Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca – beneficiari, documente necesare, cuantum, baza de calcul, durata de acordare
Beneficiarii sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale au dreptul la o indemnizatie pe perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca, in urma unui accident de munca sau a unei boli profesionale, confirmata prin certificat medical.
Exista doua categorii de beneficiari ai sistemului de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale:
Persoanele care sunt asigurate obligatoriu prin efectul Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, respectiv:
- persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca, indiferent de durata acestuia, precum si functionarii publici;
- persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate cu ale persoanelor care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca;
- somerii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale in cadrul cursurilor organizate potrivit legii;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Legis Plus Legislatia Muncii
- ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale, angajatii romani care presteaza munca in strainatate din dispozitia angajatorilor romani, in conditiile legii;
- cetatenii straini sau apatrizii care presteaza munca pentru angajatori romani, pe perioada in care au, potrivit legii, domiciliul sau resedinta in Romania.
In cazul acestor persoane, indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se platesc in baza urmatoarelor documente:
- certificatul de concediu medical;
- procesul-verbal de cercetare a accidentului de munca;
- formularul de inregistrare accidentului de munca (FIAM) sau procesul-verbal avizat de Inspectoratul Teritorial de Munca ce a confirmat caracterul de munca al accidentului, respectiv fisa BP2, dupa caz.
Persoanele care se pot asigura pe baza de contract individual de asigurare, in conditiile Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, respectiv:
- asociat unic, asociati, comanditari sau actionari;
- comanditati, administratori sau manageri;
- membri ai asociatiei familiale;
- persoane autorizate sa desfasoare activitati independente;
- persoane angajate in institutii internationale;
- proprietari de bunuri si/sau arendasi de suprafete agricole si forestiere;
- persoane care desfasoara activitati agricole in cadrul gospodariilor individuale sau activitati private in domeniul forestier;
- membri ai societatilor agricole sau ai altor forme de asociere din agricultura;
- alte persoane interesate, care isi desfasoara activitatea pe baza altor raporturi juridice decat cele mentionate anterior.
In cazul acestor persoane, indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se platesc in baza urmatoarelor documente:
- cererea-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale;
- certificatul de concediu medical;
- procesul-verbal de cercetare a accidentului de munca;
- formularul de inregistrare accidentului de munca (FIAM) sau procesul-verbal avizat de Inspectoratul Teritorial de Munca ce a confirmat caracterul de munca al accidentului, respectiv fisa BP2, dupa caz.
ATENTIE!
In cazul asiguratilor care se regasesc in doua sau mai multe dintre situatiile prevazute la punctele 1) si 2) si care desfasoara activitate la mai multi angajatori, indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se platesc o singura data de catre angajatorul la care a avut loc accidentul de munca sau la care s-a declarat boala profesionala.
In cazul persoanelor asigurate obligatoriu prin efectul Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, republicata, cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 80% din baza de calcul.
In cazul persoanelor care se asigura pe baza de contract individual de asigurare, cuantumul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca reprezinta 80% din media venitului lunar asigurat din ultimele 6 luni anterioare manifestarii riscului.
In cazul urgentelor medico-chirurgicale, cuantumul indemnizatiei este de 100% din baza de calcul.
Baza de calcul a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca reprezinta:
- media veniturilor brute realizate lunar de catre salariat in ultimele 6 luni, anterioare manifestarii riscului; in cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca o constituie media veniturilor brute realizate lunar pe baza carora s-a achitat contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
- venitul lunar brut din prima luna de activitate pentru care s-a stabilit sa se plateasca contributia, in cazul in care stagiul de cotizare este mai mic de o luna;
- veniturile stipulate de catre asiguratii individuali in contractele pe baza carora s-a stabilit contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
- drepturile acordate in perioada respectiva pentru somerii care urmeaza cursuri de recalificare sau de reconversie profesionala.
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca in cazul accidentului de munca sau al bolii profesionale se suporta in primele 3 zile de incapacitate de catre angajator, iar din a 4-a zi de incapacitate, din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Durata de acordare a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca este de 180 de zile in intervalul de un an, socotita din prima zi de concediu medical. Incepand cu a 91-a zi, concediul medical se poate prelungi pana la 180 de zile, cu avizul medicului expert al asigurarilor sociale.
Medicul curant poate propune, in situatii temeinic justificate, prelungirea concediului pentru incapacitate temporara de munca, peste 180 de zile, in scopul evitarii pensionarii de invaliditate si mentinerii asiguratului in activitate.
Medicul expert al asigurarilor sociale decide, dupa caz, prelungirea concediului medical pentru continuarea programului de recuperare, trecerea temporara in alt loc de munca, reducerea timpului de munca, reluarea activitatii in aceeasi profesie sau intr-o alta profesie ori pensionarea de invaliditate.
In situatia in care medicul expert al asigurarilor sociale din sistemul public de pensii decide incadrarea intr-un grad de invaliditate, indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca se va acorda pana la sfarsitul lunii urmatoare celei in care s-a dat avizul de pensionare, fara a se depasi durata maxima de acordare a concediului medical.
Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca se achita beneficiarului, reprezentantului legal sau mandatarului desemnat prin procura de catre acesta. Indemnizatiile pot fi solicitate, pe baza actelor justificative, in termenul de prescriptie de 3 ani, calculat de la data la care beneficiarul era in drept sa le solicite. Cuantumul indemnizatiilor solicitate se achita la nivelul cuvenit in perioada prevazuta in certificatul medical.
Plata indemnizatiilor inceteaza incepand cu ziua urmatoare celei in care:
beneficiarul a decedat;
beneficiarul nu mai indeplineste conditiile legale pentru acordarea indemnizatiilor;
beneficiarul si-a stabilit domiciliul pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene sau cu care Romania nu are incheiat acord bilateral privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale.
Acest articol reprezinta un extras din ghidul "Ghid Practic de SSM", cea mai completa si de incredere sursa de informatii pentru specialistii din domeniu!
Se poate comanda online aici.