Potrivit dispozitiilor art. 17 alin. (5) din Codul muncii, republicat, orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior aparitiei modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
Iata un studiu de caz care presupune schimbarea normei de lucru:
"Un angajat este incadrat cu contract de munca pe perioada determinata cu norma intreaga de 8 ore/zi si 40 ore/saptamana. Se doreste modificarea duratei muncii la fractiune de norma de 4 ore/zi si 20 ore/saptamana, inainte de expirarea perioadei determinate. Se poate face modificarea acestui element al contractului prin act aditional sau trebuie sa ii incetam actualul contract de munca si sa-i facem alt contract de munca pe fractiune de norma?"
Raspunsul specialistilor:
Printre elementele prevazute la alin. (3) se regaseste durata normala a muncii (art. 17 alin. (3) lit. l) din Codul muncii).
Totodata, art. 41 alin. (3) din Codul muncii, republicat, prevede ca modificarea contractului individual de munca se refera la oricare dintre urmatoarele elemente:
a) durata contractului;
b) locul muncii;
c) felul muncii;
d) conditiile de munca;
e) salariul;
f) timpul de munca si timpul de odihna.
Asadar, timpul de munca poate face obiectul modificarii contractului individual de munca. Prin urmare, este legala modificarea duratei muncii salariatului prin incheierea unui act aditional in acest sens, in acord cu regula potrivit careia modificarea contractului se realizeaza prin acordul partilor, iar numai in mod exceptional in mod unilateral, temporar si numai in cazurile expres prevazute de legiuitor.
In concluzie, modificarea contractului de munca (pe durata nedeterminata si determinata) din contract cu norma intreaga de 8 ore zi, 40 ore pe saptamana in contract cu timp partial de 4 ore pe zi si 20 de ore pe saptamana se realizeaza prin incheierea cu salariatul a unui act aditional la contractul individual de munca al acestuia prin care se modifica durata muncii.
Model act aditional de modificare a duratei de munca
Angajator ..............................................................................
Adresa sediu social ..............................................................
CUI .......................................................................................
Cont bancar nr. .....................................................................
Telefon ..................................................................................
E-mail ...................................................................................
ACT ADlTlONAL
nr.
la contractul individual de munca incheiat si inregistrat sub nr. ............../in
Registrul de evidenta a salariatilor
A. Partile contractului
Angajator – persoana juridica/fizica ................, cu sediul/domiciliul in , inregistrata la
registrul comertului/autoritatile administratiei publice din ................ sub nr , cod fiscal
.............., telefon ............., reprezentata legal prin ..............., in calitate de ,
si
salariatul/salariata – domnul/doamna ...................., domiciliat/domiciliata in localitate,
str. .............. nr. ....., judetul , posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate/pasaportului seria ........ nr. ......., eliberat/eliberata de ........... la data de ..........., CNP ................., autorizatie de munca/permis de sedere in scop de munca seria .......... nr. ............... din data ,
am incheiat prezentul contract individual de munca in urmatoarele conditii asupra carora am convenit:
In temeiul art. 17 alin. (4) coroborat cu art. 41 alin. (1) din Codul muncii, republicat, partile convin asupra modificarii urmatoarelor clauze din contractul individual de munca:
Se modifica durata muncii dupa cum urmeaza: O norma intreaga, durata timpului de lucru fiind de - ore/zi, 40 ore/saptamana.
a) Repartizarea programului de lucru se face dupa cum urmeaza: inegal (ore zi/ore noapte/inegal).
b) Programul de lucru se poate modifica in conditiile regulamentului intern/contractului colectiv de munca aplicabil.
Celelalte prevederi ale contractului individual de munca raman neschimbate.
Clauzele prezentului act aditional vor produce efecte incepand cu data de …………...
Prezentul act aditional a fost intocmit astazi cate unul pentru fiecare parte.
ANGAJATOR, SALARIAT,
...mai multe studii de caz si explicatii ale specialistilor gasiti in lucrarea Totul despre pontaj si programul de lucru – realizata pe baza problemelor concrete semnalate de omologii dvs. din alte firme, detalii AICI >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Revisal. Probleme tehniceIntrebare: Avem urmatoarea situatie la preluarea raportului/salariat din REVISAL. In cazul unui angajat care are ultima zi lucrata vineri, 13.12.2024 si data incetarii CIM sambata 14.12.2024, in Revisal apare contractul incetat dar nu apare nimic la DATA INCETARII. Aceeasi este situatia unui angajat care a avut ultima zi lucrata miercuri 04.12.2024 si incetarea CIM cu 05.12.2024. Mentionez ca datele cuprinse in xml-ul incarcat in REVISAL sunt complete. De ce apare acesta situatie si nu reusim sa vedem DATA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
CM in luna noiembrie. Venituri suprapuse in perioada mai-octombrie. Baza de calculIntrebare: Avem un salariat angajat cu data de 03.06.2024 care prezinta un concediu medical cod indemnizatie 06 si in continuarea un concediu medical cod indemnizatie 01 pentru perioada 17.11-29.11.2024. Aferent perioadei lucrate nu indeplineste stagiul minim de cotizare pentru a pune in plata concediul medical cu codul de indemnizatie 01. Salariatul prezinta o Adeverinta - stagiu de cotizare de la un alt angajator, avand contract de munca si in perioada 06.06.2023 - 31.10.2024, conform adeverintei reiese...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<