legislatiamuncii.ro
legislatiamuncii.ro cauta meniu

 

Ce este CAS-ul, dar CASS-ul? Cum se calculeaza in 2025 si reglementari cheie

Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
13 Mai 2025
13 Mai 2025
Legislatia Muncii
Legislatia Muncii
Contributia de asigurari sociale (CAS)calcul cascalcul cass
Ce este CAS-ul, dar CASS-ul? Cum se calculeaza in 2025 si reglementari cheie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
CAS (Contributia de Asigurari Sociale) si CASS (Contributia de Asigurari Sociale de Sanatate) reprezinta contributii sociale obligatorii datorate de persoanele fizice care obtin venituri din munca.
 
In Codul Fiscal sunt prevazute reglementari stricte cu privire la baza de calcul, cota procentuala si categoriile de venituri pentru care se datoreaza CAS. In acest articol, explicam in detaliu ce inseamna CAS si CASS, cum se calculeaza si cine are obligatia de plata.

Ce este CAS-ul?

Contributia de asigurari sociale (CAS) este o taxa obligatorie ce trebuie platita catre bugetul asigurarilor sociale de stat de catre angajati si alte categorii de contribuabili care obtin diverse tipuri de venituri. CAS-ul are rolul de a finanta sistemul public de pensii si asigura plata pensiilor persoanelor care au contribuit de-a lungul anilor de munca.

Altfel spus, persoanele care lucreaza in prezent contribuie prin intermediul acestei taxe la plata pensiilor pentru cei care s-au pensionat deja, iar cand actualii angajati vor iesi la pensie, generatiile care vor lucra atunci vor contribui la finantarea pensiilor lor. 

Cu banii stransi din contributiile la asigurarile sociale se platesc nu doar pensiile legate de varsta, ci si pensiile de invaliditate pentru persoanele care nu mai pot munci si pensiile de urmas pentru familiile persoanelor decedate.

In Romania, CAS-ul este stabilit prin lege (Codul Fiscal) ca un procent din veniturile obtinute de contribuabili. Reglementari privind cuantumul CAS-ului, plata si categoriile de venituri care datoreaza contributii sociale obligatorii se regasesc in Titlul V din Codul Fiscal, articolele 136 – 152.

CAS si CASS - principalele diferente

Este important sa nu confundam CAS-ul - care reprezinta contributia la pensie, cu CASS-ul - care este contributia pentru sistemul de sanatate.

Concret, contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) reprezinta tot o taxa pe care o platesc contribuabilii, insa aceasta este achitata pentru a avea acces la servicii medicale. Cu alte cuvinte, contribuind in fiecare luna la sistemul public de sanatate, contribuabilii beneficiaza, atunci cand au nevoie, de consultatii gratuite la medicul de familie, medicamente gratuite sau compensate, investigatii medicale si spitalizare. CASS-ul se stabileste tot ca un procent din veniturile obtinute.

Pe langa diferenta majora intre scopul celor doua contributii sociale (una se plateste pentru pensii, celalalta pentru sanatate), mai exista si alte caracteristici distincte, si anume:

1. Beneficiile CAS sunt obtinute doar in momentul pensionarii, in timp ce de avantajele CASS beneficiaza toate persoanele care contribuie (persoanele asigurate) atunci cand au nevoie de serviciile medicale.

2. CAS-ul  necesita un stagiu minim de cotizare, influenteaza direct cuantumul pensiei si momentul pensionarii. La CASS nu exista conceptul de stagiu de cotizare. Plata CASS asigura acces egal la serviciile medicale, indiferent de suma achitata lunar. De asemenea, beneficiile la sistemul de sanatate sunt primite din momentul dobandirii calitatii de asigurat. Atentie, insa, calitatea de asigurat se pierde pe perioada in care nu se plateste contributia.  

3. CAS-ul este administrat de Casa Nationala de Pensii Publice, iar CASS de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

Noua Platforma REGES: Tot ce trebuie sa stiti pentru a evita amenzile de pana la 20.000 Lei!

Cum se calculeaza CAS-ul in 2025?

Cotele de contributii de asigurari sociale sunt prevazute in art. 138 din Codul Fiscal si sunt urmatoarele: 

a) 25% din veniturile brute obtinute de persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale, potrivit legii; 
b) 4% datorata in cazul conditiilor deosebite de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora; 
c) 8% datorata in cazul conditiilor speciale de munca, astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora. 

Categoriile de venituri pentru care se plateste CAS sunt:

  • venituri din salarii si asimilate salariilor
  • venituri din activitati independente (PFA, PFI, II, venituri din drepturi de proprietate intelectuala)
  • indemnizatii de somaj si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate

Persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora au obligatia de a calcula si de a retine la sursa contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor. 

Cum se calculeaza CASS-ul?

Conform prevederilor art. 156 din Codul Fiscal, cota de contributie de asigurari sociale de sanatate este de 10% din venitul brut obtinut si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii.
 

Contributia CAS pentru PFA-uri

Conform art. 148 din Codul Fiscal, PFA-urile au obligatia de a plati CAS doar daca estimeaza pentru anul curent venituri nete a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 12 salarii minime brute pe tara se efectueaza prin cumularea veniturilor nete si/sau a normelor anuale de venit din activitati independente, a venitului brut realizat in baza contractelor de activitate sportiva, precum si a veniturilor nete din drepturi de proprietate intelectuala, care se estimeaza a se realiza in anul curent.

Persoanele fizice care nu se incadreaza in plafonul de cel putin 12 salarii POT OPTA pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul curent in conditiile prevazute pentru persoanele care estimeaza ca realizeaza venituri anuale peste nivelul a 12 salarii minime brute pe tara.   

In cazul PFA-urilor, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale este plafonata la:

  • nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice - in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 - 24 de salarii minime brute pe tara;
  • nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei unice - in cazul veniturilor mai mari sau cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara;

Cu alte cuvinte:

  • PFA-urile care obtin venituri mai mici de 12 salarii minime NU datoreaza CAS
  • PFA-urile care obtin venituri intre 12 - 24 de salarii minime, vor plati CAS 25% din plafonul de 12 salarii;
  • PFA-urile care obtin venituri cu o valoare peste 24 de salarii minime brute, atunci CAS se va calcula raportat la acest plafon (25% din 24 de salarii); 

IMPORTANT DE STIUT!
Persoana fizica autorizata care are si calitatea de salariat NU este scutita de la plata contributiei la sistemul de pensii pentru faptul ca realizeaza venituri din salarii. 

Descoperiti cele mai solicitate titluri de Legislatia muncii, Salarizare, HR, GDPR si SSM - REDUCERI majore si transport GRATUIT!!!!

Baza de calcul CAS si CASS pentru CIM cu timp partial

Conform art. 146 alin. (5^6 si alin. (5^7) din Codul fiscal, CAS datorata de catre persoanele fizice care obtin venituri din salarii sau asimilate salariilor, in baza unui contract individual de munca cu norma intreaga sau cu timp partial, nu poate fi mai mica decat nivelul contributiei de asigurari sociale calculate prin aplicarea cotei prevazute de lege asupra salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, corespunzator numarului zilelor lucratoare din luna in care contractul a fost activ.

Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul persoanelor fizice aflate in una dintre urmatoarele situatii:

a) sunt elevi sau studenti, cu varsta pana la 26 de ani, aflati intr-o forma de scolarizare;
b) sunt ucenici, potrivit legii, in varsta de pana la 18 ani;
c) sunt persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane carora prin lege li se recunoaste posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi;
d) au calitatea de pensionari pentru limita de varsta in sistemul public de pensii, cu exceptia pensionarilor pentru limita de varsta care beneficiaza de pensii de serviciu in baza unor legi/statute speciale, precum si a celor care cumuleaza pensia pentru limita de varsta din sistemul public de pensii cu pensia stabilita in unul dintre sistemele de pensii neintegrate sistemului public de pensii.
e) realizeaza in cursul aceleiasi luni venituri din salarii sau asimilate salariilor in baza a doua sau mai multe contracte individuale de munca, iar baza lunara de calcul cumulata aferenta acestora este cel putin egala cu salariul de baza minim brut pe tara.

Prin urmare, daca salariatul nu se incadreaza la exceptiile de mai sus, contributiile sociale se calculeaza la salariul de baza minim brut pe tara corespunzator numarului de zile in care salariatul a fost activ.


Baza de calcul pentru CAS si CASS = salariul de baza minim brut pe tara x numarul de zile in care contractul a fost activit/numarul de zile lucratoare din luna.

NOUTATI din Legislatia muncii

Video – Conferinta Noul REGES online. Provocari pentru angajatori


 Ce probleme practice ridica trecerea pe REGES online?
 
Va invitam in data de 18 iunie sa participati la evenimentul Noul REGES online. Provocari pentru angajatori, in cadrul caruia lectorul
RENTROP & STRATON, reputat specialist in relatii de munca, va explica in detaliu implicatiile practice ale tranzitiei la REGES online,
cu accent pe procedura de urmat in diferite situatii concrete.
 
Atentie! Evenimentul este transmis LIVE!

...Vezi AICI detalii complete <<


 

 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT
REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016

Descarcati raportul GRATUIT
“REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"REGES Online. Modificarile din lege + Studii de Caz si Greseli frecvente"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]