Concediu de odihna neefectuat - 3 studii utile managerilor de HR

Mara Dobrin
Mara Dobrin
17 Iulie 2024
17 Iulie 2024
Mara Dobrin
Mara Dobrin
Concediu de odihna neefectuatconcedii de odihna neefectuatecontractul de mandat
Concediu de odihna neefectuat - 3 studii utile managerilor de HR
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Concediile de odihna neefectuate pot da batai de cap managerilor HR, tocmai de aceea astazi ne-am propus sa lamurim cateva teme care pot aparea in aceste ipostaze. Cu ajutorul specialistilor Rentrop & Straton, prin Portal Codul Muncii va oferim cateva studii de caz, in acest sens.
 

Director cu contract de mandat. Dreptul la indemnizatia CO neefectuat

 
"As dori sa ma lamuriti cu referire la urmatoarea situatie: directorul general al societatii de tip S.A. isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat a carui valabilitate este din 21.05.2019 - 20.05.2023. Problema pe care o intampin este: la data de azi directorul are neefectuate un numar de 74 de zile de concediu de odihna (beneficiaza de 30 de zile pe an) care provin dupa cum urmeaza: 2 zile din 2020, 30 zile din 2021, 30 zile din 2022 si 12 zile pe 2023 (proportional pana la data de 20.05.2023), zile pe care nu si le va putea lua pana la incetarea (expirarea duratei) contractului de mandat. Se pot plati aceste zile de concediu de odihna neefectuate la incetarea contractului de mandat ca si in cazul contractului individual de munca? Cum se va plati indemnizatia de concediu avand in vedere ca in anul 2022 a avut un cuantum al indemnizatiei si incepand cu anul 2023 alt cuantum, avand in vedere ca incepand cu anul 2023 s-au eliminat facilitatile in constructii pentru contractele de mandat."
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Raspunsul la intrebarile dvs trebuie sa il gasiti in contractul de mandat incheiat cu directorul general.
In situatia in care nu este specificat in contractul de mandat cum se platesc/daca se platesc zilele de concediu de odihna neefectuate de directorul general trebuie sa solicitati acest raspuns consiliului de administratie.
 
Nici Codul muncii, nici alt act normativ nu reglementeaza dreptul directorului cu contract de mandat la indemnizatia de concediu de odihna si cu atat mai putin in ce cuantum sau daca se compenseaza in bani la incetarea contractului de mandat.
 
Prin urmare, dreptul directorului cu contract de mandat la indemnizatia de concediu de odihna nu este un drept legal ci un drept contractual.

Conform art. 142 alin. (2) din Legea 31/1990 a societatilor:
 
Consiliul de administratie are urmatoarele competente de baza, care nu pot fi delegate directorilor:

c) numirea si revocarea directorilor si stabilirea remuneratiei lor;
 
Astfel, remunerarea directorilor care au incheiat contract de mandat se stabileste de consiliul de administratie.
Directorul poate formula o cerere cu privire la pretentiile sale referitoare la indemnizatia de concediu de odihna, iar asupra acesteia se va lua o hotarare de consiliul de administratie.
 

Transfer la alta institutie si concediu de odihna neefectuat

 
"Avand in vedere urgenta cazului, va rugam a va exprima, in timp optim, opinia cu privire la urmatoarea speta: Avem situatia unui salariat, transferat la o alta institutie publica, in baza art. 32 alin. 2 lit. b din Legea-cadru nr. 153/2017, incepand cu data de 12.12.2022. In cursul anului 2022, salariatul a avut dreptul la un numar de 51 zile de concediu de odihna (din care 35 zile aferente anului 2022 si 16 restante din anii anteriori). In anul 2022, pana la data transferului, a efectuat 22 zile de concediu de odihna. Art. 14 alim (3) din H.G. nr. 250/1992 cuprinde reglementari cu privire la concediul de odihna neacordat salariatilor transferati. Tinand cont de acestea, va rugam sa ne exemplificati, prin calcul, ce se intampla cu cele 29 zile de concediu de odihna neefectuate la data transferului, cum se suporta indemnizatia de concediu aferenta si care va fi baza de calcul a indemnizatiei pentru fiecare dintre unitati."
 
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Avand in vedere ca transferul este o modalitate de modificare a raporturilor de munca apreciem ca in acest caz devin incidente prevederile art.23 alin.(6) din OG 10/2008 potrivit caruia celelalte prevederi ale Hotararii Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare.
 
Astfel, asa cum ati mentionat si dvs., potrivit art. 14 alin. (3) concediul de odihna neacordat salariatilor transferati, de catre unitatea de la care s-a efectuat transferarea, se va acorda acestora de unitatea la care au fost transferati. Indemnizatia de concediu va fi suportata de catre cele doua unitati, proportional cu timpul lucrat la fiecare dintre acestea in cursul anului calendaristic respectiv; in acelasi mod se va proceda si in cazul in care concediul de odihna a fost efectuat inainte de transferare.
 
In concluzie, fata de prevederile legale mentionate apreciem ca, este necesar ca, raportat la numarul de zile de concediu de odihna la care este indreptatit salariatul in cauza, concediu ce este stabilit proprotional cu timpul efectiv lucrat la fiecare dintre entitati in cursul anului calendaristic, sa se determine la momentul efectuarii concediului la cate zile de concediu de odihna este indreptati la un angajator si la cate zile de concediu de odihna este indreptatit in cadrul celuilalt angajator. In functie de acest algoritm se va face si aplicarea prevederilor art. 14 alin. (3) din HG 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare.
Ca exemplu,  29 zile : 12 luni = 2,41 zile de concediu pe luna, considerand ca acesta are numarul de zile de concediu la care este indreptatit salariatul, potrivit celor mentionate de dvs in intrebare.
 
Astfel, daca salariatul a lucrat 3 luni in cadrul unui angajator, acesta este indreptatit la efectuarea unui numar de 7 zile de concediu de odihna, urmand ca indemnizatia de concediu de odihna aferenta acestor zile sa fie suportata din bugetul primului angajator in care si-a desfasurat activitatea in decursul celor 3 luni. Pentru celelalte 22 zile de concediu de odihna indemnizatia aferenta va fi suportata de angajatorul la care s-a dispus transferul.
 
Fiind vorba despre personal bugetar, asa cum am mentionat mai sus, indemnizatia aferenta perioadei concediului de odihna este calculata in raport cu numarul de zile de concediu inmultite cu media zilnica a salariului de baza, sporului de vechime si, dupa caz, indemnizatiei pentru functia de conducere, luate impreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.
 
Media zilnica a veniturilor sus-mentionate se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu.
 
Etapa I Calcularea mediei zilnice a veniturilor lunii in care se efectueaza zilele de concediu.
 
Notam cu I indemnizatia pentru concediul de odihna: I zilnica = salariul de baza din luna in care efectueaza concediul/Numar zile lucratoare I concediu = I zilnica x nr. zile CO
 
Etapa a II-a Calcularea drepturilor salariale cuvenite pentru perioada concediului (ca si cum salariatul ar lucra)
 
S concediu = Salariul de baza (inclusiv gradatia de vechime sau sporul de conducere, dupa caz, conform L 153/2017) + sporurile : nr. zile lucratoare x nr. zile CO
Etapa a III-a Se compara I concediu cu S concediu.
 
Presupunand ca salariatul are un salariu de 4000 de lei, iar luna in care isi efectueaza concediul are 21 de zile lucratoare, rezulta ca o zi de concediu de odihna reprezinta 190, 47 lei.
 
Aceasta fiind valoarea unei zile de concediu de odihna apreciem ca un angajator va plati 3 zile de concediu de odihna *190,47 lei, reprezentand indemnizatia aferenta, iar celalalt va achita indemnizatia pentru restul de 26 de zile de concediu de odihna.
 
Semnalam ca media zilnica a veniturilor sus-mentionate se stabileste in raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu. Astfel ca, in situatia in care respectivul concediu de odihna se efectueaza pe parcursul mai multor luni, media zilnica a veniturilor se va stabili in functie de numarul zilelor lucratoare din fiecare luna in care se efectueaza zilele de concediu de odihna, potrivit algortimului sus-mentionat.  
 

Compensarea in bani a CO neefectuat

 
"Societatea X, are un angajat care a intrat in CIC la data de 01.04.2020. Revine cu cerere de suspendare a CIC la 01.03.2023 si tot cu aceasta data depune cerere de incetare a CIM, cu art. 55 lit. b. Perioada de CIC este mai mare, pentru ca a aparut si cel de al 2 -lea copil. Angajatul are un nr. de 17 zile concediu odihna neefectuat din 2019 si 5 zile de din 2020. La data incetarii CIM (01.03.2023) ,aceste zile de concediu de odihna neefectuate trebuiesc platite sau nu?"
 
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Conform art. 144 din Codul muncii, dreptul la concediul de odihna anual platit este garantat tuturor salariatilor si nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari.
 
Astfel, dreptul la concediul de odihna este un drept garantat prin lege.
 
In cazul incetarii contractului individual de munca, concediul de odihna neefectuat va fi compensat in bani, conform art. 146 alin. (3) din Codul muncii.
Astfel, angajatorul va corecta mai intai, in Revisal, data de sfarsit a suspendarii CIM. Apoi va inceta suspendarea si in cele din urma va inceta contractul in baza deciziei intocmita ca urmare a cererii salariatului de incetare a CIM, cu art. 55 lit. b).
 
Va compensa in bani toate cele 22 de zile de concediu de odihna neefectuate.
 
Studii de caz prezentate de catre specialistii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 
 


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]