"Va rugam sa ne ajutati cu o clarificare pentru ceea ce ar trebui sa se inregistreze in Registrul de semnalare a cazurilor de hartuire la rubrica faza hartuirii. Ce anume ar trebui sa mai contina Registrul pe langa nr. de inregistrare si solutii identificate, avand in vedere ca in ghidul/ metodologie apare la Procedura formala, cap. 7, la obligatiile comisiei ca trebuie sa inregistreze informatiile relevante. Scopul acestui registru este doar pentru a avea o evidenta pentru organele de control?"
Atentie!Pana la data de 17 aprilie 2024 toti angajatorii, indiferent de numarul de salariati, au ca termen sa isi intocmeasca sau sa isi actualizeze metodologiile deja existente privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, conform HG 970/2023, DETALII AICI >>>
Raspunsul specialistului:
Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 970/2023 prevede, ca o responsabilitate a conducatorului entitatii faptul ca acesta ”asigura constituirea registrului de semnalare a cazurilor unde vor fi inregistrate plangerile/sesizarile; registrul va contine numar de inregistrare, faza hartuirii, solutii identificate;” (pct. 6.1 lit. g) din Modelul de Ghid privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca car ese regaseste in Anexa 1 la Metodologie).
Asa cum este prevazut in modelul de Ghid acest registru contine 3 rubrici, respectiv: numar de inregistrare, faza hartuirii, solutii identificate.
Cu privire la rubrica privind ”faza hartuirii” nu am identificat o definire a acestei notiuni in HG nr. 970/2023, astfel incat, intr-adevar este neclar la ce anume se refera. Am analizat si prevederile celorlalte acte normative la care face referire HG nr. 970/2023 - Legea nr. 53/2003 Codul muncii, Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati si Normele de aplicare a acesteia aprobate prin HG nr. 262/2019, precum si Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare – si, in niciunul din aceste acte normative nu am identificat o definire a notiunii de faze ale hartuirii.
Insa, in demersul de identificare a definitiei notiunii de faza a hartuire, am regasit, intr-o forma initiala de lucru a Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca (forma initiala publicata in decembrie 2022, pentru consultari, pe pagina de internet a Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse) urmatorul text al art. 7:
” ART. 7 Evolutia progresiva a unei situatii de hartuire pe criteriul se sex si de hartuire morala la locul de munca cuprinde 4 faze de evolutie dupa cum urmeaza:
1. Prima faza - divergente de opinii, usoare conflicte interpersonale care se pot rezolva, dar care raman nerezolvate si pot degenera.
2. Faza a doua - instalarea treptata a starii de tensiune, prin actiuni agresive repetate indreptate de catre o persoana sau de un grup de persoane asupra altei persoane.
3. Faza a treia - necesitatea interventiei conducerii entitatii pe parcusul evolutiei situtiei pentru a evita escaladarea conflictului.
4. Faza a patra - stigmatizare, izolare sociala, inlaturarea victimei de la locul de munca, fapt care diminueaza sansele acesteia de a se incadra la alte locuri de munca.”
Din cate observam, acest text initial, de lucru, este foarte asemanator cu ceea ce exista in forma actuala, aprobata si publicata, a Metodologiei tot la art. 7, insa in aceasta forma finala nu s-a mai pastrat si notiunea de faza a hartuirii si probabil, dintr-o eroare, ea a ramas cu aceasta denumire in descrierea rubricilor registrului. In forma actuala a art.7 din Metodologie se face referire la faptul ca hartuirea cuprinde ”situatii disctincte” sau ”aspecte”, nu faze.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, exprimam opinia ca pentru rubrica ”faza hartuirii” din registru, puteti lua in considerare cele patru aspecte prevazute la art. 7 alin. (1) lit. a - d) din metodologie, insa doar Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse mentionat mai sus sau Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati pot oferi o clarificare oficiala pe aceasta tema.
Referitor la cea de-a doua intrebare, apreciem ca Registrul nu trebuie sa contina alte rubrici decat cele reglementate prin HG nr. 970/2023, acesta fiind un registru special de evidenta a cazurilor de hartuire.
Avand in vedere ca registrul, pe langa rubrica ”numar de inregistrare”, mai contine doar rubricile ”faza hartuirii” si ”solutii identificate”, apreciem ca acestea ar fi informatiile relevante pe care ar trebui sa le inscrie persoana responsabila/Comisia in registru.
Astfel, la rubricile ”faza hartuirii” si ”solutii identificate”, apreciem ca se pot nota, pe scurt, anumite aspecte relevante cu privire la continutul plangerii (avand in vedere formularea utilizata de legiuitor la pct. 7.2 Procedura formala : ”1. sa inregistreze plangerea/sesizarea si informatiile relevante in registru;” – ar parea ca informatiile relevante sunt despre plangere) si, eventual, pasii procedurali indepliniti de Comisie dupa de a primit sesizarea, in functie de fiecare caz in parte.
Un raspuns oferit in aprilie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariatii nu pot renunta la perioada de preavizIntrebare: Daca angajatii renunta la perioada de preaviz, este in regula?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
SRL. Ce activitati pot presta administratoriiIntrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori (unul este si asociatul unic) ce tin de obiectul de activitate al societatii (transport alternativ-Bolt) fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<