Legea securitatii si sanatatii in munca - nr.319/2006 - se va modifica in curand, in contextul in care in data de 23.02.2022 a fost adoptat de Guvern un proiect de hotarare in acest sens.
Concret, vorbim despre folosirea semnaturii electronice pentru instruirea
SSM, atat individuala cat si colectiva, simplificarea procedurilor privind accidentele de munca din strainatate, precum si modificari legate de declararea si cercetarea bolilor profesionale.
Aceste norme erau necesare, avand in vedere ca se doreste implementarea semnaturii electronice in cat mai multe procese legate de munca si numai. Va reamintim ca legea nr. 319/2006 prevede si in momentul de fata ca semnatura electronica sa poata fi folosita si pentru instructajele de tip SSM.
Problema consta in faptul ca normele de aplicare ale Legii, prevazute de HG 1.425/2006, nu fusesera modificate, asa ca semnatura electronica nu putea fi pusa in practica.
Asadar, dupa ce modificarile din HG 1.425/2006 vor ajunge in Monitorul Oficial, ceea ce inseamna ca legea incepe sa produca efecte de la acel moment, fisa de instruire poate sa fie semnata de catre toate persoanele implicate in procesul de instruire, cu semnatura electronica, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata.
Accidentele de munca se vor anunta in maxim 24 de ore
In
Hotararea de Guvern de ieri se poate remarca textul de lege care se modifica, in ceea ce priveste declararea unor evenimente la locul de munca, asa cum sunt accidentele:
"La articolul 2, punctul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
16. comunicare - procedura prin care angajatorul comunica producerea unui eveniment, de indata, dar nu mai tarziu de 24 de ore, autoritatilor prevazute la art. 27 alin. (1) din lege (n.n. Legea 319/2006);"
Cu alte cuvinte, modificarile prevad ca angajatorul trebuie sa anunte autoritatile privind accidentul de munca in maxim 24 de ore de la producerea evenimentului.
De asemenea, "Cheltuielile aferente efectuarii expertizelor, precum si cele necesare analizarii probelor prelevatecu ocazia cercetarii se suporta de catre angajatorul la care este angajata victima sau care se face raspunzator de organizarea activitatii in urma careia s-a produs evenimentul", prevede textul de lege.
O alta noutate este si propunerea de a simplifica procedura de cercetare a evenimentelor petrecute in afara tarii, dar care implica lucratori romani. "In cazul evenimentelor produse in afara granitelor Romaniei, in care sunt implicati lucratori ai unor angajatori romani aflati in indeplinirea sarcinilor de stat, de interes public sau a indatoririlor de serviciu, inspectoratele teritoriale de munca, pe raza carora se afla sediile sociale ale angajatorilor, vor comunica evenimentele la Inspectia Muncii."
Se modifica numarul de zile pentru cercetarea bolii profesionale - de la 7 la 30 de zile
In Hotararea de Guvern se poate remarca ca "Orice suspiciune de boala profesionala, inclusiv intoxicatia acuta profesionala, se va semnala obligatoriu de catre toti medicii, indiferent de specialitate si locul de munca, cu prilejul oricarei prestatii medicale, prin completarea fisei de semnalare BP1, prevazuta in anexa nr. 19, conform domeniului de competenta, (...) medicul specialist de medicina muncii din cadrul directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti cerceteaza in termen de 30 zile, avand in vedere ruta profesionala, cauzele imbolnavirii profesionale.
42. Articolul 154 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
In procesul-verbal de cercetare a cazului de boala profesionala se vor mentiona in mod special cauzele imbolnavirii, responsabilitatea angajatorilor si masurile tehnice si organizatorice necesare, pentru prevenirea unor imbolnaviri profesionale similare."
De asemenea, vor fi formate comisii de solutionare a contestatiilor depuse de angajatori, la nivelul fiecarei directii de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti:
"Procesul verbal de cercetare a cazului de boala profesionala prevazut la art. 153 poate fi contestat, la Comisia de solutionare a contestatiilor, in conditiile prevederilor Legii nr.554/2004, Legea contenciosului administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In vederea solutionarii contestatiilor depuse in conformitate cu prevederile alin.(1), la nivelul fiecarei directii de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti se constituie Comisia de solutionare a contestatiilor."
Atentie! Legea nu este inca in vigoare, este necesara publicarea in Monitorul Oficial a hotararii de Guvern care modifica legea SSM nr.319/2006.
Mai multe despre SSM, studii de caz, spete si situatii explicate chiar de experti puteti regasi in
PortalSSM >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<