In Codul muncii, prevederile privind pauza de masa se regasesc la art. 134 unde se mentioneaza ca ”(1) In cazurile in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore, salariatii au dreptul la pauza de masa si la alte pauze, in conditiile stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin regulamentul intern.”
Prin urmare, reglementarea permite angajatorului sa stabileasca prin regulamentul intern sau CCM cum se acorda pauzele de masa.
La alin. (3) de la art. 134 se prevede: ”Pauzele, cu exceptia dispozitiilor contrare din contractul colectiv de munca aplicabil si din regulamentul intern, nu se vor include in durata zilnica normala a timpului de munca.”
Prin urmare, Codul muncii stabileste, ca regula generala, faptul ca pauzele, nu se vor include in durata zilnica normala a timpului de munca, dar, in acelasi timp permite angajatorului sa stabileasca exceptia de la aceasta regula (includerea pauzei in programul de lucru) prin contractul colectiv de munca aplicabil si prin regulamentul intern.
Iata un studiu de caz relevant in aceasta situatie, prezentat de specialistii de la PortalCodulMuncii:
"Suntem o societate comerciala cu peste 2000 de angajati, cu program de lucru de 8 ore, in 3 schimburi. Salariatii beneficiaza de pauza de masa de 30 minute, platita de angajator. In situatia in care, pe timpul pauzei unii angajati parasesc societatea fara documente justificative aprobate de sefii ierarhici, doar inregistrati cu cartela de acces, fara afectarea pontajului, ce raspundere revine din punct de vedere juridic angajatorului, in cazul unui incident/accident petrecut in afara societatii, in intervalul pauzei?"
Raspunsul specialistilor:
Avand in vedere aceste prevederi legale explicate mai sus, pentru situatia prezentata, este relevant faptul daca pauza de masa face parte sau nu face parte din durata zilnica a timpului de munca, iar acest lucru este reglementat prin Regulamentul intern al angajatorului sau prin contractul colectiv de munca.
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Portal Codul Muncii
Prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 si prin Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr.1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare sunt reglementate masurile de securitate si supraveghere a sanatatii pe care angajatorul trebuie sa le ia fata de lucratori in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu.
La art. 5 din legea nr. 319/2006 sunt definite accidentele si evenimentele legate de munca, astfel:
”f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune;
g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;”
STOP! BLACK FRIDAY a inceput!
Cumpara doar ACUM Regulamentul intern in avantajul dvs cu o REDUCERE de -50% si TRANSPORT GRATUIT, DETALII AICI >>>
Lucrarea cuprinde informatii extrem de utile privind modul cum trebuie adus la zi acest document, comanda de BLACK FRIDAY >>>
Din aceste definitii, observam ca evenimentul si accidentul de munca sunt considerate ca atare daca au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu. Deci, din nou este relevant modul cum este reglementat
De asemenea la art. 2 pct. 10 lit. b) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006, aprobate prin HG nr.1425/2006 se prevede:
”10. accident de munca de traseu:
b) accident survenit pe perioada pauzei reglementare de masa in locuri organizate de angajator, pe traseul normal al deplasarii de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, si care a antrenat vatamarea sau decesul;”.
Din acesta definitie rezulta ca este considerata accident de munca situatia in care angajatul se afla in deplasare de la locul de munca la locul unde ia masa si invers, dar doar daca masa se ia in locuri organizate de angajator.
Avand in vedere toate aceste prevederi legale, apreciem ca foarte relevant este regimul pauzei de masa stabilit prin regulamentul intern, adica daca este sau nu parte a programului de lucru.
Daca pauza de masa este parte a programului/timpului de lucru, atunci apreciem ca angajatorul are aceeasi raspundere ca in cazul in care salariatul isi desfasoara efectiv activitatea. La fel si in situatia in care salariatul se deplaseaza la/de la un loc de luare a mesei organizat de angajator in afara incintei sale.
Din cele mentionate de dumneavoastra, ar rezulta ca pauza de masa face parte din programul de lucru, deci nu este timp liber al angajatului, ci este platita ca timp de munca. In aceste conditii, angajatorul trebuie sa stabileasca foarte clar ce pot si ce nu pot face salariatii in aceasta pauza, deoarece, asa cum am mentionat mai sus, in opinia noastra, angajatorul are aceeasi raspundere ca in cazul in care salariatul isi desfasoara efectiv activitatea.
Astfel, angajatorul trebuie sa reglementeze daca salariatii pot sau nu sa paraseasca locul de munca, in ce conditii pot sa il paraseasca, iar daca acestia incalca aceste reglementari, angajatorul trebuie sa ia masuri disciplinare.
Prin urmare, doar in cazul in care exista aceste reglementari interne clar stabilite, iar angajatul pleaca de la locul de munca incalcandu-le, apreciem ca angajatorul nu are raspundere in situatia unui accident in timpul pauzei de masa.
...stiai ca de BLACK FRIDAY avem reduse si alte produse relevante? Cum ar fi "Detasarea transnationala a salariatilor" sau "KIT de documente INSTANT obligatorii in Legislatia Muncii si Salarizare" - AMBELE au o REDUCERE de -50% de BLACK FRIDAY >>>
Daca pauza de masa nu face parte din timpul de munca, deci este timp liber al salariatului, atunci, in opinia noastra, pe durata pauzei, daca angajatul paraseste incinta angajatorului/spatiul de lucru, angajatorul nu are o raspundere. In opinia noastra, tot prin regulamentul intern trebuie stabilit in ce conditii salariatii pot parasi incinta angajatorului, daca pauza de masa nu este inclusa in timpul de lucru zilnic.
Intr-o asemenea situatie, de principiu angajatii ar trebui sa poata parasi incinta angajatorului, dar acest aspect trebuie reglementat prin regulamentul intern.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.