Principalele modificari ale Codului Fiscal cu privire la impozitul pe venit si la contributiile sociale

impozit pe profitcod fiscalvenituri neimpozabiledeclaratia informativaformularul 201
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627/02.09.2011, a fost publicata Ordonanta Guvernului nr. 30/31.08.2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Astfel, incepand cu data de 5 septembrie, a fost introdusa in categoria veniturilor neimpozabile prevazute la art. 42 alin. a) pe langa ajutoare, indemnizatii si alte forme de sprijin cu destinatie speciala, acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, bugetele locale si din alte fonduri publice, si cele din fonduri externe nerambursabile.

Tot in categoria veniturilor neimpozabile la momentul instrainarii si bunurile valorificate prin centrele de colectare, in vederea dezmembrarii care fac obiectul Programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice (bunuri mobile din patrimoniul personal).

In ceea ce priveste impunerea veniturilor realizate din fiducie, se precizeaza mai intai ca fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari. Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distinct de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor.

Potrivit noilor reglementari, incepand cu 1 octombrie 2011, remuneratia fiduciarului contribuabil, notar public sau avocat, primita pentru administrarea masei patrimoniale, constituie venit din activitatea adiacenta si se supune impunerii cumulat cu veniturile din activitatea desfasurata de notar sau avocat, potrivit prevederilor cap. II "Venituri din activitati independente" din Codul Fiscal.
Incepand cu 1 ianuarie 2012, cota de impozit de 10% retinuta la veniturile realizate din: drepturi de proprietate intelectuala; vanzarea bunurilor in regim de consignatie; activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial; activitati desfasurate in baza contractelor/ conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil; activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, se aplica la venitul brut din care se deduc contributiile sociale obligatorii retinute la sursa potrivit Titlului IX indice 2 "Contributii sociale obligatorii".

Obligativitatea platii impozitului pe venituri din salarii si a contributiilor sociale
Incepand cu veniturile aferente lunii octombrie 2011, s-a reglementat obligativitatea platii impozitului pe venituri din salarii pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

Concomitent, plata contributiilor sociale individuale si celor datorate de angajator calculate si retinute se vireaza la bugetul asigurarilor sociale pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza. Incepand cu veniturile aferente lunii octombrie 2011, s-a reglementat obligativitatea de depunere a formularului 112 la trimestru pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de catre urmatoarele categorii de contribuabili:

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice, cu exceptia institutiilor publice, care in anul anterior au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii libere si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

Incepand cu anul 2012, contribuabilii obligati la depunerea trimestriala a formularului 112, pot opta pentru depunerea formularului 112 lunar,daca fac optiunea pana la data de 31 ianuarie inclusiv. De asemenea, contribuabilii care au optat pentru depunerea lunara a formularului 112 pot trece la regimul de declarare trimestriala incepand cu luna ianuarie a anului pentru care s-a depus optiunea. Depunerea trimestriala consta in completarea si depunerea cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru. De retinut ca numarul mediu de salariati se calculeaza ca medie aritmetica a numarului de salariati din declaratiile 112 depuse pentru fiecare luna din anul anterior iar veniturile totale se stabilesc pe baza informatiilor cuprinse in situatiile financiare ale anului anterior.

Contribuabilii care au obligatia depunerii trimestriale a formularului 112 si au situatii in care unor salariati le inceteaza calitatea de asigurati vor depune formularul 112 pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit incetarea calitatii de asigurat. Pentru restul perioadei ramase din trimestru, formularul se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului.

Entitatile prevazute mai sus, cu exceptia persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si persoanelor fizice care exercita profesii libere, precum si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au salariati si se infiinteaza in cursul anului, aplica regimul trimestrial de declarare incepand cu anul infiintarii, daca odata cu declaratia de inregistrare fiscala, declara ca in cursul anului estimeaza un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv si realizeaza un venit total de pana la 100.000 euro.

Contribuabilii care au obligatia depunerii trimestriale a formularului 112 pentru trimestrul IV 2011 pot opta pentru depunerea lunara a formularului daca depun declaratia privind optiunea pana la data de 25 septembrie 2011 inclusiv. Contribuabilii care obtin venituri din activitati independente, impusi pe baza de norme de venit, precum si cei care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real.

Incepand cu 1 ianuarie 2012, optiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita determinarea venitului net anual pe baza normelor de venit, prin completarea corespunzatoare a declaratiei de venit estimat si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie inclusiv.

Optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita prin completarea declaratiei de venit estimat cu informatii privind determinarea venitului net anual in sistem real si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 31 ianuarie, inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.

De la 1 ianuarie 2012, se vor elimina fisele fiscale pentru drepturile salariale si asimilate salariilor realizate dupa aceasta data. Pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente anului 2011, exista obligatia completarii si depunerii fiselor fiscale pana in ultima zi a lunii februarie a anului 2012, de catre angajatori. Se impune odata cu noul act si obligativitatea platitorilor de venituri din salarii de a elibera, la cererea contribuabilului un document care sa cuprinda informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul realizat in cursul anului, deducerile personale acordate, impozitul calculat si retinut. Acest document nu este un formular tipizat.

Incepand cu 1 ianuarie 2012, s-a reglementat un singur termen de depunere pentru Declaratia 205. Astfel, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului au obligatia sa completeze si sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat. Anterior, platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului (dividende, dobanzi, lichidare, premii si jocuri de noroc, pensii, activitati agricole, alte venituri) depuneau formularul 205 pana la 30 iunie.

De asemenea, de la aceeasi data, s-au modificat termenele de declarare a veniturilor realizate din:
- activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, venituri din activitati agricole, din transferul titlurilor de valoare altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, operatiuni de vanzare cumparare de valuta la termen, prin formularul 200, de la 15 mai la 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului;
- strainatate, prin formularul 201, de la de la 15 mai la 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.

Incepand cu 1 octombrie 2011, in categoria veniturilor impozabile obtinute din Romania de nerezidenti s-au introdus si veniturile realizate din transferul masei patrimoniale fiduciare de la fiduciar la beneficiarul nerezident in cadrul operatiunii de fiducie. Veniturile realizate din administrarea masei patrimoniale de catre fiduciar, altele decat remuneratia acestuia, sunt stabilite in functie de natura venitului respectiv si supuse impunerii conform prevederilor titlurilor: II - "Impozit pe profit", III - "Impozit pe venit" si V - "Impozit pe veniturile realizate din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania". Incepand cu 1 ianuarie 2012, se modifica termenul de depunere al Declaratiei informative privind impozitul retinut si platit pentru veniturile cu retinere la sursa/venituri scutite pe beneficiari de venituri nerezidenti de la 30 iunie la ultima zi a lunii februarie.



de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe profitcod fiscalvenituri neimpozabiledeclaratia informativaformularul 201

Data aparitiei: 14 Septembrie 2011
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Principalele modificari ale Codului Fiscal cu privire la impozitul pe venit si la contributiile sociale Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Zile libere platite pentru evenimente deosebiteIntrebare: Va rog sa-mi spuneti daca este specificat undeva cite zile libere se acorda la casatoria unui salariat. Suntem intreprindere mica si nu avem contract colectiv de munca doar regulament unde am prevazut 2 zile libere pentru casatorie. Este alta reglementare in afara de Codul muncii unde spune ca se acorda zile libere pentru casatorie conform contrat colectiv de munca sau regulament? Societatea a fost infiintata in anul 2020.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]