Personal platit din fonduri publice. Cum facem angajarea?

Contract de Muncaangajare personalinstitutie publicaLegea 284/2010Codul munciidosarul de personal
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Vom stabili mai jos cum se va proceda la constituirea unui dosar de personal al unui salariat platit din fonduri publice. Se mentioneaza ca salariatul are data de inceput a activitatii 20.03.1997, angajat in baza unui dispozitii de angajare - nu si a unui CIM. Una dintre conditii o reprezinta existenta unui CIM, insa multi salariati angajati in perioada 1990-2000, exista doar dispozitia de angajare. Vom stabili astfel daca cerinta este indeplinita prin existenta la dosar numai a dispozitiei de angajare.

Solutia consultantului:

Potrivit prevederilor art. 1 alin. (1) coroborate cu prevederile art.2 alin. (3) din Legea 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitiile acestei legi se aplica personalului din sectorul bugetar platit din bugetul general consolidat al statului, categorie de personal in care intra personalul incadrat pe baza contractului individual de munca, personalul care ocupa functii de demnitate publica si personalul care ocupa functii asimilate functiilor de demnitate publica, precum si personalul care beneficiaza de statute speciale, inclusiv functionarii publici si functionarii publici cu statut special. Dispozitiile acestei legi se aplica si personalului din autoritati ale administratiei publice locale (art. 2 alin. (1) lit. a)).

Asadar, la nivelul primariei poate functiona personal contractul (incadrat in temeiul unui contract individual de munca), functionari publici si functionari publici cu statut special (numiti prin act administrativ al conducatorului unitatii), si alesii locali.

De asemenea, atat potrivit prevederilor Legii 10/1972 - anteriorul Cod al muncii, cat si ale Legii 53/2003 - Codul muncii, republicata (act normativ care abroga Legea 10/1972), incadrarea in munca a unui salariat se realizeaza prin incheierea unui contract individual de munca. Exceptie de la aceasta regula fac functionarii publici sau functionarii publici cu statut special care isi desfasoara activitatea in temeiul unui ordin/decizie/dispozitie de numire.

Asadar, la nivelul administratiei publice personalul contractual se supune regulilor prevazute de Codul muncii, motiv pentru care trebuie sa fie incheiate contracte individuale de munca. Dispozitia primarului reprezinta actul administrativ al conducatorului unitatii, care constata si confirma incadrarea in munca a unei persoane, aspect ce nu exclude obligativitatea incheierii unui contract individual de munca.

In acest sens trebuie sa precizam faptul ca, pana la modificarea Codului muncii realizata prin Legea 40/2011, obligatia incheierii contractului individual de munca in forma scrisa revenea angajatorului, dar era ceruta doar ca o conditie de proba. Lipsa formei scrise in aceasta situatie nu afecta insa valabilitatea contractului individual de munca.

Avand un caracter consensual, contractul se considera incheiat la si de la data realizarii acordului de vointa al partilor fara efectuarea vreunei formalitati. Singura sanctiune prevazuta de lege la acel moment pentru neincheierea contractului individual de munca in forma scrisa era aceea ca fapta se considera contraventie si se sanctioneaza cu amenda.

Dupa cum s-a statutat in practica judecatoreasca, anterior Legii 53/2003, existenta contractului individual de munca, in lipsa unui inscris constatator al incheierii acestuia, poate fi dovedita prin orice mijloc de proba. In cazul dvs. apreciem ca acest mijloc de proba il reprezinta insasi dispozitia emisa de primar.

Prin modificarile aduse Codului muncii prin Legea 40/2011, se instituie in sarcina angajatorului obligativitatea incheierii contractului individual de munca, in forma scrisa, in limba romana, forma scrisa fiind obligatorie pentru incheierea valabila a contractului individual de munca.

Asadar, pentru ca un contract individual de munca sa fie incheiat in mod legal este necesar ca vointa ambelor parti sa fie exprimata in mod neechivoc si in deplina cunostinta de cauza. Astfel, Codul muncii conditioneaza legalitatea contractului individual de munca de forma scrisa a acestuia, respectiv de semnarea acestui contract de ambele parti.  

In cazul nerespectarii prevederilor legale mentionate, devin incidente prevederile art. 260 alin. (1) lit. e) din Codul muncii, conform carora primirea la munca a pana la 5 persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1) este contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.

Totodata, potrivit art. 260 alin. (1) lit. f) din Codul muncii , prestarea muncii de catre o persoana fara incheierea unui contract individual de munca, este contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei.

De asemenea, potrivit art. 34 alin. (1) din Codul muncii in vigoare, fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor. In acest caz, devind incidente si prevederile HG 500/2011, fiind prevazute si in acest act normativ sanctiuni in caz de neindeplinire a obligatiilor legale.

Trebuie sa precizam si faptul ca Legea 215/2001 privind administratia publica locala, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede in mod expres situatiile in care anumite persoane din administratia publica locala isi desfasoara activitatea in temeiul unor alte tipuri de contracte, altele decat contractul individual de munca (de ex: alesii locali).

In concluzie, apreciem ca personalul contractual incadrat la nivelul primariei trebuie sa isi desfasoare activitatea in temeiul unui contract individual de munca, incheiat cu respectarea prevederilor Legii 53/2003- Codul muncii, republicata. De asemenea, la dosarul de personal trebuie sa existe inclusiv dispozitia de numire emisa de primar, precum si toate celelalte documente care justifica incadrarea in munca a persoanei respective (documente de studii, organizare concurs, etc.).  


NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Contract de Muncaangajare personalinstitutie publicaLegea 284/2010Codul munciidosarul de personal

Data aparitiei: 09 Aprilie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Personal platit din fonduri publice. Cum facem angajarea? Nota: 3.1 din 5 - 5 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Detasare salariat. Statul in care se platesc contributiile socialeIntrebare: In cazul in care avem un salariat detasat in UE de 5 ani de zile cu reinnoire detasare la 6 luni, unde trebuie sa ii fie declarate taxele, in Romania sau in tara unde isi desfasoara activitatea, tinand cont de Articolul 12 Reguli speciale in care se mentioneaza: (1) Persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Certificat medical cod 08. CASS ianuarie - aprilieIntrebare: OUG 34/2024 care intra in vigoare incepand cu data de 12 aprilie prevede eliminarea CASS CM 08 Intrebarea mea este: Daca am o salariata care a beneficiat de CM 08 din data 27.12 2023 (CM initial dec 2023) pana la data de 30.04.2024 (perioada de acordare inceteaza dupa data de 12.04.2024), conform Oug 32 trebuie sa ii fac recalculul indemnizatiei nete (sa nu mai retin CASS) pentru perioada ian-martie? Pentru luna aprilie nu retin CASS.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]