In contextul in care in urma cu doi ani a fost adoptata Directiva 2019/1937 A Parlamentului European si a Consiliul privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii, Ministerul Justitiei a elaborat un proiect de lege privind protectia avertizorilor in interes public[1] prin care se doreste transpunerea in legislatia nationala a Directivei privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii.
„Exista si la ora actuala legislatie pe acelasi subiect, dar care se aplica doar in sectorul public, prin Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii este reglementata institutia protectiei avertizorului in interes public exclusiv pentru autoritatile si institutiile publice”, anunta CNIPMMR.
Conform aceleiasi surse, principala schimbare introdusa prin noua Directiva este introducerea obligativitatii aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati.
CE ESTE AVERTIZORUL DE INTERES PUBLIC?
Avertizor in interes public este persoana fizica care efectueaza o raportare sau divulga public informatii referitoare la incalcari ale legii, obtinute in context profesional.
Prin incalcarii ale legii se inteleg actiuni sau omisiuni care constituie nerespectari ale dispozitiilor legale, ce reprezinta abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, sau care contravin obiectului sau scopului acestora, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale.
Persoana care dobandeste acest statut este protejata impotriva eventualelor sanctiuni profesionale sau personale la care ar putea fi expuse ca urmare a transmiterii unei sesizari.
CUM SE FACE RAPORTAREA?
Sunt prevazute 3 modalitati de raportare:
a) raportarea interna – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii din cadrul unei autoritati sau institutii publice sau persoane juridice de drept privat;
b) raportarea externa – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii realizata prin canalele externe de raportare reprezentate de autoritati. Se desemneaza ANI in calitate de canal extern;
c) divulgarea publica – punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii.
OBLIGATII PENTRU ANGAJATORII PRIVATI
Angajatorul privat are obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare.
Acesta este obligat sa desemneze o persoana, un compartiment sau un tert, cu atributii in ceea ce priveste primirea, inregistrarea, examinarea, efectuarea de actiuni subsecvente si solutionarea raportarilor, care sa actioneze cu impartialitate si care sa se bucure de independenta in exercitarea acestor atributii.
Persoanele juridice de drept privat au obligatia de a institui canale interne de raportare.
In principiu, noua legislatie NU SE VA APLICA persoanelor juridice de drept privat care au SUB 50 DE ANGAJATI (exista exceptii pentru: emitentii de instrumente financiare, distributia de asigurari, redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii, siguranta operatiunilor petroliere offshore, prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului etc.).
Este interzisa orice forma de represalii impotriva avertizorilor, in special cele care privesc suspendarea contractului individual de munca ori a raportului de serviciu, concedierea, modificarea contractului de munca sau a raportului de serviciu, retrogradarea sau impiedicarea promovarii in munca si a dezvoltarii profesionale, aplicarea unei sanctiuni disciplinare, constrangerea, intimidarea, hartuirea sau ostracizarea etc.
MODIFICARI FATA DE ACTUALA LEGISLATIE
Raportat la legislatia in vigoare, se modifica:
– domeniul de aplicare nu este limitat la anumite domenii, ci se aplica nerespectarilor dispozitiilor legale din toate domeniile, precum si actiunilor si omisiunilor ce contravin obiectului sau scopului dispozitiilor legale, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale;
– instituie obligativitatea aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati;
– impune ca raportarea interna sa garanteze confidentialitatea identitatii persoanei care efectueaza raportarea, ca persoana sau departamentul desemnat sa primeasca raportarea sa o gestioneze cu diligenta si sa informeze avertizorul intr-un interval de timp rezonabil cu privire la actiunile intreprinse.
TRANSPUNEREA DIRECTIVEI
Statele membre sunt obligate sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 17 decembrie 2021.
In ceea ce priveste entitatile juridice din sectorul privat care au intre 50 si 249 de lucratori, statele au termen pana la 17 decembrie 2023 sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma obligatiei de a institui canale interne.[2]
Pentru entitatile private care au mai mult de 249 de lucratori noua reglementare va intra in vigoare cel tarziu la 17 decembrie 2021.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plataIntrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete (CASS si impozit) duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Desfiintare locuri de munca. Dreptul la preavizIntrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<