Contributii la sistemul de pensii anterior anului 2001. MODEL adeverinta

Isabela Alexe
Isabela Alexe
15 Februarie 2024
15 Februarie 2024
Isabela Alexe
Isabela Alexe
Contributii sistem de pensii anterior 2001model adeverinta contributii pensii anterior 2001
Contributii la sistemul de pensii anterior anului 2001. MODEL adeverinta
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
"Primim solicitari de la fosti angajati, in care ni se cere o adeverinta de vechime cu veniturile defalcate pe categorii: salariu de incadrare, sporuri diverse, prime, salariu brut, incasate incepand cu anul 1980 pana in 2011, din statele aflate in arhiva nu reusim sa identficam daca toate aceste venituri au fost supuse contributiei de pensie. Stim ca societatea si-a achitat intotdeauna contributiile catre buget in conformitate cu legea in vigoare, dar nu stiu daca aceste venituri cu caracter ocazional, faceau parte din baza de calcul pt pensii. Puteti sa ne ajutati cu o parere cu privire la baza de calcul a pensiei daca ea cuprindea aceste venituri cu caracter ocazional. SAU daca puteti sa ne ajutati cu niste formule de calcul din acea perioada. (salarii si contributii) de asemenea va rugam sa ne transmiteti un model de adeverinta pt casa de pensii care sa cuprinda toate aceste venituri cu caracter ocazional."
 
Raspunsul specialistilor: 
 
Actele normative care prezinta relevanta din perspectiva valorificarii drepturilor de pensie si care, anterior intrarii in vigoare a Legii nr.19/2000 – adica 1.04.2001- au stabilit procentele si modul de plata a contributiilor la pensii sunt:
 
Abonamentul dvs. la “Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal” este disponibil la un pret special!
 
Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal? 
 
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, DETALII AICI >>> 
 
- 1.01.1973-1.04.2001  - Decretul nr.389/1972 care in cuprinsul art. 1 reglementa, ca principiu, faptul ca „Unitatile socialiste de stat, organizatiile cooperatiste, alte organizatii obstesti, orice alte persoane juridice, precum si persoanele fizice, care folosesc personal salariat, sint datoare sa verse la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra cistigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe timpul cit fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se platesc si de durata contractului de munca.”
 
- 1.07.1977 – 1.04.2001 Legea nr.3/1977 si Decretul 232/1986, in speta art. 10, art.21 alin.(1) si art. 64 alin.(1) din Legea nr.3/1977 conform carora „Baza de calcul la stabilirea pensiei este media din 5 ani lucrati consecutiv, la alegere, din ultimii 10 ani de activitate, a salariului de baza si a urmatoarelor:
 
– sporul de vechime in munca;
– sporul pentru lucrul in subteran, precum si pentru lucrul pe platformele marine de foraj si extractie;
– indemnizatia de zbor;
– sporul pentru conditii grele de munca;
– sporul pentru lucrul sistematic peste programul normal;
– sporul pentru exercitarea unei functii suplimentare;
– alte sporuri cu caracter permanent prevazute in contractele individuale de munca, potrivit legii.
 
Articolul 21
 
(1) Media retributiilor tarifare lunare care se ia in considerare la calcularea pensiei se stabileste pe baza:
a) retributiei tarifare de incadrare, pentru cei retribuiti cu luna;
b) retributiei tarifare de incadrare, corespunzatoare la 204 ore, pentru cei retribuiti cu ora, inclusiv pentru personalul care lucreaza in acord;
c) retributiei tarifare de calcul, pentru cei retribuiti cu cota procentuala;
d) retributiei la care s-a platit contributia de asigurari sociale, pentru cei angajati la persoane fizice.
 
Articolul 64 alin.(1) Contributia de 3% pentru pensia suplimentara se plateste, in conditiile legii, de catre toti salariatii cuprinsi in sistemul asigurarilor sociale, pentru sumele incasate drept salarii de baza, la care se adauga:
 
– sporul de vechime in munca;
– sporul pentru lucrul in subteran, precum si pentru lucrul pe platformele marine de foraj si extractie;
– indemnizatia de zbor;
– sporul pentru conditii grele de munca;
– sporul pentru lucrul sistematic peste programul normal;
– sporul pentru exercitarea unei functii suplimentare;
– alte sporuri cu caracter permanent prevazute in contractele individuale de munca, potrivit legii.”.
 
- Decretul 92/1976 – care stabilea la art. 1 ca „Carnetul de munca este actul oficial prin care se dovedeste vechimea in munca, vechimea neintrerupta in munca, vechimea neintrerupta in aceeasi unitate, vechimea in functie, meserie sau specialitate, timpul lucrat in locuri de munca cu conditii deosebite, retributia tarifara de incadrare si alte drepturi ce se includ in aceasta.”

Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal? 
 
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, DETALII AICI >>> 
 
 
Din perspectiva drepturilor salariale, relevanta prezinta:
 
-  art. 9 si urm.din Legea nr.57/1974 conform carora „Elementele sistemului de retribuire a muncii sint urmatoarele:
 
a) retributia tarifara, care constituie partea principala a retributiei totale si elementul determinant pentru stimularea ridicarii continue a calificarii personalului. Prin retributie tarifara se intelege retributia stabilita pe baza retelelor tarifare sau a listelor de functii pentru muncitori si personal operativ si prin nomenclatoarele de functii pentru personalul de executie tehnic, economic, de alta specialitate, pentru personalul de conducere, precum si pentru cel administrativ, de deservire si de paza. Se stabileste urmatoarea pondere a retributiei tarifare in retributia medie planificata:
- la muncitori si personalul operativ circa 90%;
- la muncitorii din constructii-montaj circa 88%;
- la personalul tehnic, economic, de alta specialitate, administrativ, de deservire si de paza, intre 90-95%;
b) indemnizatia de conducere sau cele care se acorda pentru unele activitati suplimentare. Indemnizatia de conducere se stabileste diferentiat, pe ramuri sau activitati, dupa marimea unitatii si complexitatea sarcinilor;
c) premii anuale acordate sub forma de gratificatii, pentru ansamblul rezultatelor obtinute in realizarea principalilor indicatori de plan si cresterea continua a eficientei economice a unitatilor, premii acordate in cursul anului pentru realizari deosebite in indeplinirea sarcinilor in perioada respectiva, premii pentru economii de materiale si forta de munca, dupa caz premii pentru export peste plan si reducerea importului, precum si alte recompense cu caracter limitat, ce se acorda personalului din unele sectoare de activitate pentru rezultatele deosebite obtinute in indeplinirea anumitor obiective specifice;
d) sporuri la retributie acordate pentru vechime neintrerupta in aceeasi unitate, in scopul stimularii stabilitatii personalului;
e) retributii majorate sau sporuri, pentru retribuirea diferentiata a muncii personalului care lucreaza in conditii deosebite fata de cele obisnuite.”
Totodata, la art. 71 alin.(4) din Legea nr.57/1974 se prevede ca „Personalul cu functii de executie si cel operativ, care prin natura muncii lucreaza peste programul normal de lucru, poate primi, in locul retributiei pentru ore suplimentare, o retributie tarifara mai mare cu 5 - 25%, care se stabileste in raport cu timpul prevazut a fi prestat, in medie lunara, peste programul normal de lucru.”
 
Se observa astfel ca din retributia tarifara nu faceau parte, de drept, si elementele care fac obiectul solicitarilor formulate, astfel ca asupra acestora nu se datora si achita in mod automat contributie sociala la pensii.
 
Asadar, pentru a valorifica aceste drepturi este necesar ca in arhiva societatii sa existe document justificative din respectiva perioada care sa stea la baza eliberarii unei adeverinte de catre angajator.
 
Despre acest tip de adeverinta, face vorbire atat art. 167 din Normele aprobate prin HG nr.257/2011, in formatul si conform prevederilor legale sus-mentionate, in care trebuie sa se mentioneze in mod expres de catre angajator faptul ca asupra drepturilor salariale inscrise in acest document s-au achitat si platit contributii de asigurari sociale.
 
Sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea si/sau recalcularea drepturilor de pensie, potrivit prevederilor art. 165 alin. (2) din Legea nr.263/2010, sunt cele prevazute in anexa nr. 15 la Normele metodologice, apribate prin HG nr.257/2011.  
 
Suplimentar, facem insa precizarea ca prin Decizia nr. 19 din 17 octombrie 2011 cu privire la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, prin luarea in considerare a formelor de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 57/1994, Inalta Curtea de Casatie si Justitie a stabilit ca „Formele de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii nr. 57/1974, vor fi luate in considerare la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public, daca au fost incluse in salariul brut si, pentru acestea, s-a platit contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii.”
 
Astfel, angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori, in conditiile legii, de legalitatea, exactitatea si corectitudinea datelor, elementelor si informatiilor pe care le inscriu, in baza documentelor detinute, in adeverintele pe care le elibereaza in vederea stabilirii, recalcularii sau revizuirii drepturilor de pensie (art.125 din Norme).
 
Avand in vedere ca pana la depunerea declaratiei nominale individuale incepand cu data de 1.04.2001 Casa de pensii nu detine astfel de informatii si nu are o evidenta a sumelor de bani asupra carora au fost virate contributiile de asigurari sociale la sistemul public de pensii, apreciem firesc ca acest lucru sa fie certificat de angajator, in lipsa acestei certificari neexistand asumarea raspunderii de catre angajator.
 
In situatia in care la nivelul angajatorului exista documente justificative care sa probeze achitarea contributiei la pensii pentru elementele salariale mentionate, apreciem ca acesta este obligat sa elibereze adeverintele necesare salariatilor, astfel incat acestia din urma sa isi poata valorifica drepturile in mod corespunzator, prin utilizarea actiunii in justitiei, casele de pensii nevalorificand la aceasta data drepturile in discutie in lipsa unei hotarari judecatoresti in acest sens.
 
Mai mult, facem mentiunea ca incepand cu 1 septembrie 2024, data intrarii in vigoare a noii legi a pensiilor Legea 360/2023, devin incidente dispozitiile art. 139 alin.(1) si (2) din legea anterior mentionata care stabilesc ca „La determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001, se utilizeaza venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, asupra caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat.. (2) Venitul total lunar realizat, brut sau net, dupa caz, prevazut la alin. (1) al art. 139 precitat, se dovedeste prin adeverinta intocmita conform modelului prevazut in anexa nr. 6, eliberata pe baza statelor de plata, de catre angajatori, detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, in original.”.
 
Potrivit art. 140 din Legea nr.360/2023, „Adeverintele eliberate de angajatori, de catre detinatorii legali de arhive sau operatorii economici autorizati de Arhivele Nationale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.”
 

Modelul adeverintei din anexa nr.6 sus-indicat se prezinta astfel:

 
Anexa nr. 6
Emitent ................................C.U.I. .........../ Cod fiscal ...........Adresa .............., telefon ...........Nr. ............../Data .................
 
ADEVERINTA
 
Se adevereste prin prezenta ca doamna/domnul .............................., nascuta/nascut la data de ................................. in localitatea ......................, judetul ............., sectorul ......, avand C.N.P. ............, a fost angajata/angajat la*) ........................., in perioada de la .................... pana la ..................... .In perioada de la .......... pana la ........., avand meseria/functia de ..........., a beneficiat de urmatoarele venituri brute realizate, platite din fondul de salarii, asupra carora s-a datorat, potrivit legii, contributia de asigurari sociale de stat:
 
 

OBSERVATII:...................................................................................

Mentionam ca prezenta adeverinta s-a eliberat in baza statelor de plata aflate in arhiva societatii (ale caror copii pot fi puse la dispozitia caselor teritoriale de pensii la solicitarea acestora), cunoscandu-se atat prevederile Codului penal, referitoare la falsul in inscrisuri oficiale, cat si prevederile legislatiei de reglementare a pensiilor din sistemul public, potrivit carora angajatorul poarta intreaga raspundere pentru valabilitatea si corectitudinea actelor doveditoare utilizate la stabilirea drepturilor de pensie.
 
Conducatorul unitatii,
 
...........................................
(numele, prenumele, semnatura si stampila)
 
 
Directia/Serviciul cu atributii salarizare personal,
 
...........................................
(nume, prenume, semnatura)
 
Intocmit
...........................................
(nume, prenume, semnatura)
*) Se completeaza denumirea angajatorului sau, dupa caz, eventualele denumiri anterioare.In cazul in care unitatea este detinator legal de arhive, se vor preciza calitatea (continuator al activitatii, operator economic autorizat sa presteze servicii arhivistice etc.) si documentul in baza caruia i-a fost stabilita calitatea.

Ce avantaje majore va aduce Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal? 
 
o informare temeinica privind noutatile legislative, comentate si explicate profesionist, cu accent pe implicatiile lor mai putin evidente;
solutii clare, de neatacat, pentru situatiile frecvente cu care va intalniti legate de Codul muncii, salarizare, Revisal, DETALII AICI >>> 
 
 
Totodata, evolutia contributiilor la sistemul de pensii poate fi consultata si accesand pagina https://mmuncii.ro/j33/images/Documente/protectie_sociala/pensii/3_Evolutia_valorii_cotelor_CAS_2022.pdf
 
Prin urmare, in functie de documentele justificative existente la nivelul angajatorului, prin care se certifica pentru fiecare categorie de drept salarial in parte daca asupra acestuia s-a achitat CAS, aceste sume pot fi inscrise corespunzator in adeverinta de catre angajator si valorificate fie de catre casa de pensii, fie, in functie de tipul dreptului inscris, pe cale judecatoreasca printr-o actiune in instanta.
 
Un raspuns oferit in februarie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane

NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]