In contextul pandemic si in regimul starii de alerta, in cazul muncii la domiciliu, trebuie incheiate aditionale la contractele de munca, strict pentru perioada lucrata de acasa? De asemenea, se va face un instructaj
SSM in ce priveste telemunca sau munca la domiciliu?
Raspunsul specialistului:
Codul muncii (Legea nr. 53/2003 actualizata) reglementeaza munca la domiciliu dupa cum urmeaza:
(1) Sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
(2) In vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariatii cu munca la domiciliu isi stabilesc singuri programul de lucru.
(3) Angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului cu munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca.
Contractul individual de munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si va fi completat cu:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Pe perioada starii de alerta, se recomanda, acolo, unde este posibil, desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. In ambele cazuri, trebuie incheiate acte aditionale prin care trebuie stipulate precizarile de mai sus.
Din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca aceste aspecte nu sunt precis reglementate.
Prevederile Legii nr. 319/2006 se aplica angajatorilor, lucratorilor si reprezentantilor lucratorilor. Intrucat, salariatul cu munca la domiciliu este tot un lucrator, angajatorul are responsabilitatea de a asigura securitatea si sanatatea acestuia in toate aspectele legate de munca.
In acest sens, este util un instructaj suplimentar, in conditiile in care trebuie elaborata si o instructiune proprie pentru activitatea la domiciliu.
In plus, angajatorul va inregistra un eventual
accident de munca soldat cu vatamarea violenta a respectivului angajat care s-a produs in legatura cu sarcina de munca si in timpul programului de lucru la domiciliu.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Aplicarea facilitatilor in sectorul constructiiIntrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri (4.067.163 lei). In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii privind stabilirea drepturilor salarialeIntrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg (salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<