Telemunca prestata din alt stat UE. Ce declaratii si ce taxe trebuie platite de angajatorul din Romania?

Isabela Alexe
Isabela Alexe
19 Noiembrie 2021
19 Noiembrie 2021
Isabela Alexe
Isabela Alexe
telemunca alta taratelemunca impozittelemunca obligatii angajator
Telemunca prestata din alt stat UE. Ce declaratii si ce taxe trebuie platite de angajatorul din Romania?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Am dori sa angajam pe societatea din Romania (srl) un cetatean UE (din Spania), care sa lucreze din Spania, nu de pe teritoriul Romaniei, in regim de telemunca. Ne puteti transmite care sunt implicatiile atat in Romania cat si in Spania (declarare, taxare in ambele state, etc.)".
 
Raspunsul specialistilor Rentrop & Straton:
 
Intrucat Spania este stat membru UE, in relatia cu acest stat sunt aplicabile dispozitiile Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si pentru Elvetia).
 
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din acest Regulament, sub rezerva articolelor 12-16: (a) persoana care desfasoara o activitate salariatul sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
 
Astfel,  Regulamentul stabileste regula potrivit careia contributiile sociale se datoreaza in statul in care salariatul presteaza activitate.
De la aceasta regula sunt reglementate doua exceptii: detasarea transnationala si pluriactivitatea. Aceste exceptii se stabilesc pe baza de document portabil A1 si perioada mentionata in acest document, contributiile sociale se platesc in Romania. Situatia expusa nu se incadreaza in niciuna dintre aceste exceptiiasaincat nu se poate obtine documentul portabil A1, iar contributiile sociale se datoreaza in Spania in baza art. 11 alin. (3) lit. a) mai sus citat.
 
Conform art. 21 din Regulamentul 987/2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala (Text cu relevanta pentru SEE si Elvetia):
 
Articolul  21
 
Obligatiile angajatorului
 
(1) Un angajator care isi are sediul social sau reprezentanta in afara statului membru competent este obligat sa respecte toate obligatiile stabilite de legislatia aplicabila angajatilorsai, mai ales obligatia de a achita cotizatiile prevazute in acea legislatie, ca si cand sediul sau social sau reprezentanta sa s-ar afla in statul membru competent.
 
(2) Angajatorul care nu are o reprezentanta in statul membru a caruilegislatie este aplicabila poate cadea de acord cu angajatul ca acesta din urma sa poata indeplini obligatiile angajatorului in numele sau in ceea ce priveste plata cotizatiilor, fara a aduce atingere obligatiilor de baza ale angajatorului. Angajatorul face cunoscuta o astfel de intelegere institutiei competente din respectivul stat membru.
 
Astfel, conform alin. (1) de mai sus angajatorul are obligatia sa se inregistreze in Spania si sa plateasca contributiile sociale in acest stat conform legislatiei din acest stat. Conditiile de plata a contributiilor sociale sunt cele stabilite de legislatia din Spania.
Exista si posibilitatea prevazuta la alin. (2) ca salariatul sa preia obligatia angajatorului de a plati contributiile sociale si sa plateasca si sa declare el (salariatul) contributiile sociale in Spania prin incheierea unui acord.
Pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale trebuie sa se incheie documentele reglementate de legislatia din Spania. Nu este suficient un simplu acord.
 
Prin urmare, angajatorul trebuie sa se intereseze in Spania la organele fiscale din acest stat cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru ca salariatul sa preia obligatiile de plata a contributiilor sociale.
Ulterior incheierii acestui acord,salariatul va proceda conform legislatiei din acest stat in ceea ce priveste declararea si plata contributiilor sociale,
 
Daca intelegerea celor doua parti (angajator si salariatul) nu este ca salariatul sa preia plata si declararea contributiilor sociale, angajatorul trebuie sa se intereseze la organele fiscale din Spania cu privire la documentele pe care trebuie sa le intocmeasca/depuna pentru a plati el si declara contributiile sociale in acest stat.
 
In ceea ce priveste impozitul pe venit, conform art. 16 din Conventia intre guvernul Republicii Socialiste Romania si guvernul Regatului Spaniei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe avere:
 
1. Sub rezerva dispozitiilor art. 17, 19 si 20, retributiile (lossalarios) si alte remuneratii similare pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate retribuita nu sint impozabile decit in acest stat, cu conditia ca activitatea sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant; in acest ultim caz, remuneratiile primite cu acest titlu sint impozabile in acel celalalt stat.
2. Prin derogare de la dispozitiile paragrafului 1, remuneratiile pe care un rezident al unui stat contractant le primeste pentru o activitate retribuita, exercitata in celalalt stat contractant nu sint impozabile decit in primul stat contractant, daca:
a) beneficiarul ramine in celalalt stat o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal vizat;
b) remuneratiile sint platite de catre o persoana care incadreaza in munca sau in numele unei persoane care incadreaza in munca si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) sarcina remuneratiilor nu este suportata de catre un sediu permanent sau de o baza fixa pe care persoana care incadreaza in munca o are in celalalt stat.
 
Astfel, impozitul pe venit se datoreaza in Spania in baza pct. 1 de mai sus.
 
Plata impozitului pe venit este in sarcina salariatului in Spania.
 
Declaratiile, cotele de contributii, cota de impozit precum si orice alt aspect ce tine de plata si declararea taxelor sunt stabilite de legislatia din Spania cu privire la care angajatorul trebuie sa se intereseze in acest stat.
 
In Romania nu se platesc si nu se declara taxe.
 
Un raspuns valabil la data de 18.11.2021, oferit de specialistii de la PortalCodulMuncii >>>

 

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]