Ca urmare a publicarii in Monitorul Oficial a masurilor adoptate de Guvernul Romaniei pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de reducerea sau suspentarea activitatii din cauza virusului COVID-19, CNIPMMR a realizat in perioada 22.03-24.03 un sondaj de opinie cu privire la eficienta masurilor luate de Guvern si necesitatea introducerii de noi masuri pentru IMM-uri.
Rezultatele sondajului
Sondajul a fost derulat in perioada 22.03.2020 – 24.03.2020 si a intervievat un numar de 6120 antreprenori, care au fost in proportie de 62,9% microintreprinderi, 20,2% intreprinderi mici, 11,1% intreprinderi mijlocii si 5,8% alte forme de organizare.
Intrebati cum au fost afectati de deciziile autoritatilor in lupta cu COVID-19 (raspunsuri multiple), 64.3% dintre antreprenori au precizat ca li s-au redus veniturile. Celelalte efecte negative pe care antreprenorii le-au resimtit au fost: reducerea activitatii (50%), suspendarea activitatii (39,1%), diminuarea productiei (16,4%), diminuarea numarului salariatilor (11,7%).
Antreprenorii s-au aratat deschisi in a apela la masurile economice adoptate de Guvern, 63,3% dintre respondentii chestionarului raspunzand pozitiv. 36,7% dintre acestia au precizat ca nu vor apela la nicio masura adoptata de Guvern.
La intrebarea "In ce masura va ajuta masurile economice si sociale adoptate de Guvern?", 34,4% dintre ei au precizat ca nu ii ajuta deloc masurile, 30,5% au precizat ca ii ajuta in mica masura, in timp ce 26,2% nu pot cuantifica impactul acestora in cadrul societatii lor. Doar 9% dintre respondenti au precizat ca masurile economice adoptate de Guvern ii ajuta in mare masura.
Astfel, principalele masuri ce vor fi aplicate in cadrul societatilor (raspunsuri multiple), se numara:
- amanarea platii obligatiilor fiscale scadente pe perioada mentinerii starii de urgenta si inca 30 de zile de la data incetarii acesteia (74%);
- solicitarea indemnizatiei de 75% din salariu de baza pentru salariatii ale caror contracte de munca au fost suspendate pe perioada mentinerii starii de urgenta (46.60%);
- solicitarea certificatului de urgenta pentru suspendarea unor obligatii contractuale (33.90%);
- solicitarea unui credit in baza programului IMM Invest Romania cu dobanda subventionata de catre stat (25.60%).
Antreprenorii care nu vor implementa niciuna din masurile adoptate de Guvern, din urmatoarele motive (raspunsuri multiple):
- Sunt neclare conditiile de acordare a beneficiilor oferite de stat (46,10%);
- Autoritatile nu vor putea face fata solicitarilor venite din partea agentilor economici (36,30%);
- Nu dispun de sumele necesare pentru sustinerea indemnizatiei de 75% prevazuta de stat pentru angajatii al caror contract de munca a fost suspendat temporar (31,30%);
- Este o procedura laborioasa si de lunga durata (31%);
- Masurile nu sunt adaptate nevoi firmei mele (29,90%);
- Nu va desfasurati activitatea in domeniile a caror activitatea a fost limitata sau suspendata de autoritati (20,10%);
- Altele (8,60%).
In final, antreprenorii considera necesara adoptarea si a unor masuri (raspunsuri multiple):
- Suspendarea platii contributiilor sociale pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (70.70%);
- Suspendarea ratelor si dobanzilor bancare si/sau societati de leasing pe o perioada de 6 luni pentru firmele si angajatii afectati de criza Covid19 (64.90%);
- Suspendarea platii impozitului pe cifra de afaceri pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (54%);
- Suspendarea platii TVA-ului datorat, pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (52.10%);
- Transformarea somajului tehnic intr-o masura ACTIVA de ocupare, MUNCA FLEXIBILA, care sa presupuna ca desi statul sustine 75% din salariu, angajatul merge la lucru in mod flexibil pentru a mentine activitatea economica a companiei si societatii (50.30%);
- Statul trebuie sa faca investitii majore (minim 100 miliarde lei) in economie (47.60%);
- Subventionarea utilitatilor pentru angajatii aflati in somaj tehnic si familiile lor (44.40%);
- Extinderea perioadei de implementare a proiectelor finantate din fonduri europene dincolo de perioada maxima prevazuta initial (40.50%);
- Altele (5%).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediu de maternitate. Lipsa stagiului de cotizareIntrebare: O salariata, angajata din mai 2024 a adus in luna octombrie concediu medical de maternitate (initial, prenatal). Anterior lunii mai 2024 nu a mai lucrat in alta parte, prin urmare nu are stagiu de cotizare de 6 luni din ultimele 12. Cum trebuie sa procedeze angajatorul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Reintegrare salariat la alt angajator. Incetare CIM la angajatorul curentIntrebare: Va rog sa imi mentionati care este procedura in urmatoarea speta: Daca un salariat angajat anul trecut imi aduce o hotararea judecatoreasca - prin care acesta se va reintegra in vechea firma de unde a plecat, cum procedez cu el. Este obligat sa isi respecte termenul de preaviz de 45 zile - avand functie de conducere? In cate zile de la depunerea hotararii la societate sunt obligata sa incetez contractul de munca si cu ce art din Codul muncii se inceteaza ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<