Codul muncii stabileste prin art. 241 care sunt persoanele responsabile cu intocmirea regulamentului intern (fostul art. 257 anterior republicarii din 2011). In acelasi timp, aceasta sectiune reglementeaza si faptul ca regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
In ceea ce priveste continutul regulamentului intern, precizam ca acesta contine cel putin urmatoarele categorii de dispozitii, potrivit art. 242 din Codul muncii (fostul art. 258 anterior republicarii din 2011):
Regulamentul intern cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Ghidul HR-istului
Noua lege a pensiilor Ghid practic
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si al salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice;
i) (introdus prin Legea 40/2011) criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor.
ART. 243 - Comunicarea regulamentului intern (fostul art. 259 anterior republicarii din 2011)
(1) Regulamentul intern se aduce la cunostinta salariatilor prin grija angajatorului si isi produce efectele fata de salariati din momentul incunostintarii acestora.
(2) Obligatia de informare a salariatilor cu privire la continutul regulamentului intern trebuie indeplinita de angajator.
(3) Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul regulamentului intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, dupa caz, prin continutul regulamentului intern.
(4) Regulamentul intern se afiseaza la sediul angajatorului.
ART. 244 - Modificarea regulamentului intern (fostul art. 260 anterior republicarii din 2011; referire renumerotata)
Orice modificare ce intervine in continutul regulamentului intern este supusa procedurilor de informare prevazute la art. 243.
ART. 245 - Sesizari privind dispozitiile regulamentului intern (fostul art. 261 anterior republicarii din 2011)
(1) Orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau.
(2) Controlul legalitatii dispozitiilor cuprinse in regulamentul intern este de competenta instantelor judecatoresti, care pot fi sesizate in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii formulate potrivit alin. (1).
ART. 246 - Termenul de intocmire a regulamentului intern (fostul art. 262 anterior republicarii din 2011)
(1) Intocmirea regulamentului intern la nivelul fiecarui angajator se realizeaza in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod.
(2) In cazul angajatorilor infiintati dupa intrarea in vigoare a prezentului cod, termenul de 60 de zile prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data dobandirii personalitatii juridice.