Vom analiza mai jos situatia in care un functionar public, in anul 2011, nu a efectuat 10 zile de concediu de odihna (acestea fiind reportate pentru anul 2012), avand insa tot anul 2012 concediul medical. Vom stabili, asadar, in ce masura acesta beneficiaza in anul 2013 de cele 10 zile de concediu de odihna.
Mentionam, mai intai, ca potrivit prevederilor art. 35 coroborate cu prevederile art. 117 din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, functionarii publici au dreptul la concediul de odihna, in conditiile legii.
Astfel, fiind vorba despre sectorul bugetar, concediul de odihna se acorda potrivit prevederilor Legii 53/2003 Codul muncii, republicata si ale HG 250/1992privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata.
Astfel, conform prevederilor art. 146 din Codul muncii, republicat, concediul de odihna se efectueaza in fiecare an. Prin exceptie de la aceasta regula, efectuarea concediului in anul urmator este permisa numai in cazurile expres prevazute de lege sau in cazurile prevazute in contractul colectiv de munca aplicabil. Angajatorul este este obligat sa acorde concediu, pana la sfarsitul anului urmator, tuturor salariatilor care intr-un an calendaristic nu au efectuat integral concediul de odihna la care aveau dreptul.
De asemenea, in cuprinsul art.149 se mentioneaza clar faptul ca, salariatul este obligat sa efectueze in natura concediul de odihna in perioada in care a fost programat, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege sau atunci cand din motive obiective, concediul nu poate fi efectuat.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Daca in timpul concediului de odihna intervine una dintre situatiile mentionate in HG nr. 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, la art. 10 alin. (1) lit. a), c), d) si e), efectuarea acestuia se intrerupe, iar potrivit prevederilor art. 10 alin.(1) lit.a) programarea concediilor de odihna va fi modificata, la cererea salariatului, in cazul in care salariatul se afla in concediu medical.
Asadar, conform prevederilor legale mentionate, apreciem ca in speta mentionata de dvs. functionarul are dreptul, potrivit prevederilor Codului muncii, republicat, sa efectueze in natura cele 10 zile de concediu de odihna ramase neefectuate in anul 2011.
In aceasta situatie, in care functionarul a prestat activitatea, dar nu a efectuat concediul de odihna la care avea dreptul, apreciem ca angajatorul a ramas obligat cu acordarea concediului de odihna pentru fiecare an in care functionarul a prestatat activitatea, atata vreme cat dreptul la concediu de odihna anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni, renuntari sau limitari si nici nu poate fi compensat in bani (cu exceptia situatiei in care inceteaza raporturile de serviciu).
Prin urmare, dreptul la concediu de odihna nu se pierde prin neefectuare, chiar daca nu a fost efectuat in anul in curs sau in anul urmator. Din aceasta perspectiva, apreciem ca odata ce nu a fost efectuat si mai este posibila efectuarea sa, functionarul fiind inca angajat in cadrul respectivei unitati, angajatorul trebuie sa acorde concediul de odihna pentru perioada din trecut pentru care nu a acordat concediul de odihna, in sens contrar, acesta putand fi obligat prin actiunea intentata in instanta de catre functionar la acordarea concediului de odihna la care este indreptatit si care nu a fost acordat de angajator.
Sursa: PortalCodulMuncii.ro