Model de instructiuni proprii SSM pentru activitatea de IT

instructiuni proprii ssm ITipssm itipssm personal ITinstructiuni SSMmodel instructiune proprie ssm it
Model de instructiuni proprii SSM pentru activitatea de IT
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
Regasiti mai jos un model de instructiune proprie de SSM pentru activitatea de IT.
 
 
Instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca pentru personalul IT (tehnologia informatiei)
 
Prevederi generale
 
Continut
 
Art. 1
Instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca pentru personalul IT,  sunt reglementari specifice cu aplicabilitate interna, obligatorii, care cuprind prevederi si masuri de eliminare sau diminuare a pericolelor de accidentare si imbolnavire profesionala, specifice acestui tip de activitate.

Conform abordarilor din Legea nr. 319/2006, a Normelor metodologice de aplicare a prevederilor legii aprobate prin H.G. nr.1425/2006, precum si din alte acte normative, sistemul de munca este tratat ca un sistem compus din urmatoarele elemente ce interactioneaza:  
 
    • executantul – omul implicat nemijlocit in executarea sarcinii de munca ;
 
    • sarcina de munca – totalitatea actiunilor ce trebuie efectuate prin intermediul echipamentelor de munca si in anumite conditii de mediu, pentru realizarea procesului de munca;
 
    • mijloacele de productie - totalitatea echipamentelor de munca (instalatii, utilaje, masini, aparate, dispoitive, scule, unelte, etc.) si a obiectelor muncii (materii prime, materiale, etc.), care se utilizeaza in procesul de munca ; 
 
    • mediul de munca – ansamblul conditiilor fizice, chimice, biologice si psiho-sociale, in care unul sau mai multi executanti isi realizeaza sarcina de munca.  
 
Scop
 
Art. 2
 
Scopul acestor instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca consta in stabilirea unor masuri pentru eliminarea sau diminuarea pericolelor de accidentare a lucratorilor, specifice celor patru elemente ale sistemului de munca mentionate mai sus.
 
Art. 3
Cadrul legislativ de referinta in vigoare (exemple)
 
    • Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006;
 
    •      H.G. nr. 1.425/2006 privind normele metodologice de aplicare a Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006 cu modificarile si completarile ulterioare;
 
    •      H.G. nr. 1.028/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare;
 
    •      H.G. nr. 971/2006 privind cerinte minime pentru semnalizarea de securitate si/sau de sanatate la locul de munca;
 
    •      H.G. nr. 1.091/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate la locul de munca;
 
Terminologie:
 
    a) lucrator - persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice; 
 
    b) angajator - persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea intreprinderii si/sau unitatii; 
 
    c) alti participanti la procesul de munca - persoane aflate in intreprindere si/sau unitate, cu permisiunea angajatorului, in perioada de verificare prealabila a aptitudinilor profesionale in vederea angajarii, persoane care presteaza activitati in folosul comunitatii sau activitati in regim de voluntariat, precum si someri pe durata participarii la o forma de pregatire profesionala si persoane care nu au contract individual de munca incheiat in forma scrisa si pentru care se poate face dovada prevederilor contractuale si a prestatiilor efectuate prin orice alt mijloc de proba; 
 
    d) reprezentant al lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii lucratorilor - persoana aleasa, selectata sau desemnata de lucratori, in conformitate cu prevederile legale, sa ii reprezinte pe acestia in ceea ce priveste problemele referitoare la protectia securitatii si sanatatii lucratorilor in munca; 
 
    e) prevenire - ansamblul de dispozitii sau masuri luate ori prevazute in toate etapele procesului de munca, in scopul evitarii sau diminuarii riscurilor profesionale; 
 
    f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului, produs in timpul procesului de munca ori in indeplinirea indatoririlor de serviciu, situatia de persoana data disparuta sau accidentul de traseu ori de circulatie, in conditiile in care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum si cazul susceptibil de boala profesionala sau legata de profesiune; 
 
    g) accident de munca - vatamarea violenta a organismului, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu si care provoaca incapacitate temporara de munca de cel putin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces; 
 
    h) boala profesionala - afectiunea care se produce ca urmare a exercitarii unei meserii sau profesii, cauzata de agenti nocivi fizici, chimici ori biologici caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca; 
 
    i) echipament de munca - orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca; 
 
    j) echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv; 
 
   k)  loc de munca - locul destinat sa cuprinda posturi de lucru,situat in cladirile intreprinderii si/sau unitatii, inclusiv orice alt loc din aria intreprinderii si/sau unitatii la care lucratorul are acces in cadrul desfasurarii activitatii; 
 
    l) pericol grav si iminent de accidentare - situatia concreta, reala si actuala careia ii lipseste doar prilejul declansator pentru a produce un accident in orice moment; 
 
    m) stagiu de practica - instruirea cu caracter aplicativ, specifica meseriei sau specialitatii in care se pregatesc elevii, studentii, ucenicii, precum si somerii in perioada de reconversie profesionala; 
 
    n) securitate si sanatate in munca - ansamblul de activitati institutionalizate avand ca scop asigurarea celor mai bune conditii in desfasurarea procesului de munca, apararea vietii, integritatii fizice si psihice, sanatatii lucratorilor si a altor persoane participante la procesul de munca;
 
    o) incident periculos - evenimentul identificabil, cum ar fi explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisiile majore de noxe, rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament de munca sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman care nu a afectat lucratorii, dar ar fi fost posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat ori ar fi fost posibil sa produca pagube materiale; 
 
    p) servicii externe - persoane juridice sau fizice din afara intreprinderii/unitatii, abilitate sa presteze servicii de protectie si prevenire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform legii; 
 
    q) accident usor - eveniment care are drept consecinta leziuni superficiale care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale si a antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile; 
 
    r) boala legata de profesiune - boala cu determinare multifactoriala, la care unii factori determinanti sunt de natura profesionala.
 
Art. 4
Prevederile prezentelor instructiuni proprii se aplica in mod cumulativ cu prevederile instructiunilor proprii generale elaborate de societate. 
 
Revizuirea instructiunilor
 
Art. 5
 
Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor. Orice revizuire sau completare necesita aprobarea conducerii societatii.
 
Examinarea medicala
 
Art. 6
Examinarea medicala este obligatorie pentru personalul IT, atat la angajare, cat si periodic.
 
Instruirea personalului 
 
Art. 7
Intervalul dintre doua instructaje periodice va fi stabilit prin programul anual de instruire-testare, dar nu va depa?i 6 luni.
 
Conducerea societatii va urmari ca personalul IT sa primeasca o instruire adecvata ?i informatii privind riscurile la care se expun in cazul in care aceste activitati nu sunt executate corect.
 
Salariatii vor fi informati periodic asupra masurilor luate de conducerea societatii pentru asigurarea securitatii ?i sanatatii in munca.
         
Obligatii si atributii generale
 
          Art. 8
          Angajatorul are urmatoarele obligatii:
    a. sa asigure securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca
    b. sa asigure prevenirea riscurilor profesionale;
    c. sa asigure informarea si instruirea lucratorilor;
    d. sa asigure cadrul organizatoric si mijloacele necesare securitatii si sanatatii in munca.
 
Art. 9
Fiecare lucrator trebuie sa isi desfasoare activitatea in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala, atat propria persoana, cat si alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
 
(1) in mod deosebit, in scopul realizarii obiectivelor prezentate, lucratorii au urmatoarele obligatii:
a) sa utilizeze corect masinile, aparatura, uneltele, substantele periculoase, echipamentele de transport si alte mijloace de productie;
 
b) sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare,
 
sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
 
c) sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii, in special ale masinilor, aparaturii, uneltelor, instalatiilor tehnice si cladirilor, si sa utilizeze corect aceste dispozitive;
 
d) sa comunice imediat angajatorului si/sau lucratorilor desemnati orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, precum si orice deficienta a sistemelor de protectie;
 
e) sa aduca la cunostinta conducatorului locului de munca si/sau angajatorului accidentele suferite de propria persoana;
 
f) sa coopereze cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, atat timp cat este necesar, pentru a face posibila realizarea oricaror masuri sau cerinte dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari, pentru protectia sanatatii si securitatii lucratorilor;
 
g) sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate, in domeniul sau de activitate;
 
h) sa isi insuseasca si sa respecte prevederile legislatiei din domeniul securitatii si sanatatii in munca si masurile de aplicare a acestora;
 
i) sa dea relatiile solicitate de catre inspectorii de munca si inspectorii sanitari.
 
j) sa participe la instructajele de securitate si sanatate in munca, cat ?i la controalele medicale periodice organizate de angajator.
 
Reguli specifice activitatii de IT privind securitatea muncii:
 
Art. 10
inaintea inceperii lucrului se verifica starea tehnica a echipamentelor din dotare,  precum si existenta si functionalitatea mijloacelor de stingere a incendiilor.
 
Art. 11
Remedierea eventualelor defectiuni depistate va fi executata de catre persoane  calificate.
 
Art. 12
Se va crea un spatiu de munca ce permite accesul sau/si evacuarea rapida la/de la locul de munca al utilizatorilor si al personalului de intretinere.
 
Art. 13
 
Nu este permisa prezenta animalelor si a copiilor in cadrul birourilor.
 
Art. 14
Se interzice fumatul in salile cu volum mare de documente. Fumatul este permis numai in locurile special amenajate.
 
Art. 15
Se interzice consumul de alimente pe masa, pe suportul calculatorului sau deasupra tastaturii.
 
Art. 16
Pentru evitarea impiedicarilor, sertarele birourilor sau ale dulapurilor trebuie tinute inchise.
 
Art. 17
Suprafetele cailor de circulatie pentru lucratori trebuie sa fie netede si nealunecoase. Se va asigura un grad adecvat de curatenie pe jos, in incaperile de lucru si culoare, holuri, grupuri sanitare astfel incat sa nu existe pericol de alunecare sau impiedicare.
 
Art. 18
Pardoselile din incaperi trebuie sa fie intretinute iar urmele de lichide trebuie inlaturate pentru a se evita alunecarile. Trebuie semnalate si remediate orice defectiuni in pardoseli (sparturi sau rupturi de linoleum, covoare, gresie, etc).
 
Art. 19
La plecarea din birouri, lucratorii vor fi atenti la coborarea scarilor, la deplasarea pe coridoare, evitandu-se salturile peste trepte in timpul urcarii sau coborarii, sa nu execute alte operatii ce le distrag atentia in timp ce se deplaseaza; Se va evita calcarea pe portiuni alunecoase si pe orice alte obiecte care ar putea provoca alunecari.
 
Art. 20
In cazul in care in incinta sediului au loc lucrari de amenajare sau reparatii ale spatiilor aferente, se interzice deplasarea lucratorilor in interiorul zonei de lucru,delimitate sau semnalizate corespunzator.
 
Art. 21
Cu exceptia cazurilor fortuite, deplasarea in cadrul unitatii se va face intr-un ritm normal, in special in zona scarilor si a usilor. Orice deplasare dintr-o incapere in alta se va efectua atent, cu fata inainte.
 
Art. 22
In caz de necesitate, parasirea locului de munca se va face conform masurilor stabilite si pe cat posibil fara panica, cunoscut fiind faptul ca panica conduce la o crestere exponentiala a consecintelor unor evenimente deosebite.
 
Art. 23
Nu se depoziteaza in birouri substante inflamabile si toxice.
 
Art. 24
Nu se blocheaza culoarele si scarile de acces cu materiale ce ar impiedica evacuarea bunurilor in caz de incendiu sau interventie pentru stingere.
 
Art. 25
inainte de folosirea unui scaun, trebuie controlata starea lui, dupa care se potriveste intr-o pozitie stabila, evitandu-se asezarea pe marginea lui.
 
Art. 26
Este interzisa urcarea pe scaunul cu melc, rotative sau pe alte improvizatii, pentru a lua un obiect aflat la inaltime. 
 
Art. 27
inainte de indepartarea unui scaun de birou, trebuie sa se asigure ca nu exista pericolul de a se rasturna obiecte sau lovi alta persoana.
 
Art. 28
Este interzisa miscarea de leganare pe doua din picioarele scaunului deoarece exista riscul de rasturnare pe spate.
 
Art. 29
Pentru a se evita prinderea degetelor, trebuie apucate bine manerele atunci cand se inchid sertarele birourilor.
 
Art. 30
Trebuie adus la cunostinta conducatorului locului de munca daca exista piese de mobilier ale carei margini nu sunt netede sau sunt crapate, se misca sau prezinta defectiuni.
 
Art. 31
Atunci cand se foloseste un cutter pentru taierea hartiei, trebuie tinute degetele cat mai departe de taisul lamei.in sertare, obiectele taioase sau ascutite trebuie aranjate in compartimente separate.
 
Art. 32
La producerea unei taieturi sau raniri se va folosi trusa de prim-ajutor sau se va cere interventie de specialitate.
 
Art. 33
In situatii de inghet, polei, zona de circulatie aferenta sediului unitatii sau punctului de lucru va fi curatata de zapada si se presara pe jos materiale care sa elimine riscul de accidentare prin alunecare.
 
Art. 34
Usile cu geamuri trebuie manevrate atent. Este interzis a se sprijini sau a se impinge sticla usilor.
 
Art. 35
La iesirea din cladire, orice persoana se va asigura in toate directiile pentru a nu fi surprinsa de vreun mijloc de transport.
 
Art. 36
in timpul programului trebuie folosita o incaltaminte corespunzatoare pentru a se evita orice sursa de accident.
 
Art. 37
Pentru ridicarea obiectelor efortul trebuie facut cu muschii picioarelor si nu cu muschii spatelui. Trebuie evitate intinderile rapide ale bratelor si intoarcerile bruste.
 
Art. 38
La terminarea programului, inainte de parasirea biroului, se vor scoate toate stecherele din priza, se va stinge lumina si se va verifica incinta pentru a nu exista pericolul declansarii unor incendii.
Amenajarea locului de munca
 
Art. 39
Amenajarea locului de munca trebuie realizata in asa fel incat sa ofere utilizatorilor confort si libertate de miscare si sa diminueze in masura maxim posibila riscurile de natura vizuala, mentala si posturala.
 
Art. 40
Posturile de munca trebuie concepute si amenajate astfel incat sa permit unor persoane diferite sa realizeze o gama diversa de sarcini de munca, intr-un mod confortabil si eficace, la nivelul de performante cerut.
 
Art. 41
Amenajarea posturilor de munca trebuie sa permita adaptarea acestora la schimbari de cerinte si situatii.
 
Art. 42
Locul de munca trebuie sa permita o buna corelare intre caracteristicile antropofunctionale ale utilizatorilor si munca lor prin asigurarea posibilitatilor de reglare a diferitelor elemente componente ale acestuia.
 
Art. 43
Utilizatorii trebuie sa aiba posibilitati de modificare a pozitiei de lucru, in timpul activitatii.
 
Organizarea zonei de lucru
 
Art. 44
Pozitia corecta de lucru este aceea in care angajatul isi poate desfasura activitatea fara a se intinde sau a se rasuci prea mult pentru a ajunge la anumite obiecte.
 
Art. 45
Obiectele care sunt utilizate des se recomanda a fi amplasate pana in 25 cm departare de corp, in timp ce obiectele ce sunt utilizate rar se recomanda a fi amplasate pana in 50 cm departare.
 
Art. 46
Pentru a se evita problemele musculo-scheletare din cauza lucrului prelungit in fata calculatorului, recomandarea venita din partea specialistilor este aceea de a se lua o pauza de 5 min. la o 1 ora de stat in fata calculatorului., insa acest lucru se stabileste de comun accord intre angajator si angajat.
 
Utilizarea echipamentelor de birou
 
Art. 47
Nu se permite nici unui lucrator sa actioneze echipamentele de munca din dotare fara a respecta instructiunile de folosire ale acestora si prezentele instructiuni proprii de securitate si sanatate in munca.
 
Art. 48
Este interzisa efectuarea de catre lucratori a altor activitati in afara sarcinilor de munca (de ex.: schimbarea becurilor arse de catre personal neautorizat).
 
Art. 49
Orice element de birotica depistat ca defect va fi reparat imediat, iar daca acest lucru nu este posibil, obiectul va fi retras in magazie, astfel incat sa nu se permita folosirea sa in stare defecta si sa se elimine astfel posibilitatea producerii unui accident;
 
Art. 50
Orice operatie de reglare, reparare, intretinere si curatare la un aparat electric se va efectua atunci cand s-a intrerupt alimentarea cu energie electrica si dupa ce au fost deconectate.
 
Art. 51
Repararea biroticii se va executa numai de personal calificat si autorizat.
 
Art. 52
Se interzice lucratorilor din birouri:
        ? sa intervina la tablouri electrice, prize, stechere, cordoane de alimentare sau la orice alte instalatii auxiliare specifice;
        ? sa indeparteze dispozitivele de protectie;
        ? sa permita interventia neautorizata asupra echipamentului de munca;
        ? continuarea lucrului, atunci cand constata o defectiune.
 
Art. 53
Orice fel de reparatii la instalatiile electrice (tablou de sigurante, prize, cabluri defecte etc.) sanitare, de incalzire, gaze si alte asemenea se vor executa prin firme specializate.
 
Art. 54
Cablurile electrice de alimentare a aparatelor electrice (lampi de birou,calculatoare etc.) vor fi amplasate astfel incat sa se elimine posibilitatea accidentarii prin impiedicarea persoanelor. Periodic se va proceda la verificarea integritatii acestora si eliminarea oricarui pericol de electrocutare.
 
Art. 55
Cordoanele de alimentare ale echipamentelor tehnice trebuie sa respecte urmatoarele conditii:
            ? sa nu prezinte risc de electrocutare prin atingere directa, la trecerea pe planul de lucru sau pe pardoseala;
            ? sa aiba o lungime suficienta pentru a se adapta nevoilor reale si previzibile ale utilizatorilor, fara a fi supus la eforturi de intindere nejustificate;
            ? sa asigure accesul usor pentru intretinere sau verificare.
 
Art. 56
Se interzice utilizarea oricaror echipamente electrice prezentand defectiuni precum: prize sparte Este interzis sa se introduca conductoarele direct in priza electrica, fara sa se foloseasca stecherul, aceste improvizatii putand duce la accidente grave prin electrocutare.
 
Art. 57
Aparatura de birou trebuie fixata bine pe masa de lucru, pentru a elimina tendinta de alunecare si cadere.
Art. 58
La utilizarea echipamentelor electrice:
        ? este interzisa efectuarea de improvizatii pentru fixarea echipamentelor.
        ? se interzice conectarea echipamentelor la prize defecte sau fara impamantare.
        ? conductorii electrici nu vor traversa caile de acces.
        ? se interzice indepartarea dispozitivelor de protectie ale echipamentelor de calcul.
 
Art. 59
Nu se va pune niciodata in functiune un aparat caruia i s-a scos carcasa.
 
Exploatarea, intretinerea si repararea echipamentelor de calcul
 
Art. 60
Se interzice lucratorilor sa utilizeze echipamentele de calcul pe care nu le cunosc si pentru care nu au instruirea necesara.
 
Art. 61
Punerea sub tensiune a tablourilor de distributie va fi efectuata numai de catre personalul autorizat in acest scop.
 
Art. 62
Se interzice personalului de deservire a echipamentelor de calcul sa intervina la tablouri electrice, prize, stechere, cordoane de alimentare, stabilizatoare, instalatii de climatizare, sau la orice alte instalatii auxiliare specifice.
 
Art. 63
La punerea sub tensiune a calculatoarelor electrice se vor respecta, in ordine, urmatoarele prevederi:
        ? verificarea temperaturii si umiditatii din sala;
        ? verificarea tensiunii la tabloul de alimentare;
 
Art. 64
Se interzice indepartarea dispozitivelor de protectie ale echipamentelor de calcul.
 
Art. 65
Se interzice efectuarea oricarei interventii in timpul functionarii echipamentului de calcul.
 
Art. 66
Functionarea echipamentelor de calcul va fi permanent supravegheata pentru a se putea interveni imediat ce se produce o defectiune.
 
Art. 67
Se interzice continuarea lucrului la echipamentul de calcul atunci cand se constata o defectiune a acestuia.
 
Art. 68
Remedierea defectiunilor se va realiza numai de catre personalul deintretinere autorizat.
 
Art. 69
Se interzice conectarea echipamentelor de calcul la prize defecte sau fara legatura la pamant.
 
Art. 70
inlocuirea sigurantelor la instalatiile electrice se va face numai de catre personalul autorizat in acest scop.
 
Art. 71
La utilizarea imprimantelor de mare viteza se vor evita supraincalzirile care pot conduce la incendii.
 
Art. 72
in apropierea acestor imprimante se vor amplasa stingatoare cu praf si dioxid de carbon.
 
Art. 73
in timpul functionarii, capacul superior al imprimantelor va fi mentinut inchis; deschiderea capacului imprimantelor, pentru diverse reglaje se va realiza numai dupa deconectarea acestora de la sursa.
Art. 74
La utitizarea imprimantelor se va evita atingerea partilor fierbinti.
 
Art. 75
Orice interventie in timpul functionarii imprimantelor, permisa in documentatia tehnica, se va realiza cu luarea masurilor de evitare a antrenarii partilor corpului de catre imprimanta.
 
Art. 76
Orice reparatie a echipamentelor de calcul se va efectua in conformitate cu prevederile din documentatia tehnica a calculatorului.
 
Art. 77
Se interzice interventia la instalatiile electrice a persoanelor necalificate in meseria de electrician si autorizate.
 
Art. 78
Suprafetele ecranelor videoterminalelor se vor curata periodic de depunerile de praf sau amprente digitale, pentru a nu se reduce vizibilitatea.
 
Art. 79
Orice dispozitiv periferic al calculatorului va fi prevazut cu un intreruptor care sa permita operatorului deconectarea dispozitivului respectiv, in caz de necesitate.
 
Cerinte privind mediul de munca
ILUMINAT
 
Art. 80
Iluminatul incaperilor de lucru va fi proiectat in functie de caracteristicile sarcinii de munca si cerintele vizuale ale utilizatorilor, astfel incat sa se asigure niveluri de iluminare si un contrast adecvat intre ecran si mediu, pentru obtinerea unei performante vizuale ridicate.
 
Art. 81
Ferestrele vor fi prevazute cu un sistem corespunzator de protectie reglabil.
 
Art. 82
Posibilele reflexii si straluciri pe ecran sau pe alte elemente ale postului demunca, vor fi evitate coreland caracteristicile tehnice si amplasarea surselor de lumina cu amenajarea incaperilor si posturilor de munca.
 
MICROCLIMAT
 
Art. 83
in incaperile in care se desfasoara activitati, se vor asigura conditiile de confort termic.
 
Art. 84
Atunci cand este necesar un microclimat strict controlat, se va umari sa nu se creeze curenti de aer suparatori. Umiditatea aerului va fi mai mare de 40% pentru a se evita uscarea mucoaselor.
 
Art. 85
Echipamentul apartinand postului de lucru nu va produce o caldura.excesiva, care sa produca disconfortul lucratorilor.
 
ZGOMOT
 
Art. 86
Zgomotul emis de echipamentele care apartin postului de munca nu trebuie sa distraga atentia si sa perturbe comunicarea verbala.
 
Art. 87
Imprimantele de mare viteza, care constituie surse de zgomot, vor fi asezate in incaperi separate de sala calculatoarelor, izolate fonic si prevazute cu geamuri transparente pentru a facilita vizualizarea procesului de imprimare.
 
Art. 88
Instalatiile de ventilare nu trebuie sa antreneze prin functionarea lor o crestere semnificativa (mai mare de 3 dB) a nivelurilor sonore din aceste incaperi.
 
RADIATII
 
Art. 89
Toate radiatiile, exceptand partile vizibile ale spectrului electromagnetic trebuie sa fie reduse la niveluri neglijabile din punct de vedere al protectiei sanatatii si securitatii lucratorilor, in conformitate cu reglementarile in vigoare.
 
Art. 90
Emisiile de ozon (03) de la imprimantele laser trebuie reduse la niveluri neglijabile din punct de vedere al protectiei sanatatii si securitatii lucratorilor.
 
Deplasari pe caile de circulatie interioara
 
Art. 91
Toate deplasarile dintr-un loc in altul se vor efectua fara graba, cu privirea pe directia de mers si cu atentie la trecerile peste denivelari (praguri, trepte, covoare, mochete).
 
Art. 92
Usile opace se vor manevra fara miscari bruste pentru a nu accidenta persoanele aflate de partea cealalta a usii.
 
Art. 93
Usile cu geamuri se vor manevra in asa fel incat sa se evite trantirea lor. Se interzice sprijinirea sau impingerea pe partea de sticla a usilor. In apropierea usilor cu suprafete vitrate mari se va circula cu atentie sporita pentru a evita contactul acestora cu capul sau alte zone ale corpului.
 
Art. 94
Manevrarea dispozitivelor de inchidere-deschidere a usilor si ferestrelor (clante, zavoare, foraibare etc) se face in sensul normal de actionare, fara a le brusca si cu atentie pentru evitarea prinderii degetelor. In cazul unor deficiente de functionare, se va apela la personal specializat.
 
 
Art. 95
Se interzice cu desavarsire aplecarea in afara cadrului ferestelor si a balustradelor.
 
Art. 96
Circulatia in apropierea rampelor sau a altor zone cu pericol de cadere, se va face cu atentie, in asa fel incat sa se evite riscul caderii de la inaltime prin dezechilibrare, alunecare, impiedicare, pasire in gol.
Art. 97
Se interzice blocarea cu materiale a cailor de circulatie, iesirilor de evacuare, tablourilor electrice precum si a gurilor de hidrant.
 
 
Intocmit, Data
 
Prezentele instructiuni proprii se vor revizui ori de cate ori este necesar, ca urmare a modificarilor de natura legislativa, a schimbarilor tehnologice, a modificarii echipamentelor de munca, cu ocazia modificarii proceselor de munca, in situatia producerii accidentelor de munca  sau ca urmare a masurilor dispuse de inspectorii de munca in urma controalelor.  
*Continutul modelului prezentat nu este exhaustiv.
 
Raspuns oferit de specialistii PortalSSM.ro >>>
 
 
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOU! S-a modificat legislatia privind acordarea diurnei in 2024!


Principala modificare a fost introdusa prin OG 16!

Este o modificare care creeaza neclaritati majore in situatii practice care privesc:
1) incadrarea deplasarii salariatului in delegare sau in deplasare la locul de munca
2) stabilirea plafonului neimpozabil in functie de incadrarea deplasarii pentru toti salariatii
3) stabilirea plafonului neimpozabil al indemnizatiilor cuvenite soferilor

Descoperiti alte noutati in Diurna legala in Romania si in strainatate.

...Vezi AICI detalii complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
instructiuni proprii ssm ITipssm itipssm personal ITinstructiuni SSMmodel instructiune proprie ssm it

Data aparitiei: 28 Iulie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Model de instructiuni proprii SSM pentru activitatea de IT Nota: 4.39 din 5 - 9 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revisal. Sanctionarea cu reducerea salariuluiIntrebare: Dorim sa ne acordati sprijin cu privire la modului de aplicare a a art. 248 alin. (1) lit c) din Codul muncii si a obligativitatii transmiterii sau NU in REVISAL: 1. Reducerea salariului de baza ca sanctiune disciplinara presupune modificarea efectiva a salariului de incadrare (de ex. am un salariu de incadrare de 4000 lei brut; angajatul este sanctionat disciplinar cu 10%; in consecinta salariul de incadrare devine 3600 de lei brut si toate sporurile se calculeaza la 3600 lei brut? ) sau doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Modificare salariu prin act aditionalIntrebare: Suntem nevoiti sa modificam in minus salariul unui angajat. Acesta va fi incadrat pe aceeasi functie, cu mici modificare in cadrul fisei de post (trece pe alta cursa care este cotata cu un salariu mai mic). Va rog sa ma ajutati cu ce documentatie trebuie intocmita pentru modificare? Mentionez ca angajatul a fost de acord cu aceasta modificare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern
Descarcati GRATUIT raportul special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]