Un sondor a decedat in pauza de masa, la servici, pe teritoriul intreprinderii. Cauza decesului a fost de natura patologica, moartea acestuia fiind determinata de un infarct miocardic acut. In urma anchetei efectuate de Inspectoratul Teritorial De Munca, s-a stabilit ca "Caracterul accidentului este accident mortal in afara muncii si angajatorul nu se inregistreaza cu accident". Munca de sondor se efectueaza in ploaie, vant, ger, soare, efort fizic, stres, toate acestea pot cauza un infarct miocardic.
Intrebari:
Este corecta decizia de a nu se inregistra accident de munca sau in legatura cu munca, cu toate ca salariatul a decedat la servici? Multumesc! In cazul in care daca decizia nu este corecta, ce ma sfatuiti sa fac?
Raspuns:
Potrivit prevederilor art. 5 lit. g) din Legea securitatii si sanatatii in munca 319/2006, un eveniment pentru a fi incadrat ca si accident de munca trebuie sa indeplineasca cumulativ 3 conditii: vatamare violenta a organismului (atestata prin document medico-legal), sa aiba loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si sa provoace incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces. Asadar, una din conditiile esentiale pentru existenta unui accident de munca este vatamarea violenta a organismului.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Legis Plus Legislatia Muncii
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
De asemenea, potrivit art. 29 alin. (3) din lege, in caz de deces al persoanei accidentate ca urmare a unui eveniment, institutia medico-legala competenta este obligata sa inainteze inspectoratului teritorial de munca, in termen de 7 zile de la data decesului, o copie a raportului de constatare medico-legala. Tot astfel, in conformitate cu art. 122 alin. (1) lit. l) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, dosarul intocmit cu ocazia cercetarii evenimentelor va cuprinde in mod obligatoriu concluziile raportului de constatare medico-legala, in cazul accidentului mortal. Acest document emis de organele abilitate trebuie sa stabileasca daca a avut loc o vatamare violenta.
In conformitate cu prevederile art. 177 din Normele metodologice, in situatia in care angajatorul, lucratorii implicati, victimele sau familiile acestora nu sunt de acord cu concluziile stabilite in procesul-verbal de cercetare a evenimentului, pot sesiza, in scris, Inspectia Muncii, in termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii procesului-verbal.
Daca in urma analizei se constata ca trebuie refacuta cercetarea, Inspectia Muncii dispune completarea dosarului de cercetare si/sau intocmirea unui nou proces-verbal de cercetare care il va inlocui pe cel existent. Solutiile adoptate de catre Inspectia Muncii vor fi comunicate celor interesati, in termenul legal.