Regulamentul de organizare si functionare este tot un act juridic elaborat de catre angajator, dar el cuprinde indeosebi precizarea elementelor de structura ale angajatorului – persoana juridica. Sunt precizate atributiile si conducerea fiecarui departament, sectie, sector, birou, agentie, subunitate, sediu secundar fara personalitate juridica, sucursala etc. Este precizat raportul dintre acestea si organismele de conducere in unitate, luarea deciziilor si aplicarea lor.
Regulamentul de organizare si functionare - ce este ROF?
Regulamentul de organizare si functionare priveste deci mai putin raportul dintre angajator si salariati, ci vizeaza mai mult structura interna a unitatii angajatoare.
ROF - Regulamentul de organizare si functionare - nu este obligatoriu. Angajatorul are dreptul, nu obligatia intocmirii acestuia, iar inspectorul de munca nu va putea pretinde prezentarea acestui document si nu va putea sanctiona angajatorul care nu l-a elaborat. Totusi, intocmirea ROF poate fi utila, indeosebi in cazul companiilor de dimensiuni medii si mari, deoarece:
• el fundamenteaza fisele posturilor;
• va putea fi folosit in ipoteza unei concedieri colective, pentru identificarea posturilor care se desfiinteaza;
• cuprinde structura functionala a unitatii;
• reprezinta expresia personalitatii juridice a angajatorului. Intr-adevar, potrivit Codului civil, orice persoana juridica trebuie sa aiba o organizare de sine statatoare.
Or, aceasta organizare este stabilita tocmai prin ROF. In unitatile de stat, Regulamentul de organizare si functionare se stabileste prin act normativ.
Atentie, Regulamentul intern produce efecte obligatorii!
Pe de alta parte, Regulamentul intern este un act juridic al angajatorului, elaborat cu participarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, prin care se stabilesc o serie de reguli, în principal disciplinare si profesionale, aplicabile la locul de munca (art. 59 lit. a) din Legea nr. 367/2022).
Notiunea folosita anterior actualului Cod al muncii era aceea de regulament de ordine interioara.
Regulamentul intern este obligatoriu pentru toti participantii la raporturile de munca ce se deruleaza in unitatea respectiva. Astfel, prevederile lui se aplica:
• salariatilor proprii;
• salariatilor detasati in unitatea respectiva;
• salariatilor care se afla in
delegatie in unitatea respectiva;
• ucenicilor, care lucreaza in temeiul unui contract de ucenicie;
• insusi angajatorului care l-a elaborat.
Regulamentul intern produce efecte obligatorii. Trebuie amintit ca, intre obligatiile principale ale salariatului, prevazute in art. 39 alin. (2) din Codul muncii, se numara si aceea de a respecta prevederile cuprinse in regulamentul intern, in contractul colectiv de munca aplicabil, precum si in contractul individual de munca (lit. c))...
mai multe despre regulamentul intern si regulile obligatorii pe care le impune poti citi in lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz, DETALII AICI >>>
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Concediere pentru inaptitudine medicalaIntrebare: Daca un angajat nu este considerat apt dpdv medical de catre medicul de medicina muncii in urma controlului periodic, care sunt pasii de urmat? in baza carui art. din Codul muncii ii putem desface CIM-ul? Suntem obligati sa-i oferim alte posturi pentru care ar putea fi apt dpdv medical?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediere individuala. Numar salariatiIntrebare: Cate concedieri individuale succesive se pot efectua intr-o societate pe parcusul unui an calendaristic? De exemplu : luna septembrie: salariati 110- concediati individual 4; luna octombrie salariati 101 cati salariati se pot concedia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<