Raspuns: Conform art. 4 alin. (1) din Legea 188/1999 privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare raporturile de serviciu se nasc si se exercita pe baza actului administrativ de numire, emis in conditiile legii. Regula generala este stabilita in cadrul art. 4 alin. (2) si stabileste faptul ca exercitarea raporturilor de serviciu se realizeaza pe perioada nedeterminata.
Alin. (3) al art. 4 prevede ca prin exceptie de la prevederile alin. (2), functiile publice de executie temporar vacante pe o perioada de cel putin o luna pot fi ocupate pe perioada determinata, astfel:
a) prin redistribuirea functionarilor publici din corpul de rezerva care indeplinesc conditiile specifice pentru ocuparea functiei publice respective;
b) prin numire pe perioada determinata, prin concurs in conditiile legii, in situatia in care in corpul de rezerva nu exista functionari publici care sa indeplineasca cerintele specifice pentru a fi redistribuiti in conformitate cu dispozitiile prevazute la lit. a). Persoana numita in aceste conditii dobandeste calitatea de functionar public numai pe aceasta perioada si nu beneficiaza la incetarea raportului de serviciu de dreptul de a intra in corpul de rezerva al functionarilor publici.
Asadar, din interpretarea in ansamblu a textului art. 4 din Legea 188/1999 , apreciem ca in perioada in care o persoana are calitatea de functionar public, aceasta are datoria sa respecte toate obligatiile prevazute de lege pentru functionarii publici si se bucura in mod corespunzator de drepturile reglementate pentru aceasta categorie speciala, singura regula speciala fiind cuprinsa in cadrul art. 4 alin. (3) teza a II a si se refera la faptul ca la incetarea raportului de serviciu functionarul public numit pe perioada determinata nu beneficiaza de dreptul de a intra in corpul de rezerva al functionarilor publici.
40 Modele de Regulament Intern
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Deasemenea, potrivit prevederilor art. 56 lit. b) din Legea 188/1999 , transferul este reglementat ca modalitate de ocupare a functiilor publice, iar potrivit prevederilor art. 87 alin. (2) lit. c) din Legea 188/1999 transferul este reglementat inclusiv ca modalitate de modificare a raporturilor de serviciu ale functionarului public, avand ca ratiune eficientizarea activitatii autoritatilor si institutiilor publice.
Astfel, conform prevederilor art. 90 lit. a) din Legea 188/1999 transferul poate fi realizat in interesul serviciului cu respectarea urmatoarelor conditii:
- Transferul se poate face intr-o functie publica pentru care sunt indeplinite conditiile specifice prevazute in fisa postului (art. 90 alin. (2));
- Transferul in interesul servicului se poate face numai cu acordul scris al functionarului public transferat (art. 90 alin. (3));
- Transferul in interesul serviciului se face intr-o functie publica de aceeasi categorie, clasa si grad profesional cu functia publica detinuta de functionarul public sau intr-o functie publica de nivel inferior (categoriile de functii publice sunt prevazute de art. 10 alin. (1), clasele functiilor publice se regasesc prevazute la art. 9, iar gradele profesionale ale functiilor publice de executie sunt prevazute de art. 15 din Legea 188/1999).
In concluzie, din coroborarea prevederilor legale mentionate apreciem ca un functionar public numit pe perioada determinata poate fi transferat in interesul serviciului, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.