"Conform politicii grupului, toti angajatii magazinelor noastre, indiferent de pozitie (inclusiv vizitatorii din companie), dar si furnizorii, sunt obligati sa participe la o verificare/declarare a bagajelor, care include inspectarea tuturor bagajelor si achizitiilor, de fiecare data, inainte de a parasi magazinul. Exista o norma care sa ne asigure o anumita certitudine ca, cu titlu de exceptie, se poate realiza o astfel de verificare in anumite cazuri?"
Raspunsul specialistilor:
Referitor la salariati, nu am regasit in legislatia muncii prevederi care sa se refere la situatia mentionata de dumneavoastra.
In opinia noastra reglementarea situatiei apartine angajatorului care trebuie sa stabileasca prin Regulamentul intern si/sau prin proceduri interne de lucru care sunt modalitatile prin care se realizeaza politica de securitate in cadrul societatii.
Regulamentul intern si/sau procedurile de lucru sunt documente de management prin care angajatorul isi exercita prerogativele de organizare a activitatii si de reglementare a conduitei, a regulilor ce trebuie respectate de toti salariatii la locul de munca.
Regulamentul intern si/sau procedurile de lucru se comunica salariatilor sub semnatura de luare la cunostinta, astfel incat fiecare sa cunoasca si sa respecte regulile aplicabile la nivelul angajatorului, inclusiv in ceea ce priveste modul in care se face politica de securitate a societatii.
Prevederi privind controlul bagajelor salariatilor pot fi introduse si in contractul individual de munca, astfel incat salariatii sa cunoasca clar si fara echivoc regulile stabilite de angajator.
Referitor la alte categorii de persoane – clienti, vizitatori etc – apreciem ca sunt incidente prevederile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar paza si protectia bunurilor trebuie organizata conform prevederilor acestei legi.
In acest act normativ se prevede, referitor la problema ridicata, la art. 46 lit. d) se prevede ca personalul de paza are intre atributii ”sa opreasca si sa legitimeze persoanele despre care exista date sau indicii ca au savarsit infractiuni ori alte fapte ilicite in obiectivul pazit, pe cele care incalca normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar in cazul infractiunilor flagrante, sa prinda si sa prezinte politiei pe faptuitor, sa opreasca si sa predea politiei bunurile ori valorile care fac obiectul infractiunii sau al altor fapte ilicite, luand masuri pentru conservarea ori paza lor, intocmind totodata un proces-verbal pentru luarea acestor masuri. Procesul-verbal astfel intocmit constituie act de sesizare a organelor de urmarire penala;”.
In aceasta prevedere nu se mentioneaza efectuarea controlului bagajelor de catre personalul de paza, si, in aceste conditii, apreciem ca aceasta actiune se poate realiza numai cu acordul persoanelor controlate, iar in situatia in care nu exista un asemenea acord, personalul de paza poate doar sa cheme politia.
In opinia noastra, societatea/magazinul ar trebui sa aiba afisate la intrare reguli cu privire la accesul in incinta cu bagaje de mana. De asemenea, ar trebui implementate alte masuri de preventie si protectie (dulapuri de depozitare a bagajelor de mana, sisteme de alerta sonora etc) si doar in ultima instanta, daca exista date sau indicii ca au fost savarsite infractiuni, sa se procedeze la oprirea si legitimarea persoanelor (conform legii) si eventual controlul bagajului, daca respectivele persoane sunt de acord si eventual solicitarea sprijinului politiei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Perioada de probapreaviz. Salariat cu functie de conducereIntrebare: Urmeaza sa incadram in munca o persoana pentru functia de sef de schimb. Acesta va avea atat functie de conducere cat si de executie. Contractul de munca este facut pe perioada nedeterminata. In situatia data perioada de proba este de 90 zile sau 120 zile. Dar perioada de preaviz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii HR. Angajatori cu peste 50 de salariatiIntrebare: Ce obligatii legale suplimentare are un angajator cu peste 50 de angajati dpdv al dep. HR? Suntem aproape de a depasi acest numar si am dori sa fim pregatiti.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<