Dosarul Salariatilor: Aspecte esentiale pentru angajatori si angajati

dosarul personal al salariatilordosar personal salariatidosar personal salariat
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Asa cum bine stim, angajatorii sunt obligati sa intocmeasca dosare personale pentru fiecare salariat in parte. Dosarele personale ale salariatilor vor fi prezentate inspectorilor de munca, atunci cand acestia le solicita.

Dar ce sunt dosarele personale ale salariatilor? Sunt optionale sau obligatoriu de realizat si actualizat? In ce fel ajuta la buna functionare a unei firme?

Dosarele personale ale salariatilor reprezinta colectii de documente reprezentative pentru acestia, pe care ei le pot solicita prin cerere in scris si pe care angajatorii se bazeaza in numeroase aspecte ce contribuie la buna desfasurare a firmei. CV-uri, fisa postului, istoricul sanctiunilor disciplinare... iata doar 3 exemple de documente ce trebuie incluse in orice dosar personal al salariatilor.

Da, dosarele personale ale salariatilor trebuie realizate in mod obligatoriu. Nu sunt documente facultative. Angajatorului ii revine obligatia de a intocmi un dosar personal pentru fiecare salariat in parte si de a-l prezenta inspectorilor de munca, la solicitarea acestora.

Dosarele personale ale salariatilor se pastreaza in siguranta.

Atentie mare la faptul ca amenzile incep de la 5.000 de lei si urca pana la 8.000 de lei pentru refuzul angajatorului de a pune la dispozitia inspectorilor de munca a dosarului personal al salariatilor. Aceasta fapta reprezinta contraventie.

Atentie mare la faptul ca orice modificare si actualizare din dosarul personal se va reflecta si in registrul general de evidenta a salariatilor.

Un dosarul personal complet si actualizat ajuta la elaborarea si mentinerea in format optim a unei organigrame corecte. Dosarele personale ale salariatilor ne ajuta in operatiunea de planificare a resurselor umane, ne ajuta sa realizam o baza de date cu profilul angajatilor si nu numai.

"In caz de reclamatii din partea personalului, lipsa documentelor conduce la imposibilitatea justificarii si, in ultima instanta, la imposibilitatea aplicarii deciziilor referitoare la angajati (de sanctionare, de promovare, de premiere etc.). In cazul in care firma ajunge in instanta din cauza unui conflict de munca, un dosar personal incomplet poate provoca, prin lipsa probelor, pierderea procesului si prejudicii pentru firma.", precizeaza Consilier Juridic Gabriela Dita.

Mai mult, faptul ca lipsesc documente justificative duce la instalarea unui climat de neincredere, demotivare si chiar la consolidarea unui nivel mare de fluctuatie de personal.


Care sunt documentele pe care trebuie sa le contina dosarul personal al salariatilor, conform Consilier Juridic Gabriela Dita:


- Copii dupa actele de identitate ale angajatului: buletin/carte de identitate, certificat de nastere, certificat de casatorie;

- Copii dupa actele de studii/calificari/formare profesionala;
Formularul de candidatura (inclusiv CV si, eventual, scrisori de referinta);

- Cererea de angajare;

- Informarea prealabila la angajare;

- Certificatul medical „apt de angajare“ de la medicul de medicina a muncii;

- Fisa de instruire la angajare privind sanatatea si securitatea in munca;

- Carnetul de munca sau declaratia pe proprie raspundere ca angajatul nu are carnet de munca;

- Certificatul de cazier judiciar sau declaratia pe proprie raspundere ca angajatul nu a suferit condamnari;

- Permisul de munca – daca angajatul este cetatean strain;

- Fisa postului;

- Contractul individual de munca;

- Actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca (de exemplu: act aditional pentru clauza cu privire la formarea profesionala, clauza de neconcurenta, clauza de mobilitate, clauza de confidentialitate, act aditional pentru modificari ale salariului sau ale functiei);

- Copii dupa actele de identitate ale persoanelor aflate in intretinere (certificat de nastere, certificat de casatorie, carte/buletin de identitate etc.);

- Copie dupa livretul militar – daca este cazul;

- Copie dupa permisul de conducere – daca este cazul;

- Fisele de evaluare a performantelor profesionale;

- Deciziile referitoare la premieri si numiri pe pozitii ierarhice superioare;

- Documente privind cercetarea si aplicarea sanctiunilor disciplinare;

- Plangeri din partea angajatului.


In ce termen este angajatorul obligat sa elibereze documente din dosarul personal salariatului care le solicita?

Raspunsul specialistilor PortalCodulMuncii.ro: "La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia:
- copii ale documentelor existente in dosarul personal;
- copii ale paginilor din registrul electronic care cuprind inscrierile referitoare la persoana sa si/sau un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul general de evidenta si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.

Asadar, termenul maxim de eliberare a oricarui document din dosarul personal al salariatului este de 15 zile de la data solicitarii. "


Atentie mare la faptul ca trebuie sa se asigure deplina confidentialitate cu privire la datele cu caracter personal ale angajatilor.

Diplomele si acreditarile salariatilor vor fi retinute in format de copie, nu documentele originale.

Modificarea starii civile a salariatului, a domiciliului si a altor informatii importante din dosarul personal al salariatului trebuie operate cat mai curand. Nu lasati dosarele de personal neactualizate sau incomplete.




NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Maria Nicutar


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
dosarul personal al salariatilordosar personal salariatidosar personal salariat

Data aparitiei: 06 Ianuarie 2016
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Dosarul Salariatilor: Aspecte esentiale pentru angajatori si angajati Nota: 3.8 din 5 - 20 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]