Pentru perioada starii de alerta, in cazul muncii la domiciliu, trebuie incheiate acte aditionale la contractele de munca, strict pentru perioada lucrata de acasa? Este obligatoriu un instructaj SSM suplimentar, cu privire la munca la domiciliu?
Raspunsul specialistului:
Codul muncii (Legea nr. 53/2003 actualizata) reglementeaza munca la domiciliu dupa cum urmeaza:
(1) Sunt considerati salariati cu munca la domiciliu acei salariati care indeplinesc, la domiciliul lor, atributiile specifice functiei pe care o detin.
(2) In vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariatii cu munca la domiciliu isi stabilesc singuri programul de lucru.
(3) Angajatorul este in drept sa verifice activitatea salariatului cu munca la domiciliu, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca.
Contractul individual de munca la domiciliu se incheie numai in forma scrisa si va fi completat cu:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
b) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
c) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Pe perioada starii de alerta, se recomanda, acolo, unde este posibil, desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. In ambele cazuri, trebuie incheiate acte aditionale prin care trebuie stipulate precizarile de mai sus.
Din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca aceste aspecte nu sunt precis reglementate.
Prevederile Legii nr. 319/2006 se aplica angajatorilor, lucratorilor si reprezentantilor lucratorilor. Intrucat, salariatul cu munca la domiciliu este tot un lucrator, angajatorul are responsabilitatea de a asigura securitatea si sanatatea acestuia in toate aspectele legate de munca.
In acest sens, este util un instructaj suplimentar, in conditiile in care trebuie elaborata si o instructiune proprie pentru activitatea la domiciliu.
In plus, angajatorul va inregistra un eventual
accident de munca soldat cu vatamarea violenta a respectivului angajat care s-a produs in legatura cu sarcina de munca si in timpul programului de lucru la domiciliu.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Decizie de numire a persoanei responsabile de hartuire la locul de muncaIntrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Numirea unui salariat ca vicepresedinte cu contract de mandat. Situatia contractului individual de muncaIntrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<