"Conform politicii grupului, toti angajatii magazinelor noastre, indiferent de pozitie (inclusiv vizitatorii din companie), dar si furnizorii, sunt obligati sa participe la o verificare/declarare a bagajelor, care include inspectarea tuturor bagajelor si achizitiilor, de fiecare data, inainte de a parasi magazinul. Exista o norma care sa ne asigure o anumita certitudine ca, cu titlu de exceptie, se poate realiza o astfel de verificare in anumite cazuri?"
Raspunsul specialistilor:
Referitor la salariati, nu am regasit in legislatia muncii prevederi care sa se refere la situatia mentionata de dumneavoastra.
In opinia noastra reglementarea situatiei apartine angajatorului care trebuie sa stabileasca prin Regulamentul intern si/sau prin proceduri interne de lucru care sunt modalitatile prin care se realizeaza politica de securitate in cadrul societatii.
Regulamentul intern si/sau procedurile de lucru sunt documente de management prin care angajatorul isi exercita prerogativele de organizare a activitatii si de reglementare a conduitei, a regulilor ce trebuie respectate de toti salariatii la locul de munca.
Regulamentul intern si/sau procedurile de lucru se comunica salariatilor sub semnatura de luare la cunostinta, astfel incat fiecare sa cunoasca si sa respecte regulile aplicabile la nivelul angajatorului, inclusiv in ceea ce priveste modul in care se face politica de securitate a societatii.
Prevederi privind controlul bagajelor salariatilor pot fi introduse si in contractul individual de munca, astfel incat salariatii sa cunoasca clar si fara echivoc regulile stabilite de angajator.
Referitor la alte categorii de persoane – clienti, vizitatori etc – apreciem ca sunt incidente prevederile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar paza si protectia bunurilor trebuie organizata conform prevederilor acestei legi.
In acest act normativ se prevede, referitor la problema ridicata, la art. 46 lit. d) se prevede ca personalul de paza are intre atributii ”sa opreasca si sa legitimeze persoanele despre care exista date sau indicii ca au savarsit infractiuni ori alte fapte ilicite in obiectivul pazit, pe cele care incalca normele interne stabilite prin regulamentele proprii, iar in cazul infractiunilor flagrante, sa prinda si sa prezinte politiei pe faptuitor, sa opreasca si sa predea politiei bunurile ori valorile care fac obiectul infractiunii sau al altor fapte ilicite, luand masuri pentru conservarea ori paza lor, intocmind totodata un proces-verbal pentru luarea acestor masuri. Procesul-verbal astfel intocmit constituie act de sesizare a organelor de urmarire penala;”.
In aceasta prevedere nu se mentioneaza efectuarea controlului bagajelor de catre personalul de paza, si, in aceste conditii, apreciem ca aceasta actiune se poate realiza numai cu acordul persoanelor controlate, iar in situatia in care nu exista un asemenea acord, personalul de paza poate doar sa cheme politia.
In opinia noastra, societatea/magazinul ar trebui sa aiba afisate la intrare reguli cu privire la accesul in incinta cu bagaje de mana. De asemenea, ar trebui implementate alte masuri de preventie si protectie (dulapuri de depozitare a bagajelor de mana, sisteme de alerta sonora etc) si doar in ultima instanta, daca exista date sau indicii ca au fost savarsite infractiuni, sa se procedeze la oprirea si legitimarea persoanelor (conform legii) si eventual controlul bagajului, daca respectivele persoane sunt de acord si eventual solicitarea sprijinului politiei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<