"Ce tratament fiscal se aplica comisioanelor suportate de angajator pentru intermedierea contractelor de inchiriere pentru angajati, realizate de agentiile imobiliare? Sunt considerate acestea beneficii?"
Raspunsul specialistului:
Codul fiscal defineste avantajele impozabile drept orice foloase primite de angajat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, dupa caz, cu exceptia celor identificate in mod expres drept neimpozabile potrivit dispozitiilor Codului fiscal.
Ce avantaje MAJORE va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal?
Iar raspunsul a fost ca, in esenta, aveti nevoie de doar 2 lucruri:
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, DETALII AICI >>>
Potrivit prevederilor art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei, altele decat cele care se incadreaza in limitele prevazute la alin. (4^1) lit. b) si c) al art. 76 din Codul fiscal, reprezinta avantaje impozabile.
In temeiul art. 76 alin. (4^1) din Codul fiscal, o serie de venituri cuprinse la lit. a) – h) sunt calificate drept venituri neimpozabile daca suma lor cumulata lunar se incadreaza in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat sau din solda lunara/salariul lunar acordata/acordat potrivit legii.
Printre aceste venituri se numara la lit. c) si cazarea si contravaloarea chiriei pentru spatiile de cazare/de locuit puse de catre angajatori la dispozitia angajatilor proprii, persoane fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, in limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata/luna/persoana, in urmatoarele conditii:
- angajatul, sotul/sotia acestuia nu detin o locuinta in proprietate personala sau in folosinta in localitatea in care isi desfasoara activitatea;
- spatiul de cazare/de locuit se afla in unitatile proprii, inclusiv de tip hotelier sau intr-un imobil inchiriat in acest scop de la o terta persoana, de catre angajator;
- contractul de inchiriere dintre angajator si terta persoana este incheiat in conditiile legii;
- plafonul neimpozabil se acorda unuia dintre soti, in cazul in care ambii soti desfasoara activitate in aceeasi localitate, la acelasi angajator sau la angajatori diferiti, pe baza declaratiei pe propria raspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, in vigoare in luna pentru care se acorda avantajele (pentru luna mai 2023, salariul minim brut pe tara este de 3.000 lei, iar plafonul neimpozabil corespunzator chiriei suportate de angajator este 3.000 lei x 20% = 600 lei).
De asemenea, potrivit alin. (4^2) al aceluiasi articol, ordinea in care veniturile prevazute la alin. (4^1) se includ in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat se stabileste de angajator.
Pentru partea care depaseste plafonul de venit neimpozabil sunt incidente dispozitiile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal. Potrivit acestora, „avantajele, in bani sau in natura, primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2), precum si cele primite de la terti ca urmare a unei relatii contractuale intre parti, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), includ, insa nu sunt limitate la” veniturile enumerate la lit. a) – i) din Codul fiscal, incluzand la lit. b) si „cazare, hrana, imbracaminte, personal pentru munci casnice, precum si alte bunuri sau servicii oferite gratuit ori la un pret mai mic decat pretul pietei, altele decat cele care se incadreaza in limitele prevazute la alin. (4^1) lit. b) si c)”.
In situatia in care locuinta este inchiriata de angajator, aceasta neaflandu-se in patrimoniul angajatorului, si este pusa la dispozitia salariatului, chiria suportata de angajator conform art. 76 alin. (4^1) lit. c) din Codul fiscal va reprezenta venit neimpozabil, insa orice alte sume suportate de angajator in legatura cu aceasta care exced aceasta facilitate vor putea reprezenta avantaje impozabile, inclusiv avantajele conexe, cum ar fi: apa, gaz, electricitate, cheltuieli de intretinere si reparatii si altele asemenea, care vor fi evaluate la valoarea lor efectiva.
In concluzie, suportarea cheltuielilor legate de punerea la dispozitia salariatului a unei locuinte de catre angajator se va realiza in baza contractului individual de munca sau actului aditional la acesta si in baza deciziei conducerii societatii, respectiv a regulamentului intern, care vor cuprinde partile, operatiunea, si evaluarea tuturor componentelor corespunzatoare beneficiului acordat/suportat de angajator, cu evidentierea distincta a chiriei considerate neimpozabile conform celor detaliate mai sus.
Un raspuns oferit in martie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Fisa postului pentru inginer mecanicIntrebare: Va rugam sa ne furnizati o fisa de post pentru functia de inginer mecanic, in cadrul unei fabrici de mezeluri, responsabil in principal cu intretinerea utilajelor
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Criterii de evaluare si obiective de performantaIntrebare: Dorim sa incepem un proces de evaluare a performantelor pentru colegii din departamentele cheie ale companiei. Precizam ca domeniul de activitate este Servicii, fiind furnizor de catering si cleaning industrial. Vom evalua doar sefii de departament si managerii de locatii. Ne-ati putea ajuta cu exemple de obiective (inclusiv KPI) pe care sa le aplicam pentru colegii din departamentele de mai jos? Resurse Umane Departament Achizitii Departament Financiar-Contabilitate Departament Operational IT...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<