"Va rog sa-mi oferiti un raspuns punctual la urmatoarele intrebari: 1.Sunt mesele de afaceri cu colegi din alte tari sau de la corporate considerate cheltuieli de protocol? 2. Mesele de afaceri intre salariatii aceleiasi companii, desfasurate in cadrul sedintelor, seminariilor sau a altor evenimente similare, sunt considerate cheltuieli de protocol? 3. Costurile pentru cazare si masa generate de sedinta regionala in care au fost prezentate rezultatele companiei sunt considerate cheltuieli de protocol?"
Raspunsul specialistilor:
Nici Codul fiscal nici normele de aplicare nu contin o definitie a cheltuielilor de protocol. In trecut normele de aplicare a Codului fiscal defineau aceste cheltuieli in normele privind regulile de deductibilitate a cheltuielilor din activitati independente ca fiind cheltuielile ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii, insa odata cu noul cod fiscal aceasta definitie nu a mai fost preluata.
Ghid complet privind contributiile aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024! O lucrare unica pe piata lucrarilor dedicate domeniului salarizarii, detalii AICI >>>
Chiar daca in prezent nu este reglementata fiscal o definitie a cheltuielilor de protocol consider ca nu se pot incadra in aceasta categorie cheltuielile cu mesele salariatilor in niciuna dintre cele 3 situatii intrucat masa si cazarea sunt acordate salariatilor.
Astfel, conform art. 76 din Codul fiscal:
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
Pentru a deroga de la aceasta regula este necesar sa existe o exceptie reglementata de Codul fiscal. Or, nu exista excpetii pentru situatia expusa daca nu vorbim de o delegare a salariatilor situatie in care masa este neimpozabila in limita prevazuta de Codul fiscal pentru indemnizatia de delegare, iar cazarea conform documentelor jsutificative.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Stabilirea sanctiunilor disciplinareIntrebare: Conform art. 250 din Codul muncii, angajatorul stabileste sanctiunea disciplinara aplicabila in functie de gravitatea abaterii, luand in considerare criterii precum comportamentul general in serviciu al salariatului si eventualele sanctiuni disciplinare aplicate anterior acestuia. In cazul unui salariat impotriva caruia, pe parcursul activitatii, au fost formulate mai multe plangeri legate de comportamentul sau, care insa nu au facut obiectul unei cercetari disciplinare, ori care a fost anterior...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie cu reducerea varstei standard de pensionare. Incetare CIMIntrebare: Vin cu rugamintea de a ne clarifica urmatoarea situatie. In cadrul unitatii noastre scolare avem o salariata nascuta la data de 06.01.1964 care si-a depus dosarul de pensionare incepand cu data de 01.09.2024, avand o vechime de 42 de ani in munca. In luna decembrie a i s-a comunicat decizia de pensionare. Intrebare: Salariata isi poate continua activitatea in baza aceluiasi contract individual de munca pana la implinirea varstei standard de pensionare fara suspendarea pensiei? Ce optiuni avem ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<