Studiu de caz: Regimul fiscal in cazul activitatilor independente din strainatate

17 August 2011
17 August 2011
activitati independentestrainatateCodul fiscalLegea 76/2002Legea 263/2010
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Valabil la 18.08.2011

Sunt foarte multe situatiile in care persoane rezidente in Romania obtin venituri de pe urma unor activitati independente din strainatate. Se poate lua ca exemplu situatia unei persoane care continua sa ramana angajat al unei firme din alta tara chiar si dupa ce se intoarce in Romania. Astfel, atat angajatul in cauza, cat si societatea angajatoare vor trebui sa stie care sunt implicatiile fiscale (taxele si contributiile salariale) si care sunt obligatiile de raportare catre statul roman pentru ambele parti.

In cazul in care persoana fizica romana nu este detasata in Romania, precum si in situatia in care firma straina nu desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, se considera ca intre cele doua se pot stabili raporturi de munca independenta. Potrivit art. 90 alin. (2) din acelasi Codul fiscal, veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.

Persoana fizica are obligatia sa declare veniturile realizate din strainatate completand formularul 201 - Declaratie privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate, pana la data de 15 mai a anului urmator celui de realizare a venitului.Organul fiscal stabileste impozitul anual datorat si emite o decizie de impunere. Diferentele de impozit ramase de achitat, conform deciziei de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza sumele stabilite potrivit reglementarilor in materie privind colectarea creantelor bugetare.

Impozitarea veniturilor obtinute din strainatate se efectueaza in functie de natura acestora conform regulilor proprii stabilite de Codul fiscal. Daca pentru aceste venituri  persoana fizica este supusa impozitului pe venit si in Romania si in cealalta tara, aceasta va avea dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat in Romania a impozitului platit in strainatate, in conditiile prevazute de art. 91 din Codul fiscal. Potrivit acestuia, creditul fiscal extern se acorda daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
- se aplica prevederile conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si statul strain in care s-a platit impozitul;
- impozitul platit in strainatate, pentru venitul obtinut in strainatate, a fost efectiv platit in mod direct de persoana fizica sau de reprezentantul sau legal ori prin retinere la sursa de catre platitorul venitului. Plata impozitului in strainatate se dovedeste printr-un document justificativ, eliberat de autoritatea competenta a statului strain respectiv;
- venitul pentru care se acorda credit fiscal face parte din una dintre categoriile de venituri prevazute la art. 41.

Creditul fiscal extern se acorda la nivelul impozitului platit in strainatate, aferent venitului din sursa din strainatate, dar nu poate fi mai mare decat partea de impozit pe venit datorat in Romania, aferenta venitului impozabil din strainatate. Indiferent daca obtine sau nu si alte venituri, persoana fizica are obligatia declararii si achitarii contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate. Modul de declarare al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice autorizate este reglementat de Ordinul CNAS 617/2007. Potrivit acestuia, persoana fizica autorizata trebuie sa depuna "Declaratie privind obligatiile de constituire si plata la Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate datorate de alte persoane decat cele care desfasoara activitate in baza unui contract individual de munca". Aceasta declaratie se depune anual la casa de asigurari sociale de sanatate aleasa in mod liber, pana la primul termen de plata, pentru anul fiscal in curs. Modelul declaratiei este redat in Anexa Nr. 51 la acest ordin.

Persoana fizica este obligata sa declare un nivel minim de venituri asigurate de 35% din castigul salarial mediu brut si maxim de 5 ori valoarea acestuia si sa achite contributia de asigurari sociale la nivelul cotei integrale corespunzatoare conditiilor de munca  conform art. 31 si art. 36 din Legea 263/2010.

La sistemul asigurarilor pentru somaj, persoana fizica care obtine venituri din contracte de comision (activitati independente) se poate asigura optional, conform art. 20 din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare. Firma straina nu are obligatii de plata si declarative cu privire la impozitul pe venit si contributiile datorate pentru veniturile din activitati independente datorate de persoana fizica.


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]