Obligativitatea desemnarii unui lucrator cu atributii SSM

Mara Dobrin
Mara Dobrin
05 Noiembrie 2024
05 Noiembrie 2024
Mara Dobrin
Mara Dobrin
lucrator cu atributii ssmLegea nr. 319/2006
Obligativitatea desemnarii unui lucrator cu atributii SSM
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"In prezent avem contract de colaborare cu firma specializata pt SSM. Este nevoie si de o persoana angajata desemnata in plus sau este suficienta colaborarea cu aceasta firma? Daca este nevoie de o persoana desemnata, ce atributii ar trebui sa aiba aceasta persoana, ce exact ar trebui sa faca ea? Poate fi o persoana cu contract part-time? Poate fi o persoana cu alte atributii principale, acestea fiind doar secundare? Denumirea postului poate fi oricare cu atributii de ssm inregistrate in fisa postului?"
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Intrebarea 1
 
Domeniul securitatii si sanatatii in munca este reglementat, in principal, prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile lsi completarile ulterioare si prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr.1425/2006, cu modificarile lsi completarile ulterioare.
 
Atentie! ITM-ul aplica amenzi de 8.000 de lei daca nu aveti fise de instruire a angajatilor si de evaluare a riscurilor in domeniul SSM! Va oferim un kit cu 20 de fise intocmite impecabil!
 
Folositi-le si veti trece fara emotii peste orice control, detalii AICI >>>
 
Necesitatea/obligatia ca angajatorul sa desemneze sau nu o persoana cu atributii SSM este reglementata la art. 16 – 19 din Normele metodologice si depinde de numarul de salariati ai societatii.
 
Astfel, la art. 16 se prevede ca:
 
”Art. 16 (1) In cazul intreprinderilor cu pana la 9 lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
 
a) activitatile desfasurate in cadrul intreprinderii nu sunt dintre cele prevazute in anexa nr. 5;
b) angajatorul isi desfasoara activitatea profesionala in mod efectiv si cu regularitate in intreprindere si/sau unitate;
c) angajatorul a urmat cel putin un program de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata minima de 40 de ore si continutul prevazut in anexa nr. 6 lit. A, fapt care se atesta printr-un document de absolvire a programului de pregatire.
(2) In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza serviciul intern de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe, in conditiile prezentelor norme metodologice.
 
(3) In cazul in care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.”
In Anexa nr. 5 care este mentionata la lit. a) sunt enumerate o serie de activitati industriale care determina riscuri mari pentru sanatatea si securitatea angajatilor.
 
Astfel, pentru intreprinderile cu pana la 9 salariati, nu este obligatorile desemnarea unui lucrator SSM, daca angajatorul indeplineste conditiile mentionate in textul legal: sa nu desfasoare activitatea intr-unul din domeniile industriale enumerate la Anexa nr. 5 din Normele metodologice, reprezentantul legal/administratoriul firmei este prezent in unitate si a urmat cursul de specializare in domeniul SSM.
 
Daca insa angajatorul nu indeplineste aceste conditii, atunci trebuie sa desemneze o persoana cu atributii SSM care va colabora cu serviciul extern pentru realizarea obligatiilor angajatorului in acest domeniu.
 
La art. 17 din Normele metodologice se prevede:
 
”Art. 17. (1) In cazul intreprinderilor care au intre 10 si 49 de lucratori inclusiv, angajatorul poate efectua activitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca, daca se indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt respectate prevederile art. 16 alin. (1) lit. a)-c);
b) riscurile identificate nu pot genera accidente sau boli profesionale cu consecinte grave, ireversibile, respectiv deces ori invaliditate.
 
(2) In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori poate organiza unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie si/sau poate sa apeleze la servicii externe, in conditiile prezentelor norme metodologice.
 
(3) In cazul in care angajatorul/lucratorii desemnati/serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.”
 
Astfel, in cazul intreprinderilor care au intre 10 si 49 salariati, nu este obligatorile desemnarea unui lucrator SSM, daca angajatorul indeplineste conditiile mentionate in textul legal: sa nu desfasoare activitatea intr-unul din domeniile industriale enumerate la Anexa nr. 5 din Normele metodologice, reprezentantul legal/administratoriul firmei este prezent in unitate si a urmat cursul de specializare in domeniul SSM (aceleasi obligatii ca cele valabile pentru intreprinderile cu pana la 9 salariati) la care se adauga si faptul ca riscurile identificate sa nu poata genera accidente sau boli profesionale cu consecinte grave, ireversibile, respectiv deces ori invaliditate.
Daca insa angajatorul nu indeplineste aceste conditii, atunci trebuie sa desemneze o persoana cu atributii SSM care va colabora cu serviciul extern pentru realizarea obligatiilor angajatorului in acest domeniu.
 
La intreprinderile care au intre 50 si 249 de salariati este obligatorie desemnarea unuia sau mai multor luratori cu atributii SSM, in conformitate cu prevederile art 18 din Normele metodologice, inde se prevede ca:
 
”Art. 18 (1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.
 
(2) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
(3) In cazul in care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu”.
 
La intreprinderile cu peste 250 de salariati angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie, conform art. 19 din Normele metodologice:
 
”Art. 19 (1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au peste 250 de lucratori, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
 
(2) In cazul in care serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la unul sau mai multe servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.”
Prin urmare, trebuie sa analizati prevederile legale mentionate mai sus si, in functie de categoria de angajator la care va incadrati, sa desemnati sau nu o persoana/mai multe persoane cu atributii SSM care sa colaboreze cu prestatorul de servicii cu care aveti contract.
In opinia noastra nu este suficient sa aveti doar contractul cu prestatorul extern de servicii, ci trebuie sa existe cineva inauntrul societatii cu atributii SSM, fie ca este angajatorul (reprezentantul  legal/administratorul – conform art. 16 si 17), fie ca este persoana desemnata sau serviciul intern (conform art. 16 - 19).
 
Intrebarea 2
 
Referitor la lucratorii desemnati in domeniul SSM, atat legea, cat si Normele metodologice contin o serie de prevederi referitoare la desfasurarea activitatii.
Cu titlu general, lucratorii desemnati responsabili cu SSM trebuie sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie la locul de munca.
 
ln Normele metodologice sunt mentionate urmatoarele activitati de prevenire si protectie – art. 15 alin. (1):
 
”1. identificarea pericolelor si evaluarea riscurilor pentru fiecare componenta a sistemului de munca, respectiv executant, sarcina de munca, mijloace de munca/ echipamente de munca si mediul de munca pe locuri de munca/posturi de lucru;
2. elaborarea, indeplinirea, monitorizarea si actualizarea planului de prevenire si protectie;
3. elaborarea de instructiuni proprii pentru completarea si/sau aplicarea reglementarilor de securitate si sanatate in munca, tinand seama de particularitatile activitatilor si ale unitatii/intreprinderii, precum si ale locurilor de munca/posturilor de lucru, si difuzarea acestora in intreprindere si/sau unitate numai dupa ce au fost aprobate de catre angajator;
4. propunerea atributiilor si raspunderilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, ce revin lucratorilor, corespunzator functiilor exercitate, care se consemneaza in fisa postului, cu aprobarea angajatorului;
5. verificarea insusirii si aplicarii de catre toti lucratorii a masurilor prevazute in planul de prevenire si protectie, a instructiunilor proprii, precum si a atributiilor si responsabilitatilor ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca stabilite prin fisa postului;
6. intocmirea unui necesar de documentatii cu caracter tehnic de informare si instruire a lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
7. elaborarea tematicii pentru toate fazele de instruire, stabilirea, in scris, a periodicitatii instruirii adecvate pentru fiecare loc de munca in instructiunile proprii, asigurarea informarii si instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca si verificarea insusirii si aplicarii de catre lucratori a informatiilor primite;
 
8. elaborarea programului de instruire-testare la nivelul intreprinderii si/sau unitatii;
9. asigurarea intocmirii planului de actiune in caz de pericol grav si iminent, conform prevederilor art. 101-107, si asigurarea ca toti lucratorii sa fie instruiti pentru aplicarea lui;
10. evidenta zonelor cu risc ridicat si specific prevazute la art. 101-107;
11. stabilirea zonelor care necesita semnalizare de securitate si sanatate in munca, stabilirea tipului de semnalizare necesar si amplasarea conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 971/2006 privind cerintele minime pentru semnalizarea de securitate si/sau sanatate la locul de munca;
12. evidenta meseriilor si a profesiilor prevazute de legislatia specifica, pentru care este necesara autorizarea exercitarii lor;
13. evidenta posturilor de lucru care necesita examene medicale suplimentare;
14. evidenta posturilor de lucru care, la recomandarea medicului de medicina muncii, necesita testarea aptitudinilor si/sau control psihologic periodic;
15. monitorizarea functionarii sistemelor si dispozitivelor de protectie, a aparaturii de masura si control, precum si a instalatiilor de ventilare sau a altor instalatii pentru controlul noxelor in mediul de munca;
16. verificarea starii de functionare a sistemelor de alarmare, avertizare, semnalizare de urgenta, precum si a sistemelor de siguranta;
17. efectuarea controalelor interne la locurile de munca, cu informarea, in scris, a angajatorului asupra deficientelor constatate si asupra masurilor propuse pentru remedierea acestora;
18. intocmirea rapoartelor si/sau a listelor prevazute de hotararile Guvernului emise in temeiul art. 51 alin. (1) lit. b) din lege, inclusiv cele referitoare la azbest, vibratii, zgomot si santiere temporare si mobile;
19. evidenta echipamentelor de munca si urmarirea ca verificarile periodice si, daca este cazul, incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate de persoane competente, conform prevederilor din Hotararea Guvernului nr. 1.146/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea in munca de catre lucratori a echipamentelor de munca;
20. identificarea echipamentelor individuale de protectie necesare pentru posturile de lucru din intreprindere si intocmirea necesarului de dotare a lucratorilor cu echipament individual de protectie, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca;
21. urmarirea intretinerii, manipularii si depozitarii adecvate a echipamentelor individuale de protectie si a inlocuirii lor la termenele stabilite, precum si in celelalte situatii prevazute de Hotararea Guvernului nr. 1.048/2006;
22. participarea la cercetarea evenimentelor conform competentelor prevazute la art. 108-177;
23. intocmirea evidentelor conform competentelor prevazute la art. 108-177;
24. elaborarea rapoartelor privind accidentele de munca suferite de lucratorii din intreprindere si/sau unitate, in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. d) din lege;
25. urmarirea realizarii masurilor dispuse de catre inspectorii de munca, cu prilejul vizitelor de control si al cercetarii evenimentelor;
26. colaborarea cu lucratorii si/sau reprezentantii lucratorilor, serviciile externe de prevenire si protectie, medicul de medicina muncii, in vederea coordonarii masurilor de prevenire si protectie;
27. colaborarea cu lucratorii desemnati/serviciile interne/serviciile externe ai/ale altor angajatori, in situatia in care mai multi angajatori isi desfasoara activitatea in acelasi loc de munca;
28. urmarirea actualizarii planului de avertizare, a planului de protectie si prevenire si a planului de evacuare;
29. propunerea de sanctiuni si stimulente pentru lucratori, pe criteriul indeplinirii obligatiilor si atributiilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca;
30. propunerea de clauze privind securitatea si sanatatea in munca la incheierea contractelor de prestari de servicii cu alti angajatori, inclusiv la cele incheiate cu angajatori straini;
31. intocmirea unui necesar de mijloace materiale pentru desfasurarea acestor activitati;
32. evidenta echipamentelor, zonarea corespunzatoare, asigurarea/urmarirea ca verificarile si/sau incercarile periodice ale echipamentelor de munca sa fie efectuate la timp si de catre persoane competente ori alte activitati necesare, potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 1.058/2006.
 
33. alte activitati necesare/specifice asigurarii securitatii si sanatatii lucratorilor la locul de munca.”
De asemenea, lucratorul desemnat este secretarul comitetului de securitate si sanatate in munca – art. 58 alin. (3) din Normele metodologice.
Cu privire la ce ar trebui sa faca exact persoana desemnata, in opinia noastra trebuie sa analizati acest aspect cu prestatorul extern de servicii cu care aveti contract pentru a vedea care anume din responsabilitatile SSM mentionate mai sus le-ati externalizat deja si ce anume ramane de facut pentru persoana desemnata.
 
Intrebarea 3
 
In Legea nr. 319/2006 la art. 8 alin. (3) se prevede ca lucratorii desemnati trebuie sa dispuna de timpul necesar pentru a-si putea indeplini obligatiile ce le revin prin lege, iar la alin. (6) se prevede ca lucratorii desemnati trebuie sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare.
Articolul 20 din Normele metodologice, aprobate prin HG nr.1425/2006 prevede la alin. (2) ca angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga, iar la alin.(3) ca ”Angajatorul va consemna in fisa postului activitatile de prevenire si protectie pe care lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.”
 
Din aceste prevederi legale rezulta ca lucratorul desemnat pentru activitati SSM trebuie:
- sa fie incadrat cu norma intreaga;
- sa aiba, in principal, atributii privind securitatea si sanatatea in munca - atributiile trebuind sa se regaseasca in fisa postului.
De asemenea, persoana desemnata trebuie sa indeplineasca conditiile privind pregatirea profesionala prevazute la art 49 sau 50, dupa caz, din Normele metodologice.
Serviciul extern de SSM trebuie sa colaboreze cu lucratorul desemnat – art. 33 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice.
 
Intrebarea 4
 
Avand in vedere prevederile art. 8 alin (6) din Legea nr. 319/2006, apreciem ca denumirea postului ar trebui sa fie din domeniul SSM.
 
Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie la intocmirea DOSARELOR DE PERSONAL ale salariatilor!


Neprezentarea dosarului sau lipsa documentelor sunt vizate de ITM!

1. Ce este, asadar, acest dosar?
2. Ce documente trebuie sa cuprinda?
3. De ce sunt inspectorii ITM atat de interesati de el?
4. Cum va protejati de amenzile foarte dure?

Raspunsurile in ghidul practic: Dosarul personal al salariatului »

Explicatii, lamuriri si raspunsuri profesioniste oferite pe loc! Rezerva aici >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]