Va reamintim ca Ministerul Finantelor a lansat in data de 19 septembrie, in dezbatere publica, proiectul de Lege privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung.
Dintre normele propuse, va prezentam:
Va facem o promisiune: indiferent ce problema aveti de rezolvat - cu contracte de munca, fise de post, concedii, detasari, abateri disciplinare, pontaj, inregistrari in Revisal, demisii, pensionari, regulament intern, diurne, medicina muncii, GDPR - in Consilier Codul Muncii gasiti in maximum 1 minut solutia, detalii AICI >>> Impozitul pe venit si contributii sociale obligatorii
Legiutorul propune revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale pentru persoanele fizice care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator in sensul restrangerii aplicarii facilitatilor fiscale pentru un singur contract individual de munca, raport de serviciu, act de delegare sau detasare sau a unui statut special prevazut de lege, pe baza optiunii exprimate, in scris, prin declaratie pe propria raspundere la angajator/platitor, dupa caz. De asemenea se propune limitarea aplicarii facilitatii fiscale pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, similar cu termenul prevazut pentru facilitatile fiscale acordate sectoarelor constructii, agricol si industria alimentara precum si introducerea unui plafon pana la care se acorda scutirea de la plata impozitului pe venit, respectiv pana la nivelul a 10.000 lei inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu se aplica facilitatile fiscale. Masura are in vedere corelarea prevederilor din Codul fiscal cu privire la unele conditii de acordare a scutirii de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, respectiv veniturile sunt realizate de la un singur angajator/platitor, cu scutirea de impozit pentru veniturile de aceeasi natura realizate in sectorul constructii, sectorul agricol si industria alimentara, in cadrul aceluiasi plafon de 10.000 lei lunar. Scutirea se acorda pe baza optiunii exprimate in scris, prin declaratie pe propria raspundere la angajator/platitor, in cazul in care persoanele fizice realizeaza venituri de la mai multi angajatori/platitori.
Facilitati fiscale in constructii
Revizuirea reglementarii privind acordarea facilitatilor fiscale pentru sectorul constructii, precum si in sectorul agricol si in industria alimentara in sensul restrangerii aplicarii facilitatilor fiscale pentru un singur contract individual de munca, cu norma intreaga sau cu timp partial, la nivel de angajat, la un singur angajator/platitor de venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor de pana la 10.000 lei inclusiv. In cazul existentei mai multor raporturi juridice care genereaza venituri din salarii si asimilate salariilor, la unul sau mai multi angajatori/platitori de venituri, persoana fizica opteaza pentru acordarea scutirii pentru un singur contract individual de munca, la un singur angajator/platitor, pe baza declaratiei pe propria raspundere.
Este propusa, in cazul veniturilor din activitati independente pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, modificarea prevederilor referitoare la cheltuielile deductibile. Astfel, se propune includerea in categoria cheltuielilor deductibile limitat, a cheltuielilor efectuate cu sumele reprezentand echivalentul in lei al tichetelor de masa acordate in aceleasi limite si conditii, precum si cu aceleasi destinatii ca cele prevazute de lege pentru acestea, de angajatori angajatilor care nu beneficiaza de astfel de tichete.
Bilete de valoare acordate in lei
In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor se propune reglementarea unui regim fiscal aplicabil avantajelor reprezentand echivalentul in lei al tichetelor de masa acordate de angajatori in beneficiul angajatilor, similar cu cel aplicabil biletelor de valoare, daca sumele sunt acordate in aceleasi limite si conditii, precum si cu aceleasi destinatii precum cele prevazute de lege pentru acordarea acestor tipuri de bilete de valoare. Echivalentul in lei al biletelor de valoare mentionate anterior se poate acorda angajatilor care nu beneficiaza de astfel de bilete de valoare.
In corelare cu masura potrivit careia se reglementeaza un regim fiscal similar cu cel aplicabil tichetelor de masa pentru sumele reprezentand echivalentul in lei al acestora, se propune completarea prevederilor referitoare la conditiile de acordare a urmatoarelor venituri/avantaje:
- contravaloarea hranei acordate de catre angajator pentru angajatii proprii, persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, in limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masa/persoana/zi, prevazuta la data acordarii, in conformitate cu legislatia in vigoare. Astfel, prevederile referitoare la plafonul neimpozabil si care nu se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii, nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de
tichete de masa, in conformitate cu legislatia in vigoare sau, dupa caz, de echivalentul in lei al acestora;
- contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevazut in contractul individual de munca, regulamentul intern, sau primite in baza unor legi speciale si/sau finantate din buget, in limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentand nivelul unui castig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul in care au fost acordate. In acest caz, prevederile nu sunt aplicabile angajatilor care beneficiaza de vouchere de vacanta, in conformitate cu legislatia in vigoare. Masurile au in vedere asigurarea resurselor necesare bugetului general consolidat.
Eliminarea exceptarii de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii, sectorul agricol, sau in industria alimentara si se incadreaza in conditiile pentru acordarea facilitatilor.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Schimbarile preconizate includ si modificari la impozitul pe veniturile microintreprinderilor, conform expunerii de motive a proiectului enuntat:
Se reglementeaza doua cote de impozitare, in functie de veniturile realizate si natura activitatilor desfasurate:
a) 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute la lit. b) pct. 2;
b) 3%, pentru microintreprinderile care:
1. realizeaza venituri peste 60.000 euro; sau
2. desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN: 5821- Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 - Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 – Activitati juridice – numai pentru societatile profesionale cu
personalitate juridica, constituite de avocati potrivit legii, 8621 – Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana.
Cotele de impozitare, mentionate mai sus, aplicabile veniturilor microintreprinderilor se reglementeaza incepand cu data de 1 ianuarie 2024.