"Va rog sa-mi oferiti un raspuns punctual la urmatoarele intrebari: 1.Sunt mesele de afaceri cu colegi din alte tari sau de la corporate considerate cheltuieli de protocol? 2. Mesele de afaceri intre salariatii aceleiasi companii, desfasurate in cadrul sedintelor, seminariilor sau a altor evenimente similare, sunt considerate cheltuieli de protocol? 3. Costurile pentru cazare si masa generate de sedinta regionala in care au fost prezentate rezultatele companiei sunt considerate cheltuieli de protocol?"
Raspunsul specialistilor:
Nici Codul fiscal nici normele de aplicare nu contin o definitie a cheltuielilor de protocol. In trecut normele de aplicare a Codului fiscal defineau aceste cheltuieli in normele privind regulile de deductibilitate a cheltuielilor din activitati independente ca fiind cheltuielile ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii, insa odata cu noul cod fiscal aceasta definitie nu a mai fost preluata.
Ghid complet privind contributiile aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024! O lucrare unica pe piata lucrarilor dedicate domeniului salarizarii, detalii AICI >>>
Chiar daca in prezent nu este reglementata fiscal o definitie a cheltuielilor de protocol consider ca nu se pot incadra in aceasta categorie cheltuielile cu mesele salariatilor in niciuna dintre cele 3 situatii intrucat masa si cazarea sunt acordate salariatilor.
Astfel, conform art. 76 din Codul fiscal:
(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.
Pentru a deroga de la aceasta regula este necesar sa existe o exceptie reglementata de Codul fiscal. Or, nu exista excpetii pentru situatia expusa daca nu vorbim de o delegare a salariatilor situatie in care masa este neimpozabila in limita prevazuta de Codul fiscal pentru indemnizatia de delegare, iar cazarea conform documentelor jsutificative.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)