"HG 905/2017 nu detaliaza cu exactitate care sunt actele necesare la angajare, cele care ar trebui sa se regaseasca in dosarul de personal al angajatului. Din punct de vedere al respectarii normelor GDPR, care ar fi temeiul legal pentru a solicita si a pastra la dosarul de personal adeverinta de la angajatorul precedent cu inregistrarile din Registrul de evidenta a salariatilor?"
Raspunsul specialistilor:
Notiunea de dosar personal este reglementata prin HG nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor. La art. 7 alin. (2) se prevede, intr-adevar destul de succint, ca dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registru. Practic trebuie sa solicitati salariatului cel putin acele documente/acte de care aveti nevoie pentru a completa corect datele din Revisal.
Atentie, ITM-ul solicita la control dosarele de personal ale salariatilor! Lipsa acestora se sanctioneaza cu amenda de 8.000 de lei!
Va oferim o lucrare cu toate documentele, gata intocmite, pe care trebuie sa le contina aceste dosare: Dosarul personal al salariatului, detalii AICI >>>
Analizand aceasta prevedere legala, observam ca legiuitorul a reglementat existenta obligatorie la dosarul personal a anumitor categorii de documente, lasand la latitudinea angajatorilor sa stabileasca, in functie de alte reglementari si in functie de regulamentele/procedurile interne, ce alte documente mai pastreaza la acest dosar.
Referitor la adeverinta de la angajatorul anterior, apreciem ca nu ridica o problema din punctul de vedere al protectiei datelor cu caracter personal (GDPR), deoarece, dumneavoastra, in calitate de angajator, detineti deja datele cu caracter personal ale salariatului respectiv, date care se regasesc si pe respectiva adeverinta cu inregistrarile din Revisal de la fostul angajatorul al salariatului.
Insa, pentru angajarea unei persoane, nu este obligatoriu sa solicitati acesteia sa prezinte de la angajatorul precedent o adeverinta cu inregistrarile din REGES. Din intrebare nu rezulta care este scopul pentru care solicitati aceasta adeverinta de la angajatorul precedent si care este utilitatea ei pentru angajarea salariatului respeciv la societatea dumneavoastra.
Spre exemplu, o asemenea adeverinta poate fi ceruta daca aveti un motiv obiectiv care ar sta la baza acestei solicitari, cum ar fi acordarea unor drepturi in functie de vechimea in munca. Acesta este cazul institutiilor publice, unde nivelul postului si nivelul de salarizare a personalului se stabilesc in functie de vechimea in munca si de aceea, la dosarul de angajare se solicita documente care dovedesc vechimea, respectiv copia carnetului de munca (daca este cazul) si copii ale tuturor adeverintelor de vechime de la ceilalti angajatori.
Daca insa, la nivel de angajator, nu aveti reglementata (prin Regulamentul intern sau Contractul colectiv de munca) acordarea unor drepturi salariatilor in functie de vechimea in munca si nu aveti alt motiv obiectiv care sa justifice utilitatea acestei adeverinte pentru angajarea persoanei in cauza, in opinia noastra nu este necesar sa solicitati o asemenea adeverinta.
Daca insa exista un motiv obiectiv pentru care solicitati la angajare adeverinta de la angajatorul anterior cu inregistrarile din REVISAL, atunci, in opinia noastra, ar trebui sa o pastrati la dosarul de personal atata timp cat este nevoie pentru a se justifica motivul respectiv, de principiu cel putin pe perioada in care persoana in cauza este angajatul dumneavoastra.
Un raspuns oferit in august 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul dupa 24 de luni vechimeIntrebare: Am un angajat cu contract de munca de peste 24 de luni care a avut pana la 31.12.2024 salariu peste cel minim pe economie, adica 3900. Incepand cu data de 01.01.2025 putem sa-l aducem la minimul pe economie de 4050, chiar daca are peste 24 de luni de la data incheierii contractului individual de munca sau trebuie sa i acordam un salariu de baza superior salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Revizuire medicala. Incadrare in gradul III de invaliditateIntrebare: Suntem in situatia in care avem un angajat care are decizie medicala asupra capacitatii de munca si limitare de a lucra 4 ore /zi, grad de invaliditate 3, capacitate de munca pierduta la jumatate (are si certificat de incadrare in grad de handicap accentuat pana la data de 29.09.2025). Am redus programul la 4 ore /zi si salariul aferent celor 4 ore conform deciziei medicale. Va rog ma puteti ajuta cu urmatoarele raspunsuri: 1) exista posibilitatea legala de la lucra 8 ore daca angajatul doreste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<