Raspuns:
In ceea ce priveste accidentul de munca, legiuitorul il defineste drept vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces, conform art. 5 lit. g) din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 30 alin. (1) lit. g) din aceeasi lege prevede ca, in sensul prevederilor art. 5 lit. g) este accident de munca si accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal de la domiciliul lucratorului la locul de munca organizat de angajator si invers.
Totadata, in conformitate cu dispozitiile art. 27 alin. (1) din Legea 319/2006 securitatii si sanatatii in munca, angajatorul are obligatia sa comunice evenimentele, de indata, dupa cum urmeaza:
a) inspectoratelor teritoriale de munca;
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Portal Codul Muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
b) asiguratorului, potrivit Legii 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, cu modificarile si completarile ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporara de munca, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmarire penala, dupa caz.
Asadar, in calitate de angajator va revine obligatia de comunica evenimentul, in speta, accidentul de rutier in timpul deplasarii la locul de munca, inspectoratului teritorial de munca, casei teritoriale de pensii in calitate de asigurator si, dupa caz, organelor de urmarire penala.
Conform art. 32 alin. (1) din Legea 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, asiguratii beneficiaza de o indemnizatie pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale.
Insa, prezentarea certificatul de concediu medical nu constituie singura conditie pentru plata indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca cauzata de accident de munca sau a boala profesionala.
Astfel, conform alin. (2) al aceluiasi articol, in cazul bolilor profesionale sau al accidentelor de munca, certificatul medical se vizeaza in mod obligatoriu, prin grija angajatorului, de directiile de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, respectiv de casa teritoriala de pensii in a carei raza se afla sediul angajatorului sau domiciliul asiguratului.
Asadar, in cazul accidentului de munca, o prima conditie este aceea a vizarii certificatului medical de casa teritoriala de pensii.
Conform art. 80 alin. (1) din Norma de aplicare a prevederilor OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, in cazul certificatelor de concedii medicale completate cu codurile de indemnizatie 02, 03, 04 si 10 ca urmare a unui accident de munca, dar fara avizul casei teritoriale de pensii/directiei de sanatate publica, calculul si plata indemnizatiilor se vor realiza conform prevederilor OUG 158/2005 , referitoare la concediile si indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite, respectiv la concediile si indemnizatiile pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca.
Astfel, in cazul unui certificat de concediu medical completat cu codul de indemnizatie 02, 03, 04 si 10 fara avizul casei teritoriale de pensii, calculul si plata indemnizatiei de incapacitate temporara de munca se realizeaza conform prevederilor OUG 158/2005 , referitoare la concediile si indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca cauzata de boli obisnuite.
Potrivit art. 32 din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care, potrivit legii, angajatorul isi suspenda temporar activitatea sau activitatea acestuia inceteaza prin: divizare ori fuziune, dizolvare, reorganizare, lichidare, reorganizare judiciara, lichidare judiciara, faliment sau prin orice alta modalitate prevazuta de lege, drepturile la concedii medicale care s-au nascut anterior ivirii acestor situatii, se achita din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de catre casele de asigurari de sanatate.
Aceste prevederi se aplica si in situatia in care a expirat termenul pentru care a fost incheiat contractul individual de munca, contractul de administrare ori de management, a expirat termenul pentru care a fost exercitata functia publica ori a expirat mandatul in baza caruia a desfasurat activitate in functii elective sau in functii numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti.
Prin urmare, de la data expirarii duratei pentru care a fost incheiat CIM, indemnizatia de incapacitate temporara de munca se achita de casa teritoriala de sanatate daca certificatul medical nu are avizul casei de pensii.
In baza art. 80 alin. (2) si (3) din Norma de aplicare a prevederilor OUG 158/2005, la sfarsitul fiecarei luni casele teritoriale de pensii transmit caselor de asigurari de sanatate codurile numerice personale si numele cazurilor care au primit confirmarea de accident de munca sau boala profesionala.
Decontarea cheltuielilor aferente indemnizatiilor prevazute la alin. (1) se va face intre CNPAS si CNAS prin intermediul caselor teritoriale, dupa primirea confirmarii caracterului de accident de munca sau de boala profesionala.