Angajatorii cu 50+ salariati: avertizori de interes public

angajatori 50 salariatiraportare interna angajatoriavertizor de interes public
Angajatorii cu 50+ salariati: avertizori de interes public
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
In contextul in care in urma cu doi ani a fost adoptata Directiva 2019/1937 A Parlamentului European si a Consiliul privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii, Ministerul Justitiei a elaborat un proiect de lege privind protectia avertizorilor in interes public[1] prin care se doreste transpunerea in legislatia nationala a Directivei privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii.
 
„Exista si la ora actuala legislatie pe acelasi subiect, dar care se aplica doar in sectorul public, prin Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii este reglementata institutia protectiei avertizorului in interes public exclusiv pentru autoritatile si institutiile publice”, anunta CNIPMMR.
 
Conform aceleiasi surse, principala schimbare introdusa prin noua Directiva este introducerea obligativitatii aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati.
 
CE ESTE AVERTIZORUL DE INTERES PUBLIC?
 
Avertizor in interes public este persoana fizica care efectueaza o raportare sau divulga public informatii referitoare la incalcari ale legii, obtinute in context profesional.
 
Prin incalcarii ale legii se inteleg actiuni sau omisiuni care constituie nerespectari ale dispozitiilor legale, ce reprezinta abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, sau care contravin obiectului sau scopului acestora, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale.
 
Persoana care dobandeste acest statut este protejata impotriva eventualelor sanctiuni profesionale sau personale la care ar putea fi expuse ca urmare a transmiterii unei sesizari.
 
CUM SE FACE RAPORTAREA?
 
Sunt prevazute 3 modalitati de raportare:
 
a) raportarea interna – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii din cadrul unei autoritati sau institutii publice sau persoane juridice de drept privat;
 
b) raportarea externa – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii realizata prin canalele externe de raportare reprezentate de autoritati. Se desemneaza ANI in calitate de canal extern;
 
c) divulgarea publica – punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii.
 
OBLIGATII PENTRU ANGAJATORII PRIVATI
 
Angajatorul privat are obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare.
 
Acesta este obligat sa desemneze o persoana, un compartiment sau un tert, cu atributii in ceea ce priveste primirea, inregistrarea, examinarea, efectuarea de actiuni subsecvente si solutionarea raportarilor, care sa actioneze cu impartialitate si care sa se bucure de independenta in exercitarea acestor atributii.
 
Persoanele juridice de drept privat au obligatia de a institui canale interne de raportare.
 
In principiu, noua legislatie NU SE VA APLICA persoanelor juridice de drept privat care au SUB 50 DE ANGAJATI (exista exceptii pentru: emitentii de instrumente financiare, distributia de asigurari, redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii,  siguranta operatiunilor petroliere offshore, prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului etc.).
 
Este interzisa orice forma de represalii impotriva avertizorilor, in special cele care privesc suspendarea contractului individual de munca ori a raportului de serviciu, concedierea, modificarea contractului de munca sau a raportului de serviciu,  retrogradarea sau impiedicarea promovarii in munca si a dezvoltarii profesionale,  aplicarea unei sanctiuni disciplinare,  constrangerea, intimidarea, hartuirea sau ostracizarea etc.
 
MODIFICARI FATA DE ACTUALA LEGISLATIE
 
Raportat la legislatia in vigoare, se modifica:
 
– domeniul de aplicare nu este limitat la anumite domenii, ci se aplica nerespectarilor dispozitiilor legale din toate domeniile, precum si actiunilor si omisiunilor ce contravin obiectului sau scopului dispozitiilor legale, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale;
 
– instituie obligativitatea aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati;
 
– impune ca raportarea interna sa garanteze confidentialitatea identitatii persoanei care efectueaza raportarea, ca persoana sau departamentul desemnat sa primeasca raportarea sa o gestioneze cu diligenta si sa informeze avertizorul intr-un interval de timp rezonabil cu privire la actiunile intreprinse.
 
TRANSPUNEREA DIRECTIVEI
 
Statele membre sunt obligate sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 17 decembrie 2021.
 
In ceea ce priveste entitatile juridice din sectorul privat care au intre 50 si 249 de lucratori, statele au termen pana la 17 decembrie 2023 sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma obligatiei de a institui canale interne.[2]
 
Pentru entitatile private care au mai mult de 249 de lucratori noua reglementare va intra in vigoare cel tarziu la 17 decembrie 2021.
 
 
 

de Ioana Pavel


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
angajatori 50 salariatiraportare interna angajatoriavertizor de interes public

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!


Data aparitiei: 17 Septembrie 2021
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele


Rating:


Angajatorii cu 50+ salariati: avertizori de interes public Nota: 5 din 5 - 1 vot.
 

 
x
(cel putin 10 caractere)


Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!
 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Primirea la munca a strainilor. Obligativitatea avizului de angajareIntrebare: In ultima vreme au inceput sa ne plece din cadrul companiei multi angajati din tari non UE, care fie fug si nu mai reusim sa dam de ei, fie pleaca la alt angajator. Ce alta solutie ar exista sa fie angajatii nostri, insa nu cu contract individual de munca, sa nu facem toate demersurile in obtinerea avizului de angajare etc. si ce implicatii ar fi pentru ei, cat si pentru noi ca angajator (relatia cu ITM, IGI, taxe etc).
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Diurna. Activitate prestata pentru diverse lucrari in alta localitateIntrebare: Pot acorda diurna angajatilor care se deplaseaza zilnic in Judetul Ilfov pentru diverse lucrari (proiect de 50 zile) la o distanta de 7 km fata de Bucuresti (sediul social) si ce acte ar trebui sa avem?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“DIURNA. Noile modificari legislative transpuse in 13 STUDII de CAZ”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

eNews Resurse Umane

TELEMUNCA - 10 SOLUTII oferite de specialitstii in Legislatia muncii si HR
Descarcati GRATUIT raportul special

"TELEMUNCA - 10 SOLUTII oferite de specialitstii in Legislatia muncii si HR"
 

 


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"TELEMUNCA - 10 SOLUTII oferite de specialitstii in Legislatia muncii si HR"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]