Referitor la nota de lichidare facem precizarea, inca de la bun inceput, ca nu exista reglementari referitoare la aceasta si, prin urmare, nu toti salariatii detin un asemenea document, tocmai pentru ca nu le-a fost oferit de fostul angajator, din motivele specificate.
Cu alte cuvinte, angajatorul poate sa ofere sau nu acest document, fiind optional. Desigur ca nu poate fi tras la raspundere daca alege sa nu emita nota de angajare atunci cand raportul de munca cu un anume salariat s-a incheiat.
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente!
Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative, DETALII AICI >>>
Fisa de lichidare de la angajator - NU este obligatorie emiterea acesteia
In fisa de lichidare se poate mentiona ca atat angajatorul, cat si angajatul au sau nu datorii unul fata de celalalt, asa ca poate fi utila emiterea acesteia. Practic, va ilustra situatia la finalul incheiarii raportului de munca dintre cele doua parti.
Cu privire la nota de lichidare facem urmatoarele precizari: desi legislatia actuala nu instituie o obligatie pentru toti angajatorii de a intocmi fise de lichidare din care rezulta situatia debitelor la angajatorul precedent, in practica note/fise de lichidare se emit de catre o mare parte din angajatori, inclusiv institutii de stat, ca documente eliberate la incetarea CIM a salariatului alaturi de carnetul de munca.
In cat timp se face lichidarea dupa demisie?
Mentionam si faptul ca emiterea notei de lichidare este indicat sa se faca la data lichidarii ultimei luni lucrate de salariatul in cauza, adica la data prevazuta in contractul individual de munca pentru plata salariului.
Nota de lichidare MODEL
( Fata )
Unitatea ________________________________
EXEMPLAR I
Sediul _______________________________ Se inmaneaza persoanei incadrate
NOTA DE LICHIDARE
Numele_________________________________Prenumele______________________________
Nr. Matricol _________________ functia ___________________________________________
Locul de munca ________________________________________ .
Posed carnetul de munca : seria _______________ nr ________________________
Motivul intocmirii notei de lichidare 1) _____________________________________________
La data de ______/______/___________
__________________
1) 1) Se inscrie motivul lichidarii : transfer, desfacerea contractului de munca conform art. ______ din Codul Muncii, etc.
*) Imputatie, despagubire, suma datorata pentru marfuri cu plata in rate, suma datorata cu titlu de
obligatie de intretinere, imprumut C.A.R. ;
**) Dispozitie de retinere, hotarare a Comisiei de judecata, hotarare judecatoreasca, angajament, etc.
in cazul cand nu exista inca titlu executor, se va face mentiunea “in curs de obtinere” .
***) Se semneaza dupa completarea datelor de pe versoul exemplarului
Nota de lichidare si GDPR
"Va rog sa imi spuneti daca pot cere unui viitor salariat nota de lichidare emisa de fostul angajator pentru dosarul de personal (va intreb in ideea in care nu dorim sa incalcam prevederile GDPR)."
Raspunsul specialistului:
Referitor la nota de lichidare facem precizarea ca nu exista reglementari referitoare la aceasta si, prin urmare, respectivul salariat s-ar putea sa nu detina un asemnea document.
Apreciem ca solicitarea fisei de lichidare de la angajatorul anterior, nu ar reprezenta o incalcare a GDPR, intrucat detineti deja datele cu caracter personal ale viitorului angajat, obtinute in procesul de recrutare.
Ce fel de documente va poate solicita Inspectia Muncii?
Va oferim 160 de modele si formulare EDITABILE care acopera orice situatie cu care va puteti intalni. Retineti, va rugam, cele 160 de modele sunt intocmite in conformitate cu cele mai recente prevederi legale din domeniul relatiilor de munca, DETALII AICI >>>
In opinia noastra, insa se pune problema daca exista o justificare rezonabila, din partea dumneavoastra, ca nou angajator, a necesitatii solicitarii acestui document, in care sunt consemnate anumite aspecte legate de relatia de munca intre salariat si fostul angajator, aspecte care pot fi confidentiale. Prin urmare, viitorul salariat poate refuza o asemenea solicitare pe care o poate considera excesiva.
Am identificat un caz in legislatie in care s-ar justifica solicitarea unui document de tip nota de lichidare, desi in lege nu este denumit ca atare.
Fisa de lichidare poate fi ceruta in cazul angajarii unui gestionar
Este vorba de Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in care, la art. 6, se prevede:
”Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut in functia de gestionar va prezenta o dovada eliberata de agentul economic, autoritatea sau institutia publica in care a fost anterior incadrat, din care sa rezulte daca a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite.
In fata organelor de control (sau chiar a instantelor de judecata) nu conteaza explicatiile verbale, ci doar documentele, actele, formularele - intocmite corect si la timp!
Asigurati-va ca le aveti pe toate in regula! Comandati chiar acum lucrarea pe stick Contractul de Munca. 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege, DETALII AICI >>> Aceasta dovada poate fi ceruta de la ultimul loc de munca si de agentul economic, autoritatea sau institutia publica care ar urma sa faca angajarea sau trecerea in functia de gestionar.
Agentii economici, autoritatile sau institutiile publice sint obligate sa elibereze sau, dupa caz, sa comunice dovada prevazuta in alineatul 1, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii.
In raport cu cele aratate in dovada, conducatorul agentului economic, autoritatii sau institutiei publice va hotari asupra angajarii sau trecerii in functia de gestionar”.
Prin urmare, in cazul angajarii unui gestionar, puteti solicita, in temeiul Legii nr. 22/1969 un document de tip nota de lichidare, din care sa rezulte daca a produs pagube fostului angajator, natura acestora si daca ele au fost acoperite, observa
PortalCodulMuncii >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Reducerea saptamanii de lucru. Numar de saptamaniIntrebare: La nivelul societatii noastre a scazut nivelul comenzilor (a fost analizata perioada noiembrie-decembrie, urmand ca in decembrie sa se analizeze lunile ianuarie si februarie 2025), astfel s-a hotarat (conducerea si reprezentantul salariatilor) reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana (4 zile in noiembrie si 4 zile in decembrie) Intre timp am mai primit niste comenzi, dar nu cat sa acopere toate cele 4 zile de suspendare si conform analizei am putea sa acoperim 2 din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CM cod 03 numar de zile distinct de numarul de zile prevazut de OUG 1582005Intrebare: Persoana din speta prezentata are 105 zile de concediu medical in ultimele 12 luni, iar la emiterea acestui concediu medical de 3 zile pe cod 03, nu a solicitat adeverinta cu nr de zile de concediu de la angajator. Sa inteleg ca acest cod nu tine cont de nr de zile de concediu si nu este nevoie de avizul medicului expert, depasind cele 91 de zile?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<