Accidentul de munca reprezinta vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces.
Amintim faptul ca Legea nr. 319 din 2006 defineste si notiunea e accident usor ca fiind evenimentul ce are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile.
Accidentele de munca sunt de 3 tipuri:
- accidente de munca ce produc incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice
Portal Codul Muncii
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
- accidente de munca ce produc invaliditate
- accidente mortale.
Legea 319 din 2006 prevede la art. 44 urmatoarele: "Angajatorii raspund patrimonial, potrivit legii civile, pentru prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de munca sau bolilor profesionale, in masura in care daunele nu sunt acoperite integral prin prestatiile asigurarilor sociale de stat."
Dupa cum bine stim, angajatorii sunt obligati prin lege sa ia toate masurile pentru prevenirea producerii accidentelor de munca.
Toate accidentele de munca se inregistreaza pe baza proceselor verbale de cercetare.
Conform legii, accidentul de munca inregistrat de angajator se raporteaza de catre acesta la inspectoratul teritorial de munca, precum si la asigurator.
Intoxicatia acuta profesionala se declara, se cerceteaza si se inregistreaza atat ca boala profesionala, cat si ca accident de munca.
De asemenea, angajatorii sunt obligati sa tina evidenta accidentelor de munca ce au ca urmare o incapacitate de munca mai mare de 3 zile de lucru, a accidentelor usoare, a bolilor profesionale, a incidentelor periculoase, precum si a accidentelor de munca.
Mai mult, angajatorii vor elabora in mod obligatoriu pentru autoritatile competente si in conformitate cu reglementarile legale rapoarte privind accidentele de munca suferite de lucratorii sai.
Cum se previn accidentele de munca?
Angajatorilor le revin numeroase obligatii prin intermediul carora se va realiza prevenirea accidentelor de munca, obligatii precum:
- adoptarea echipamentelor de munca adaptate procesului operational.
- intocmirea planului de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, plan aplicat corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.
- obtinerea autorizatiei de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati.
- stabilirea pentru lucratori, prin fisa postului, a atributiilor si raspunderilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, corespunzator functiilor exercitate.
- elaborarea instructiunilor proprii, in spiritul prezentei legi, pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale locurilor de munca aflate in responsabilitatea lor.
- asigurarea si controlarea cunoasterii si aplicarii de catre toti lucratorii a masurilor din planul de prevenire si protectie precum si a prevederilor legale in domeniul SSM.
- asigurarea de materiale necesare informarii si instruirii lucratorilor, cum ar fi afise, pliante, filme si diafilme cu privire la securitatea si sanatatea in munca.
- asigurarea informarii fiecarei persoane, anterior angajarii in munca, asupra riscurilor la care aceasta este expusa la locul de munca, precum si asupra masurilor de prevenire si de protectie necesare
- angajarea in mod exclusiv a persoanelor care, in urma examenului medical si, dupa caz, a testarii psihologice a aptitudinilor, corespund sarcinii de munca pe care urmeaza sa o execute si sa asigure controlul medical periodic si, dupa caz, controlul psihologic periodic, ulterior angajarii.
- tinerea evidentei zonelor cu risc ridicat si specific.
- asigurarea functionarii permanente si corecte a sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de captare, retinere si neutralizare a substantelor nocive degajate in desfasurarea proceselor tehnologice.
- prezentarea documentelor si a relatiilor solicitate de inspectorii de munca in timpul controlului sau al efectuarii cercetarii evenimentelor.
- asigurarea masurilor dispuse de inspectorii de munca cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor.
- desemnarea, la solicitarea inspectorului de munca, a lucratorilor care vor participa la efectuarea controlului sau la cercetarea evenimentelor.
Mai mult, angajatorii vor asigura echipamente de munca fara pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor si vor acorda obligatoriu echipament individual de protectie nou, in cazul degradarii sau al pierderii calitatilor de protectie.
Nu uitati faptul ca toti salariatii unitatilor au dreptul la asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Cercetarea evenimentelor
Concret, cercetarea evenimentelor este obligatorie si se efectueaza dupa cum urmeaza:
a) de catre angajator, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca;
b) de catre inspectoratele teritoriale de munca, in cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidenta sau confirmata, deces, accidente colective, incidente periculoase, in cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporara de munca lucratorilor la angajatorii persoane fizice, precum si in situatiile cu persoane date disparute;
c) de catre Inspectia Muncii, in cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
d) de catre autoritatile de sanatate publica teritoriale, respectiv a municipiului Bucuresti, in cazul suspiciunilor de boala profesionala si a bolilor legate de profesiune.
Rezultatul cercetarii evenimentului se va consemna intr-un proces-verbal.
17 situatii in care discutam despre accidente de munca, situatii pe care angajatorii si angajatii nu le privesc intotdeauna astfel, ca fiind accidente de munca:
1. accidentul suferit de persoane aflate in vizita in intreprindere si/sau unitate, cu permisiunea angajatorului;
2. accidentul suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, inclusiv in cadrul unor activitati culturale, sportive, in tara sau in afara granitelor tarii, in timpul si din cauza indeplinirii acestor sarcini;
3. accidentul survenit in cadrul activitatilor cultural-sportive organizate, in timpul si din cauza indeplinirii acestor activitati;
4. accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru salvarea de vieti omenesti;
5. accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public si privat;
6. accidentul cauzat de activitati care nu au legatura cu procesul muncii, daca se produce la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice, in calitate de angajator, ori in alt loc de munca organizat de acestia, in timpul programului de munca, si nu se datoreaza culpei exclusive a accidentatului;
7. accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si invers;
8. accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la locul de munca sau de la un loc de munca la altul, pentru indeplinirea unei sarcini de munca;
9. accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la care este incadrata victima, ori de la orice alt loc de munca organizat de acestea, la o alta persoana juridica sau fizica, pentru indeplinirea sarcinilor de munca, pe durata normala de deplasare;
10. accidentul suferit inainte sau dupa incetarea lucrului, daca victima prelua sau preda uneltele de lucru, locul de munca, utilajul ori materialele, daca schimba imbracamintea personala, echipamentul individual de protectie sau orice alt echipament pus la dispozitie de angajator, daca se afla in baie ori in spalator sau daca se deplasa de la locul de munca la iesirea din intreprindere sau unitate si invers;
11. accidentul suferit in timpul pauzelor regulamentare, daca acesta a avut loc in locuri organizate de angajator, precum si in timpul si pe traseul normal spre si de la aceste locuri;
12. accidentul suferit de lucratori ai angajatorilor romani sau de persoane fizice romane, delegati pentru indeplinirea indatoririlor de serviciu in afara granitelor tarii, pe durata si traseul prevazute in documentul de deplasare;
13. accidentul suferit de personalul roman care efectueaza lucrari si servicii pe teritoriul altor tari, in baza unor contracte, conventii sau in alte conditii prevazute de lege, incheiate de persoane juridice romane cu parteneri straini, in timpul si din cauza indeplinirii indatoririlor de serviciu;
14. accidentul suferit de cei care urmeaza cursuri de calificare, recalificare sau perfectionare a pregatirii profesionale, in timpul si din cauza efectuarii activitatilor aferente stagiului de practica;
15. accidentul determinat de fenomene sau calamitati naturale, cum ar fi furtuna, viscol, cutremur, inundatie, alunecari de teren, trasnet (electrocutare), daca victima se afla in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
16. disparitia unei persoane, in conditiile unui accident de munca si in imprejurari care indreptatesc presupunerea decesului acesteia;
17. accidentul suferit de o persoana aflata in indeplinirea atributiilor de serviciu, ca urmare a unei agresiuni.
Mare atentie la faptul ca Inspectia Muncii poate dispune sistarea activitatii sau scoaterea din functiune a echipamentelor de munca, in cazul in care constata o stare de pericol grav si iminent de accidentare sau de imbolnavire profesionala si sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire penala.
De asemenea, Inspectia Muncii cerceteaza evenimentele conform competentelor, avizeaza cercetarea, stabileste sau confirma caracterul accidentelor.
Comunicarea evenimentelor
Concret, angajatorul va comunica evenimentele, de indata, catre urmatoarele organe competente sa le evalueze, sa le verifice, sa le cerceteze:
a) inspectoratelor teritoriale de munca;
b) asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmarire penala, dupa caz.
Atentie la faptul ca nu doar accidentele de munca trebuie comunicate, ci toate evenimentele.
Comisia de cercetare a evenimentelor
Cine sunt profesionistii care compun comisia de cercetare a evenimentului?
1. Lucratorii desemnati
2. Reprezentantii serviciului intern de prevenire si protectie
3. Reprezentantii serviciului extern de prevenire si protectie
Conform specialistilor in securitate si sanatate in munca, persoanele pe care angajatorul le numeste in comisia de cercetare a evenimentului trebuie sa detine pregatirea tehnica corespunzatoare si sa nu fie implicate in organizarea si conducerea locului de munca unde a avut loc evenimentul si sa nu fi avut o responsabilitate in producerea evenimentului.
La nevoie, angajatorul va apela la servicii externe de prevenire si protectie pentru o buna cercetare a evenimentelor.
Mare atentie la faptul ca in unitatile in care angajatorul si-a asumat atributiile in domeniul SSM, el nu poate face parte din comisia de cercetare a evenimentului. In mod obligatoriu, el va apela la servicii externe de prevenire si protectie.
Cercetarea evenimentelor se va finaliza cu intocmirea unui dosar de cercetare al evenimentului.
Care sunt obiectivele comisiei de cercetare a evenimentului?
1. Se vor determina toate imprejurarile si cauzele care au condus la producerea evenimentului;
2. Se vor stabili reglementarile legale incalcate;
3. Se vor stabili raspunderile si a masurile care trebuie luate pentru prevenirea producerii altor evenimente similare.
In situatia in care in evenimentele cercetare sunt implicate si victime ce provin de la alti angajatori, obligatoriu in comisia de cercetare trebui inclusi si profesionisti numiti prin decizie scrisa de catre respectivii angajatori.
Mare atentie la faptul ca legislatia in vigoare prevede existenta a minim 3 persoane care vor face parte din comisia de cercetare a evenimentului.
Din cele 3 persoane care vor compune (minim) comisia de cercetare a evenimentului, una dintre ele trebuie sa fie:
- lucratorul desemnat
- reprezentantul serviciului intern
- reprezentant al servicului extern, cu pregatire de nivel superior.
Dosarul de cercetare a evenimentelor
Ce cuprinde obligatoriu dosarului de cercetare a unui eveniment urmat de incapacitate temporara de munca?
- Opisul actelor aflate in dosar
- Procesul verbal de cercetare
- Nota de constatare la fata locului. Aceasta se incheie imediat dupa producerea evenimentului de catre lucratorul desemnat sau de catre inspectorul de munca, dupa caz.
- Schite referitoare la eveniment, cu explicatiile de rigoare.
- Formulare de declaratie
- Fotografii referitoare la evenimente, cu explicatii anexate.
- Declaratiile victimelor si martorilor care pot elucida imprejurarile si cauzele producerii evenimentului.
- Copia certificatului constatator sau ale oricaror alte autorizatii SSM in baza carora angajatorul isi desfasoara activitatea.
- Copiile fiselor de identificare a factorilor de risc profesional si ale fiselor de aptitudine, intocmite potrivit prevederilor legale.
- Copii ale contractelor individuale de munca ale victimelor.
- Copii ale fiselor de instruire individuala in domeniul securitatii si sanatatii in munca ale victimelor.
- Copiile certificatelor de concediu medical ale victimelor.
- Copii ale actelor/documentelor emise/completate de unitatile sanitare care au acordat asistenta medicala victimelor, inclusiv asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte data si ora cand accidentatul s-a prezentat pentru consultatie, precum si diagnosticul.
- Concluziile raportului de constatare medico-legala, in cazul accidentului mortal.
- Copii a hotararii judecatoresti prin care se declara decesul, in cazul persoanelor date disparute.
- Copie a deciziei de incadrare intr-un grad de invaliditate, in cazul accidentului urmat de invaliditate.
- Actul emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte data, ora cand accidentatul s-a prezentat pentru consultatie si diagnosticul, in cazul accidentului de traseu.
- Copie a procesului-verbal de cercetare la fata locului, incheiat de serviciile politiei rutiere, in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice.
In dosar se mai cuprind si alte acte si documente necesare in vederea determinarii caracterului accidentului, precum:
a) copie a autorizatiei, in cazul in care victima desfasura o activitate care necesita autorizare;
b) copie a diplomei, adeverintei sau certificatului de calificare a victimei;
c) acte de expertiza tehnica, intocmite cu ocazia cercetarii evenimentului;
d) acte doveditoare, emise de organe autorizate, din care sa se poata stabili locul, data si ora producerii evenimentului sau sa se poata justifica prezenta victimei la locul, ora si data producerii evenimentului;
e) documente din care sa rezulte ca accidentatul indeplinea indatoriri de serviciu;
f) corespondenta cu alte institutii/unitati in vederea obtinerii actelor solicitate;
g) adresele de prelungire a termenelor de cercetare, in conformitate cu art. 120 alin. (2) si (4);
h) actul medical emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte diagnosticul la internare si/sau externare;
i) procesul-verbal incheiat dupa producerea evenimentului, in conditiile prevazute la art. 111;
j) formularul pentru inregistrarea accidentului de munca, denumit in continuare FIAM, aprobat prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
In cate exemplare intocmim dosarul de cercetare a evenimentelor?
Dosarul de cercetare se intocmeste intr-un singur exemplar daca evenimentul s-a produs la un singur angajator si nu implica victime de la alti angajatori. Dosarul se pastreaza in arhiva angajatorului.
In situatia in care evenimentul are victime de la angajatori diferiti, dosarul se intocmeste in mai multe exemplare. Urmeaza ca originalul sa ramana in arhiva angajatorului iar celelalte exemplare sa se pastreze in copie la ceilalti angajatori.
Daca evenimentul contine fapte ce pot fi considerate infractiuni, un exemplar al dosarului ramane in arhiva angajatorului insa originalul va fi inaintat organului de urmarire penala.
Nota de constare a evenimentelor
Ce cuprinde obligatoriu nota de constatare la fata locului?
- detalii complete referitoare la pozitia victimei;
- existenta echipamentului individual de munca;
- starea echipamentelor de munca;
- starea de functionare a dispozitivelor de protectie;
- inchiderea fisei de instruire individuala prin barare si semnatura;
- ridicarea documentelor si prelevarea probelor, precum si a oricaror altor indicii care pot clarifica toate cauzele si imprejurarile producerii evenimentului.
- declaratiile victimelor si martorilor care pot elucida imprejurarile si cauzele producerii evenimentului.
Pe scurt, care sunt pasii necesar a fi parcursi de un angajator in cazul producerii unui eveniment:
1. Se constata producerea accidentului de munca.
2. Se numeste comisia de cercetare a evenimentului
3. Se completeaza dosarul de cercetare.
4. Se intocmeste nota de constatare la fata locului
5. Se elaboreaza procesul verbal de cercetare
6. Se transmite dosarul de cercetare la ITM in vederea avizarii
7. Se completeaza F.I.A.M. - Formularul pentru inregistrarea accidentului de munca.
8. Se tine evidenta evenimentelor in, dupa caz:
a) Registrul unic de evidenta a accidentatilor in munca
b) Registrul unic de evidenta a incidentelor periculoase
c) Registrul unic de evidenta a accidentelor usoare
d) Registrul unic de evidenta a accidentatilor in munca ce au ca urmare incapacitate de munca mai mare de 3 zile de lucru.
Conform Normelor de aplicare a Legii 319 din 2006, angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru a nu modifica starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, pana la primirea acordului din partea organelor care efectueaza cercetarea, cu exceptia cazurilor in care mentinerea acestei stari ar genera producerea altor evenimente, ar agrava starea accidentatilor sau ar pune in pericol viata lucratorilor si a celorlalti participanti la procesul muncii.
Daca va modifica starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, angajatorul sau reprezentatul sau legal trebuie sa consemneze pe proprie raspundere, in cadrul unui proces-verbal, toate modificarile efectuate dupa producerea evenimentului.
Nu uitati faptul ca evenimentele urmate de decesul sau invaliditatea victimelor, precum si evenimentele colective, revin in competenta de cercetare a Inspectiei Muncii.
Mai mult, nu neglijam faptul ca termenul de finalizare a cercetarii evenimentelor este de 10 zile lucratoare. Doar cu aprobarea inspectoratului se poate prelungi acest termen.
Traseul dosarului de cercetare a evenimentelor
Care este traseul unui dosar de cercetare a unui eveniment soldat cu incapacitate temporara de munca de minim 3 zile?
1. Dupa finalizarea cercetarii, in 5 zile lucratoare, dosarul de cercetare in format original, intocmit in mod corespunzator de comisia numita de angajator, va fi inaintat spre verificare si avizare la ITM pe raza caruia s-a produs evenimentul.
2. ITM analizeaza si avizeaza dosarul. Acesta va fi restituit in maxim 7 zile lucratoare de la data primirii. Dosarul trebuie sa fie insotit de avizul ITM.
3. ITM poate solicita ca dosarul sa fie completat sau refacut daca se considera ca cercetarea nu a fost efectuata in mod complet, corect, corespunzator.
4. In cazul in care ITM a solicitat completarea sau refacerea dosarului, comisia de cercetare numita de angajator este obligata sa refaca cele solicitate in maxim 5 zile lucratoare de la data primii dosarului.
5. Daca in cadrul evenimentului au fost comise fapte ce pot fi considerate infractiuni, ITM va inainta originalul dosarului de cercetare catre organul de urmarire penala, imediat dupa avizare.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.500 lei la 7.000 lei necomunicarea evenimentelor, de indata, catre inspectoratele teritoriale de munca si catre asigurator a evenimentelor urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei neintocmirea planului de prevenire si protectie.
Amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei pentru lipsa autorizatiei de functionare din punctul de vedere al securitatii si sanatatii in munca, inainte de inceperea oricarei activitati, conform prevederilor legale.
Amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei pentru angajatorul care nu asigura echipamente individuale de protectie tuturor lucratorilor in cauza.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 de lei la 8.000 de lei nerealizarea evaluarii riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei neluarea si neasigurarea tuturor conditiilor necesare pentru ca fiecare lucrator sa primeasca instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, dupa cum urmeaza:
a) la angajare;
b) la schimbarea locului de munca sau la transfer;
c) la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;
d) la introducerea oricarei noi tehnologii sau proceduri de lucru;
e) la executarea unor lucrari speciale.
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000 lei la 8.000 lei nerealizarea cercetarii evenimentelor de catre angajator, in cazul celor care au produs incapacitate temporara de munca.
Surse: Legea nr. 319 din 2006
Ministerul Muncii: HG nr. 1425 din 2006
PortalSSM.ro
PortalCodulMuncii.ro
Memorator de Legislatia Muncii, autor Consilier Juridic Gabriela Dita
Memorator de SSM si PSI