ULTIMA ORA: 10 schimbari majore in domeniul muncii aduse de noua lege impotriva raspandirii COVID-19

masuri covid-19masuri dispunere unilateralainstitutii publice telemunca
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
La inceputul saptamanii in curs, Guvernul a adoptat o noua propunere de lege care vizeaza mai multe modificari esentiale in domeniul muncii si protectiei sociale pentru a sprijini cu succes lupta impotriva raspandirii cazurilor de COVID-19.

Ce masuri se aplica in domeniul muncii in timpul pandemiei?

Ionel Danca, seful Cancelariei prim-ministrului a anuntat ca Guvernul condus de premierul Ludovic Orban a adoptat proiectul de lege pentru protejarea vietii cetatenilor si a sanatatii persoanelor fizice in perioada urmatoare.
 
"O masura extrem de importanta pentru a asigura organizarea eficienta a activitatilor de munca pentru personalul angajat in institutiile publice centrale si locale, dar si in cadrul companiilor nationale la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat, cu un numar mai mare de 50 de salariati, in cadrul acestor entitati, se instituie obligatia de a organiza programe individualizate de munca, fara a interveni in aceasta situatie pe masurile legate de chestiuni prevazute in Codul Muncii, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-o perioada de trei ore. Practic, se instituie obligatia autoritatilor de a organiza programe individualizate de munca pentru angajatii din cadrul acestor institutii. 

Se poate angaja personal fara concurs?
 
De asemenea, pe perioada starii de alerta, autoritatile competente pot dispune masuri de protectie si preventie pentru angajatii aflati in situatii vulnerabile. Tot in domeniul muncii si in domeniul organizarii activitatilor de munca in cadrul institutiilor publice, institutiile si autoritatile pot angaja personal fara concurs, in functie de nevoile determinate de prevenirea si combaterea situatiei care a generat starea de alerta, pe durata determinata de 6 luni", a precizat Danca.
 
“"Scopul prezentei legi il reprezinta crearea cadrului legal al masurilor cu caracter exceptional care pot fi impuse in toate domeniile a caror activitate a fost afectata pentru limitarea raspandirii infectiei cu coronavirusul SARS-CoV-2, in acord cu prevederile art. 53 din Constitutia Romaniei, care permite limitarea unor drepturi si libertati fundamentale prin lege, ca act normativ al unicii autoritati legiuitoare, respectiv a Parlamentului, caruia ii revine responsabilitatea adoptarii acestuia, daca se impune intr-o societate democratica pentru apararea sanatatii publice”, se arata in propunerea dezbatuta. 

Se poate detasa unilateral angajatul?
 
Unele dintre noile masuri ofera institutiilor publice libertatea de a dispune unilateral detasarea angajatului, inclusiv fara acordul acestuia, conditia fiind ca angajatorul la care se face angajarea sa fie din acelasi domeniu de activitate, fiind totodata posibila si dispunerea unilateral pentru derularea activitatii in regim de telemunca sau de munca la domiciliu. 
 
Cele mai importante masuri aduse de noua lege, cu privire la atributiile noi pe care le capata angajatorii si nu numai, subliniate de HotNews.ro, sunt:
 
- pe perioada starii de alerta, se propune ca persoanele aflate la conducerea institutiilor publice implicate in combaterea pandemiei de COVID-19 si a efectelor acesteia, pot dispune unilateral fie intreruperea concediilor si reluarea activitatii, fie efectuarea totala sau partiala a concediului de odihna sau de odihna suplimentar.
 
 
- de asemenea, se propune ca sefii centrelor de ingrijire si asistenta a persoanelor varstnice si a centrelor pentru copii si adulti sa asigure in mod obligatoriu masurile de continuitate a activitatii pe durata starii de alerta avand dreptul sa stabileasca programul de lucru al angajatilor.

Se prelungesc automat contractele de munca in starea de alerta?
 
- contractele  de munca si a acordurile colective de munca isi prelungesc valabilitatea pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia.
 
- pe durata starii de alerta, prin derogare de la Codul muncii, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat cu un numar mai mare de 50 de salariati pot stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-o perioada de trei ore, subliniaza sursa citata.
 
- in plus, in acelasi interval de alerta, in ce priveste angajatii din administratia publica, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrari sau sarcini de serviciu urgente, in legatura cu prevenirea si combaterea situatiei care a generat starea de alerta, indiferent de natura atributiilor de serviciu, cu asigurarea masurilor de protectie a angajatului.
 
- pe durata starii de alerta, angajatii din sistemul public vor ramane disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, in functie de volumul de activitate al institutiei in vederea realizarii scopului prezentei legi. Aplicarea acestui articol se va face cu respectarea unui numar de maximum 54 ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare.
 
- totodata, daca se constata neindeplinirea grava a atributiilor de serviciu legate de masurile prevazute de prezenta lege, persoanele cu functii de conducere din institutii si autoritati publice pot fi suspendate sau demise din functii, potrivit statutului profesional.
 
- conform noilor propuneri, in perioada de alerta, se poate angaja de catre institutiile si autoritatile publice personal fara concurs, in functie de nevoile determinate de prevenirea si combaterea situatiei care a generat starea de alerta, pe durata determinata de 6 luni. Pe durata starii de alerta, prin derogare de la prevederile Codulului administrativ, numirile in functiile publice sau de inalt functionar public pot fi facute fara indeplinirea conditiei de a fi functionar public sau, dupa caz, inalt functionar public, pentru o durata determinata de 6 luni.
 
- tot in perioada starii de alerta, sunt interzise declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa.
 
- conform propunerilor oficiale, termenele de preaviz prevazute la art. 81 alin. (4) din Codul muncii nu incep sa curga, iar, daca au inceput sa curga, se suspenda pe intreaga durata a starii de alerta, in cazul personalului incadrat in unitati sanitare, de asistenta sociala, de asistenta medico-sociala si in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale.
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Atentie! Regulamentul Intern trebuie modificat conform actelor normative intrate in vigoare in ultima perioada!
Riscati amenzi de pana la 30.000 de lei!

Scapati instantaneu de stresul
intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea pe stick „Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz” gasiti TOT!

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
masuri covid-19masuri dispunere unilateralainstitutii publice telemunca

Data aparitiei: 11 Mai 2020
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

ULTIMA ORA: 10 schimbari majore in domeniul muncii aduse de noua lege impotriva raspandirii COVID-19 Nota: 4.25 din 5 - 6 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Reglementare acordare tichete de masaIntrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa postului pentru Director tehnicIntrebare: Va rog frumos sa ma ajutati cu fisa postului pentru Director de productie/tehnic cod cor 112024.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]