazarea personalului aflat in delegare sau detasare nu se face in unitati de cazare autorizate, decontarea cheltuielilor de cazare se face in suma fixa de 60 lei noapte" Conform HG 10462006 la art. 28 se face referire la 30 de lei.

Vom vedea cum se aplica de la 1 februarie 2013 acest aspect: separat de diurna (care are valoarea de 80 de lei) sau impreuna cu diurna. In plus, vom vedea daca pentru cei 30 de lei este valabila inmultirea de 2,5, precum si cat introducem in statul de plata pentru impozitare daca un salariat a beneficiat intr-o zi atat de diurna, cat si de noapte fara cazare (80+60=140 lei).


Solutia consultantului:

Incepand cu data de 1 februarie 2013, in baza OG 8/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, art. 55 alineatul (4), litera g) si art. 296 indice 15 lit. g) s-au modificat si au urmatorul cuprins:
Art. 55 alin. (4) lit. g):

g) sumele primite de angajati in conditiile prevazute de lege sau de contractul de munca aplicabil, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, ca indemnizatii si orice alte sume de aceeasi natura, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Art. 296 indice 15 lit. g):
g) indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, si orice alte sume de aceeasi natura, in limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice, precum si sumele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

Astfel, incepand cu data de 01 februarie 2013 indemnizatia de delegare/detasare (diurna) ce depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din institutiile publice, indiferent de forma de organizare a angajatorului, intra in baza de calcul al impozitului si al contributiilor sociale.

Anterior acestei date, doar sumele acordate de persoanele juridice fara scop lucrativ si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit (asociatii si fundatii, organizatii sindicale, microintreprinderi) peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice erau incluse in veniturile salariale si, de asemenea, intrau in baza de calcul al contributiilor sociale.

Art. 296 indice 15  lit. g) se refera atat la diurna cat si la orice alte sume de aceeasi natura acordate salariatilor pe durata delegarii/detasarii.

Astfel, daca salariatul beneficiaza de diurna dar i se platesc si alte sume de aceeasi natura in delegatie, suma acestora nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale si al impozitului in limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice.

Potrivit prevederilor art. 21, alin. (2), lit. e) din Codul fiscal , sunt deductibile, cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme, insa in același timp, in conformitate cu prevederile alin. (4), lit. f) din cadrul aceluiași articol, nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil, cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii.
Asadar, referitor la deductibilitate, Codul fiscal face trimitere doar in privinta diurnei la nivelul stabilit pentru institutii publice, nu și in privinta sumei acordate pentru cazare in afara unitatilor din sistemul de cazare.

Prin urmare, in baza prevederilor Codului fiscal citate, cheltuielile cu transportul si cazarea sunt deductibile doar in baza unui document justificativ.

Daca nu exista document justificativ suma de 60 de lei apreciem ca nu poate fi incadrata la cheltuieli cu transportul astfel incat aceasta suma va fi luata in calcul la stabilirea limitei de 2,5 % nivelul stabilit pentru institutiile publice.

Asadar, in speta suma de 107,5 (104 - 32,5 lei) apreciem ca va intra in baza de calcul al impozitului si al contributiilor sociale.



NOUTATI din Legislatia muncii

Cum sa te distingi pe piata muncii?


Incepe acum transformarea companiei tale!
Acceseaza ghidul Brandul de angajator in era digitala

Afli din ghid:
• Strategii de construire a brandului de angajator
• Tehnici de comunicare interna si externa
• Rolul inteligentei artificiale in HR
• Studii de caz si exemple practice

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]