Va prezentam mai jos cateva dintre masurile propuse de Comisia Europeana prin care se doreste o mai buna aplicare a legislatiei UE in domeniul dreptului persoanelor de a lucra in alt stat membru, pentru a-i ajuta astfel pe cetateni sa isi exercite drepturile in practica. in prezent, indiferent daca legislatia nationala este conforma sau nu cu normele UE, exista in continuare problema necunoasterii acestor norme de catre angajatorii din sectorul public si privat.
Necunoasterea sau neintelegerea normelor este o sursa majora de discriminare pe motive de nationalitate. La randul lor, cetatenii considera ca nu stiu la cine sa apeleze in statul membru gazda, atunci cand se confrunta cu probleme legate de dreptul lor la libera circulatie. Scopul propunerii Comisiei este de a depasi aceste dificultati si de a contribui la prevenirea discriminarii lucratorilor pe baza nationalitatii, oferind solutii practice.
László Andor, comisarul pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a declarat: "Libera circulatie a lucratorilor este un principiu cheie al pietei unice a UE. Avand in vedere ca in acest moment nivelurile somajului sunt cu mult mai ridicate in anumite state membre fata de altele, este cu atat mai important sa ajutam persoanele care doresc sa lucreze in alta tara a UE sa poata face acest lucru cu usurinta. Mobilitatea fortei de munca este avantajoasa pentru toata lumea: ea aduce beneficii atat economiilor statelor membre, cat si lucratorilor in cauza. Aceasta propunere va ajuta lucratorii sa depaseasca dificultatile cu care se confrunta atunci cand doresc sa lucreze in alta tara din UE."
Daca va fi aprobata de Parlamentul European si de Consiliu, propunerea va contribui la asigurarea unei aplicari efective si eficiente a legislatiei existente. Statele membre vor trebui:
- sa creeze puncte de contact nationale care sa ofere informatii, asistenta si consiliere, astfel incat lucratorii migranti din UE si angajatorii sa fie mai bine informati cu privire la drepturile lor
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
- sa ofere cai de atac adecvate la nivel national
- sa permita sindicatelor, ONG-urilor si altor organizatii sa demareze proceduri administrative sau judiciare in numele lucratorilor individuali in caz de discriminare
- sa asigure o informare mai buna a lucratorilor migranti din UE si a angajatorilor in general.
In prezent, 9,5 milioane de persoane, adica 3 % din piata fortei de munca din UE, locuiesc si muncesc in alt stat membru. Alte 1,2 milioane de persoane locuiesc intr-o tara din UE, dar lucreaza in alta. Insa, adeseori, persoanele care doresc sa lucreze in alta tara nu beneficiaza de protectie si de informatii in statul membru gazda si se pot confrunta cu dificultati in ceea ce priveste accesul la un loc de munca sau la avantaje sociale sau in ceea ce priveste conditiile lor de lucru.
Conform unui sondaj Eurobarometru din septembrie 2011, 15 % din cetatenii UE nu iau in calcul posibilitatea de a lucra in alt stat membru deoarece considera ca exista prea multe obstacole in acest sens. Printre aceste obstacole se numara:
- conditiile de recrutare diferite
- conditiile de nationalitate pentru accesul la anumite posturi
- conditiile de lucru diferite in practica (precum remunerarea, perspectivele de cariera si gradul)
- problemele legate de accesul la avantaje sociale care sunt supuse unor conditii mai usor de indeplinit de catre cetatenii respectivului stat decat de catre cetatenii UE (de exemplu, conditia rezidentei)
- faptul ca experienta si calificarile profesionale dobandite in alte state membre nu sunt luate in considerare sau sunt luate in considerare in mod diferit.