"In cazul conventiilor
SSM pe care le primim din partea magazinelor unde angajatii nostri desfasoara activitatea de mercantizare, intalnim urmatoarele mentiuni: - accidentul de munca se cerceteaza de catre angajatorul la care este angajata victima (adica noi), fara suportul specialistului de securitate si sanatate in munca din cadrul Serviciului intern de prevenire si protectie al magazinului pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, magazinul fiind exonerat de orice raspundere in acest sens; - inregistrarea accidentului de munca se face de catre angajatorul la care este angajata victima, desi conf. art.136, alin. (2), se poate mentiona accidentul de munca se inregistreaza de catre angajatorul care, in urma cercetarii, a fost gasit raspunzator de producerea accidentului. In cazul in care dorim sa adaugam anumite prevederi legislative in conventii, nu se accepta niciun tip de modificare. In situatia in care avem un
accident de munca, conform celor de mai sus, cum putem proceda? Mentionez ca in cazul in care nu semnam conventiile, merchandiserilor nu li se mai permite accesul in magazine."
Raspunsul specialistilor:
Contractele comerciale incheiate intre angajatori pentru prestarea de activitati si servicii trebuie sa cuprinda clauze privind securitatea si sanatatea in munca, inclusiv raspunderile referitoare la comunicarea, cercetarea si inregistrarea unor eventuale
accidente de munca. In teorie, aceste clauze prevad drepturi si obligatii pentru ambele parti. Aceste contracte nu ar trebui acceptate in situatia in care prevad clauze nelegale.
Conform ultimelor modificari ale Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 din 23 februarie 2022 (HG nr. 259/2022), intr-adevar, cercetarea evenimentelor care produc incapacitate temporara de munca se efectueaza de catre angajatorul la care este angajata victima (art. 116, alin. (1)).
Doar in situatia in care in eveniment rezulta victime ale ambilor angajatori, beneficiarul (magazinul) va constitui o comisie mixta de cercetare care va fi formata din reprezentanti atat din partea beneficiarului, cat si prestatorului.
Ca regula, accidentul de munca produs in timpul prestarii unor servicii pe baza de comanda, la domiciliul clientului, se inregistreaza de catre angajatorul la care este sau a fost angajata victima.
Totusi, trebuie retinut faptul ca dosarul de cercetare intocmit de comisia numita de catre angajator se inainteaza pentru verificare si avizare la inspectoratul teritorial de munca pe raza caruia s-a produs evenimentul, in termen de 5 zile lucratoare de la finalizarea cercetarii.
Dupa analizarea dosarului, au fost dese situatiile in care ITM - urile, constatand si raspunderea altui angajator (in cazul de fata magazinul), a dispus refacerea cercetarii cu numirea unei comisii mixte, chiar daca acest fapt nu era prevazut in clauzele contractuale.
In acest caz, inregistrarea va fi facuta de catre angajatorul care, in urma cercetarii, va fi gasit raspunzator de producerea accidentului.
Un raspuns valabil in noiembrie 2022, oferit de expertii de la
PortalSSM >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<