Angajatorii cu peste 50 de salariati - ce OBLIGATII HR suplimentare vor avea?

Ioana Pavel
Ioana Pavel
22 Noiembrie 2024
22 Noiembrie 2024
Ioana Pavel
Ioana Pavel
Angajatorii cu peste 50 de salariatiobligatii angajatori cu peste 50 de salariati
Angajatorii cu peste 50 de salariati - ce OBLIGATII HR suplimentare vor avea?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va reamintim ca, in primul rand, potrivit legii, in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.

 

In cazul in care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.

Iata un studiu de caz din PortalCodulMuncii care prezinta obligatiile angajatorilor care au peste 50 de angajati:

"Ce obligatii legale suplimentare are un angajator cu peste 50 de angajati dpdv al dep. HR? Suntem aproape de a depasi acest numar si am dori sa fim pregatiti."

Raspunsul specialistilor: 


In opinia noastra, strict din punct de vedere a gestiunii resurselor umane, apreciem ca activitatea de HR este aceeasi, doar ca implica un nivel mai mare de munca, fiind vorba de gestionarea mai multor salariati.

Am identificat totusi cateva reglementari care devin obligatorii pentru angajatorii care au peste 50 de salariati.

La art. 78 alin. (2) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede ca ”Autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati”. Daca nu se realizeaza acest lucru, angajatorul are obligatia de a indeplini prevederile alineatelor urmatoare de la acest articol.

In domeniul securitatii si sanatatii in munca care este reglementat, in principal, prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile lsi completarile ulterioare si prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr.1425/2006, cu modificarile lsi completarile ulterioare (Normele metodologice), referitor la intreprinderile care au intre 50 si 249 de salariati in Normele metodologice, la art. 18, se prevede ca:

”Art. 18 (1) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.

(2) In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.

(3) In cazul in care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu”.


Prin urmare, daca societatea are cel putin 50 de salariati, trebuie sa existe in mod obligatoriu lucrator/lucratori desemnati cu responsabilitati SSM sau poate fi organizat serviciu intern de pregatire si protectie, iar daca aceste persoane nu au capacitatea de a indeplini toate atributiile SSM, atunci angajatorul poate incheia un contract de servicii cu un prestator autorizat de servicii in domeniul SSM.


De asemenea, la nivelul angajatorului care are cel putin 50 de salariati este obligatoriu sa se constituie Comitetul de securitate si sanatate in munca. Constituirea si organizarea acestei structuri este reglementata la art. 57 – 73 din Normele metodologice.

In domeniul egalitatii de sanse, la art. 2 din Legea nr. 202/2002 privind privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se prevede la alin. (4) ca ”Institutiile si autoritatile publice centrale si locale, civile si militare, cu un numar de peste 50 de angajati, precum si companiile private cu un numar de peste 50 de angajati au posibilitatea sa identifice un angajat caruia sa ii repartizeze, prin fisa postului, atributii in domeniul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati. 

In limita bugetului existent pentru cheltuieli salariale, angajatorul poate opta pentru angajarea unui expert/tehnician in egalitate de sanse”.

Ultimele tendinte in HR! 
Instrumente si strategii moderne pentru gestionarea resurselor umane! Achizitionati acum Ghidul HR-istului!
Contine cele mai noi tehnici de management HR, aplicate cu succes in marile corporatii din Romania, DETALII AICI >>>

In Legea nr. 361/2022 privind protectia avertizorilor in interes public se prevede la art. 9 alin. (1): ”Autoritatile, institutiile publice, alte persoane juridice de drept public, indiferent de numarul de angajati, precum si persoanele juridice de drept privat care au cel putin 50 de angajati au obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare si de a stabili proceduri de raportare interna si pentru efectuarea de actiuni subsecvente. 

Tertul desemnat are obligatia de a aplica procedura privind raportarea prevazuta la art. 10 alin. (1).” Prin urmare, angajatorii cu peste 50 de salariati trebuie sa aplice prevederile acestei legi.
 
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialistii in legislatia muncii si resurse umane.

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]