Inspectorii de munca au aplicat anul trecut amenzi in valoare totala de 15 milioane de euro. Amenzile aplicate pentru primirea la munca a persoanelor fara incheierea unui contract individual (contraventie prevazuta la art. 276 lit. alin. (1) lit. e) si sanctionata cu amenda de la 1.500 lei la 2.000 lei pentru fiecare persoana identificata, fara a depasi 100.000 lei) au totalizat 7,7 milioane de euro.
Aceasta situatie nu ne face deloc cinste, iar actiunile intreprinse de catre inspectoratele teritoriale de munca sunt binevenite. Folosirea “muncii la negru” creeaza avantaje numai pentru angajatorii incorecti. Noi, toti ceilalti, pierdem: angajatul nu este asigurat in sistemul public de pensii sau cel al asigurarilor sociale, statul nu incaseaza “taxa pe forta de munca”, iar angajatorii onesti sunt concurati neloial. Personal, asteptam de mult ca Inspectia Muncii sa-si intensifice controale si sa stopeze acest fenomen. Am urmarit atent campaniile pe care le-au desfasurat inspectoratele teritoriale de munca pe aceasta tema. Au inceput cu “pestii mari”: Bechtel, platforma Nokia zilele trecute, firme mari de constructii. Mai rar se intampla astfel.
Potrivit art. 6 din Legea nr. 108 din 16 iunie 1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, inspectorii de munca au urmatoarele atributii:
1. In domeniul relatiilor de munca verifica:
- incadrarea in munca si incetarea activitatii persoanelor care desfasoara orice activitate in temeiul unui contract individual de munca;
- stabilirea si respectarea duratei timpului de lucru;
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Codul muncii si Legea Dialogului Social
- stabilirea si acordarea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi decurgand din munca prestata;
- accesul fara nici o discriminare pe piata muncii al tuturor persoanelor apte de munca, respectarea normelor specifice privind conditiile de munca ale tinerilor, femeilor, precum si ale unor categorii de persoane defavorizate;
- respectarea celorlalte prevederi cuprinse in legislatia muncii si a clauzelor contractelor colective de munca;
2. In domeniul securitatii si al sanatatii in munca:
- efectueaza sau solicita masuratori si determinari, examineaza probe de produse si de materiale in unitati si in afara acestora, pentru clarificarea unor situatii de pericol;
- dispune sistarea activitatii sau scoaterea din functiune a echipamentelor tehnice, in cazul in care constata o stare de pericol iminent de accidentare sau de imbolnavire profesionala, si sesizeaza, dupa caz, organele de urmarire penala;
- acorda angajatorilor, persoane juridice si fizice, autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii in munca;
- retrage autorizatia de functionare din punct de vedere al securitatii in munca, daca constata ca prin modificarea conditiilor care au stat la baza emiterii acesteia nu se respecta prevederile legislatiei in vigoare;
- cerceteaza accidentele de munca;
- coordoneaza activitatea de instruire si informare a angajatilor in domeniul securitatii, sanatatii si al relatiilor de munca si urmareste activitatea de formare a specialistilor in domeniu;
- controleaza aplicarea dispozitiilor legale referitoare la certificarea produselor, masinilor, utilajelor si a echipamentelor de protectie din punct de vedere al securitatii in munca, la intrarea acestora pe teritoriul national.
- controleaza respectarea indeplinirii cerintelor legale referitoare la sanatatea in munca si la inlaturarea riscurilor de imbolnaviri profesionale.
In cazul savarsirii repetate de catre angajatori a unor abateri grave de la prevederile legislatiei muncii sau de la normele de securitate si sanatate in munca, inspectorii de munca pot cere radierea persoanei juridice din registrul comertului. (art. 24 din Legea 108/1999, modificata si completata).
Legislatia muncii comentata si interpretata intr-un singur biblioraft - www.codulmuncii.eu