Prin Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, a marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere bazate pe acestea, publicata in Monitorul Oficial nr. 647 din 8 iulie 2024, s-a creat cadrul juridic intern de aplicare directa a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronica si serviciile de incredere pentru tranzactiile electronice pe piata interna si de abrogare a Directivei 1999/93/CE, denumit in continuare Regulamentul (UE) nr. 910/2014, si de reglementare in ordinea juridica interna a masurilor lasate la latitudinea statelor membre.
Legea stabileste conditiile utilizarii semnaturii electronice, sigiliului electronic, marcii temporale electronice si documentelor electronice carora li s-a aplicat o semnatura electronica, o marca temporala electronica sau un sigiliu electronic si stabileste conditiile prestarii serviciilor de incredere siatributiile autoritatilor si institutiilor publice indomeniul prestarii serviciilor de incredere si se completeaza cu dispozitiile legale privind incheierea, validitatea si efectele actelor juridice.
Astfel, Legea nr. 214/2024 reglementeaza cadrul juridic general in materia efectelor juridice ale semnaturilor electronice si este aplicabila in masura in care utilizarea si efectele unei semnaturi electronice nu se reglementeaza distinct prin legi speciale. Definitiile din Legea nr. 214/2024 completeaza definitiile prevazute la art. 3 din Re gu la mentul (UE) nr. 910/2014.
Toate tipurile de semnatura electronica prevazute in Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sau in Legea nr. 214/2024 produc efecte juridice si pot fi utilizate ca mijloace de proba in fata instantelor de judecata.
Actul juridic in format electronic, semnat cu tipul de semnatura electronica prevazut de lege sau cu semnatura electronica calificata, produce aceleasi efecte juridice ca acelasi act juridic in format letric.
Valabilitatea semnaturii electronice se verifica in raport cu conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca la momentul semnarii documentului electronic, iar expirarea valabilitatii certificatului in baza caruia a fost aplicata semnatura nu afecteaza valabilitatea sau efectele documentului semnat. Aceste prevederi sunt valabile si in cazul semnaturilor electronice avansate care nu se bazeaza pe un certificat pentru semnatura electronica, ci folosesc alte tehnologii.
Semnatura electronica si perioada maxima de valabilitate
Perioada maxima de valabilitate a certificatului pentru semnatura electronica avansata se stabileste de emitentul certificatului pentru o perioada de maximum 2 ani. Autoritatea de supraveghere si reglementare in domeniu este responsabila pentru stabilirea perioadelor de valabilitate in cazul semnaturilor electronice avansate care nu se bazeaza pe un certificat pentru semnatura electronica, ci folosesc alte tehnologii.
Prin exceptie, certificatul pentru semnatura electronica avansata emis conform legii de catreMinisterul Afacerilor Interne si inscris pe cartea electronica de identitate este valabil pentru o perioada de maximum 5 ani.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Inscrisurile in forma electronica, reglementate potrivit art. 267 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt asimilate documentelor electronice, astfel cum acestea suntdefinite de Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
Documentul electronic semnat cu o semnatura electronica calificata este asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata, in conditiile art. 25 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014. Semnatura electronica calificata produce aceleasi efecte juridice ca semnatura olografa.
Documentul electronic emis de catre o autoritate sau o institutie publica sau de catre o persoana in exercitarea si in limitele atributiilor sale de putere publica, semnat cu o semnatura electronica calificata sau care are aplicat un sigiliu electronic calificat este asimilat unui inscris autentic.
In cazul in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de validitate a unui act juridic, documentul electronic indeplineste aceasta cerinta daca a fost semnat cu o semnatura electronica calificata sau cu o semnatura electronica avansata care produce aceleasi efecte precum semnatura olografa.
Documentul electronic semnat cu o semnatura electronica avansata produce aceleasi efecte juridice ca un inscris semnat cu o semnatura olografa, in oricare dintre urmatoarele cazuri...mai multe explicatii oferite de specialisti in Consilier Codul Muncii >>>