Guvernul a aprobat procedura de acces online a angajatilor si a fostilor angajati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor (REGES), modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, aceasta posibilitate fiind creata prin modificarile aduse Codului Muncii de Legea nr. 144/2022.
Prin procedura introdusa de actul normativ adoptat, salariatii sau fostii salariati isi vor putea accesa online datele din REGES, referitoare la activitatea prestata la diferiti angajatori, in baza unui contract individual de munca. Dreptul de acces al acestora este limitat la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si generarea si descarcarea unui extras din registru, cu care sa poata dovedi perioadele lucrate, respectiv vechimea in munca si specialitate, impreuna cu alte documente existente in dosarul personal al fiecaruia, informeaza
Ministerul Muncii.
Alte masuri reglementate de hotararea de Guvern se refera la:
- stabilirea conditiilor in care pot fi accesate datele din registru, prin obtinerea numelui de utilizator si parolei, fie personal, la sediul inspectoratului teritorial de munca, fie prin e-mail, in situatia in care acestia detin semnatura electronica calificata;
- completarea registrului general de evidenta a salariatilor cu elemente noi referitoare la nivelul si specialitatea studiilor absolvite;
- reglementarea conditiilor in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, respectiv prin asumare de catre angajator si certificare prin semnatura, pe baza documentelor justificative din dosarul de personal al salariatului, a documentelor contabile si altor documente aflate in arhiva societatii.
Aceste reglementari vor intra in vigoare la 31 decembrie 2024, cand va intra in exploatare si sistemul informatic aferent REGES, conform Planului National de Redresare si Rezilienta.
Pana la data la care sistemul informatic va fi functional si pentru a facilita accesul salariatilor si al fostilor salariati la datele lor din registru, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze acestora, la solicitarea scrisa, un extras care sa reflecte activitatea prestata in baza unui contract individual de munca.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Termenul pentru recuperarea indemnizatiilor medicale. PrescriptieIntrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Date incetare CIMIntrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<