Ca urmare a publicarii in Monitorul Oficial a masurilor adoptate de Guvernul Romaniei pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de reducerea sau suspentarea activitatii din cauza virusului COVID-19, CNIPMMR a realizat in perioada 22.03-24.03 un sondaj de opinie cu privire la eficienta masurilor luate de Guvern si necesitatea introducerii de noi masuri pentru IMM-uri.
Rezultatele sondajului
Sondajul a fost derulat in perioada 22.03.2020 – 24.03.2020 si a intervievat un numar de 6120 antreprenori, care au fost in proportie de 62,9% microintreprinderi, 20,2% intreprinderi mici, 11,1% intreprinderi mijlocii si 5,8% alte forme de organizare.
Intrebati cum au fost afectati de deciziile autoritatilor in lupta cu COVID-19 (raspunsuri multiple), 64.3% dintre antreprenori au precizat ca li s-au redus veniturile. Celelalte efecte negative pe care antreprenorii le-au resimtit au fost: reducerea activitatii (50%), suspendarea activitatii (39,1%), diminuarea productiei (16,4%), diminuarea numarului salariatilor (11,7%).
Antreprenorii s-au aratat deschisi in a apela la masurile economice adoptate de Guvern, 63,3% dintre respondentii chestionarului raspunzand pozitiv. 36,7% dintre acestia au precizat ca nu vor apela la nicio masura adoptata de Guvern.
La intrebarea "In ce masura va ajuta masurile economice si sociale adoptate de Guvern?", 34,4% dintre ei au precizat ca nu ii ajuta deloc masurile, 30,5% au precizat ca ii ajuta in mica masura, in timp ce 26,2% nu pot cuantifica impactul acestora in cadrul societatii lor. Doar 9% dintre respondenti au precizat ca masurile economice adoptate de Guvern ii ajuta in mare masura.
Astfel, principalele masuri ce vor fi aplicate in cadrul societatilor (raspunsuri multiple), se numara:
- amanarea platii obligatiilor fiscale scadente pe perioada mentinerii starii de urgenta si inca 30 de zile de la data incetarii acesteia (74%);
- solicitarea indemnizatiei de 75% din salariu de baza pentru salariatii ale caror contracte de munca au fost suspendate pe perioada mentinerii starii de urgenta (46.60%);
- solicitarea certificatului de urgenta pentru suspendarea unor obligatii contractuale (33.90%);
- solicitarea unui credit in baza programului IMM Invest Romania cu dobanda subventionata de catre stat (25.60%).
Antreprenorii care nu vor implementa niciuna din masurile adoptate de Guvern, din urmatoarele motive (raspunsuri multiple):
- Sunt neclare conditiile de acordare a beneficiilor oferite de stat (46,10%);
- Autoritatile nu vor putea face fata solicitarilor venite din partea agentilor economici (36,30%);
- Nu dispun de sumele necesare pentru sustinerea indemnizatiei de 75% prevazuta de stat pentru angajatii al caror contract de munca a fost suspendat temporar (31,30%);
- Este o procedura laborioasa si de lunga durata (31%);
- Masurile nu sunt adaptate nevoi firmei mele (29,90%);
- Nu va desfasurati activitatea in domeniile a caror activitatea a fost limitata sau suspendata de autoritati (20,10%);
- Altele (8,60%).
In final, antreprenorii considera necesara adoptarea si a unor masuri (raspunsuri multiple):
- Suspendarea platii contributiilor sociale pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (70.70%);
- Suspendarea ratelor si dobanzilor bancare si/sau societati de leasing pe o perioada de 6 luni pentru firmele si angajatii afectati de criza Covid19 (64.90%);
- Suspendarea platii impozitului pe cifra de afaceri pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (54%);
- Suspendarea platii TVA-ului datorat, pe perioada starii de urgenta si pana la 3 luni de la data incetarii acesteia (52.10%);
- Transformarea somajului tehnic intr-o masura ACTIVA de ocupare, MUNCA FLEXIBILA, care sa presupuna ca desi statul sustine 75% din salariu, angajatul merge la lucru in mod flexibil pentru a mentine activitatea economica a companiei si societatii (50.30%);
- Statul trebuie sa faca investitii majore (minim 100 miliarde lei) in economie (47.60%);
- Subventionarea utilitatilor pentru angajatii aflati in somaj tehnic si familiile lor (44.40%);
- Extinderea perioadei de implementare a proiectelor finantate din fonduri europene dincolo de perioada maxima prevazuta initial (40.50%);
- Altele (5%).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<