Vom vedea cum se califica fapta un functionar public care si-a acordat un spor de indemnizatie de conducere ca sef birou, fara baza legala.
Precizam ca potrivit prevederilor art. 75 din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.
Totodata, potrivit prevederilor art. 77 din lege incalcarea cu vinovatie de catre functionarii publici a indatoririlor corespunzatoare functiei publice pe care o detin si a normelor de conduita profesionala si civica prevazute de lege constituie abatere disciplinara si atrage raspunderea disciplinara a acestora. In acest sens, legea stabileste ca sunt abateri disciplinare urmatoarele fapte:
a) intarzierea sistematica in efectuarea lucrarilor;
b) neglijenta repetata in rezolvarea lucrarilor;
Portal Codul Muncii
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
c) absente nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea in mod repetat a programului de lucru;
e) interventiile sau staruintele pentru solutionarea unor cereri in afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a confidentialitatii lucrarilor cu acest caracter;
g) manifestari care aduc atingere prestigiului autoritatii sau institutiei publice in care isi desfasoara activitatea;
h) desfasurarea in timpul programului de lucru a unor activitati cu caracter politic;
i) refuzul de a indeplini atributiile de serviciu;
j) incalcarea prevederilor legale referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictii stabilite prin lege pentru functionarii publici;
k) alte fapte prevazute ca abateri disciplinare in actele normative din domeniul functiei publice si functionarilor publici.
Astfel, pentru a constata abaterile disciplinare, la nivelul autoritatii trebuie derulata procedura cercetarii disciplinare prelabile, in urma careia se poate determina in ce masura fapta functionarului public intra sub incidenta prevederilor art. 77 din lege si poate fi incadrata ca fiind abatere disciplinara.
La individualizarea sanctiunii disciplinare trebuie sa se tina seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile legii.
De asemenea, fapta mentionata de dvs. poate intra si sub incidenta prevederilor Codului penal, in speta a prevederilor art. 248 cu privire la abuzul in serviciu contra intereselor publice, care este definit ca fiind fapta functionarului public, care, in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art.145 sau o paguba patrimoniului acesteia.. si ale art. 215^1 referitoare la delapidare, aceasta fiind definita ca insusirea, folosirea sau traficarea, de catre un functionar, in interesul sau ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestioneaza sau le administreaza.... In aceasta situatie, angajatorul poate lua decizia depunerii unei plangeri penale, in conditiile legii, indreptata impotriva functionarului public in cauza.
Asadar, in functie de decizia luata la nivelul angajatorului, apreciem ca poate fi sesizata Comisia de disciplina, precum si, dupa caz, organele de cercetare penala. In acest caz, devin incidente si prevederile art.77 alin. (6) din lege, potrivit carora in cazul in care fapta functionarului public a fost sesizata ca abatere disciplinara si ca infractiune, procedura angajarii raspunderii disciplinare se suspenda pana la dispunerea neinceperii urmaririi penale, scoaterii de sub urmarire penala ori incetarii urmaririi penale sau pana la data la care instanta judecatoreasca dispune achitarea sau incetarea procesului penal.
Sursa: PortalCodulMuncii.ro