Angajatorii cu 50+ salariati: avertizori de interes public

Ioana Pavel
Ioana Pavel
17 Septembrie 2021
17 Septembrie 2021
Ioana Pavel
Ioana Pavel
angajatori 50 salariatiraportare interna angajatoriavertizor de interes public
Angajatorii cu 50+ salariati: avertizori de interes public
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
 
In contextul in care in urma cu doi ani a fost adoptata Directiva 2019/1937 A Parlamentului European si a Consiliul privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii, Ministerul Justitiei a elaborat un proiect de lege privind protectia avertizorilor in interes public[1] prin care se doreste transpunerea in legislatia nationala a Directivei privind protectia persoanelor care raporteaza incalcari ale dreptului Uniunii.
 
„Exista si la ora actuala legislatie pe acelasi subiect, dar care se aplica doar in sectorul public, prin Legea nr. 571/2004 privind protectia personalului din autoritatile publice, institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza incalcari ale legii este reglementata institutia protectiei avertizorului in interes public exclusiv pentru autoritatile si institutiile publice”, anunta CNIPMMR.
 
Conform aceleiasi surse, principala schimbare introdusa prin noua Directiva este introducerea obligativitatii aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati.
 
CE ESTE AVERTIZORUL DE INTERES PUBLIC?
 
Avertizor in interes public este persoana fizica care efectueaza o raportare sau divulga public informatii referitoare la incalcari ale legii, obtinute in context profesional.
 
Prin incalcarii ale legii se inteleg actiuni sau omisiuni care constituie nerespectari ale dispozitiilor legale, ce reprezinta abateri disciplinare, contraventii sau infractiuni, sau care contravin obiectului sau scopului acestora, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale.
 
Persoana care dobandeste acest statut este protejata impotriva eventualelor sanctiuni profesionale sau personale la care ar putea fi expuse ca urmare a transmiterii unei sesizari.
 
CUM SE FACE RAPORTAREA?
 
Sunt prevazute 3 modalitati de raportare:
 
a) raportarea interna – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii din cadrul unei autoritati sau institutii publice sau persoane juridice de drept privat;
 
b) raportarea externa – comunicarea orala sau scrisa de informatii referitoare la incalcari ale legii realizata prin canalele externe de raportare reprezentate de autoritati. Se desemneaza ANI in calitate de canal extern;
 
c) divulgarea publica – punerea la dispozitie in orice mod in spatiul public a informatiilor referitoare la incalcari ale legii.
 
OBLIGATII PENTRU ANGAJATORII PRIVATI
 
Angajatorul privat are obligatia de a identifica sau institui canale interne de raportare.
 
Acesta este obligat sa desemneze o persoana, un compartiment sau un tert, cu atributii in ceea ce priveste primirea, inregistrarea, examinarea, efectuarea de actiuni subsecvente si solutionarea raportarilor, care sa actioneze cu impartialitate si care sa se bucure de independenta in exercitarea acestor atributii.
 
Persoanele juridice de drept privat au obligatia de a institui canale interne de raportare.
 
In principiu, noua legislatie NU SE VA APLICA persoanelor juridice de drept privat care au SUB 50 DE ANGAJATI (exista exceptii pentru: emitentii de instrumente financiare, distributia de asigurari, redresarea si rezolutia institutiilor de credit si a firmelor de investitii,  siguranta operatiunilor petroliere offshore, prevenirea spalarii banilor si finantarii terorismului etc.).
 
Este interzisa orice forma de represalii impotriva avertizorilor, in special cele care privesc suspendarea contractului individual de munca ori a raportului de serviciu, concedierea, modificarea contractului de munca sau a raportului de serviciu,  retrogradarea sau impiedicarea promovarii in munca si a dezvoltarii profesionale,  aplicarea unei sanctiuni disciplinare,  constrangerea, intimidarea, hartuirea sau ostracizarea etc.
 
MODIFICARI FATA DE ACTUALA LEGISLATIE
 
Raportat la legislatia in vigoare, se modifica:
 
– domeniul de aplicare nu este limitat la anumite domenii, ci se aplica nerespectarilor dispozitiilor legale din toate domeniile, precum si actiunilor si omisiunilor ce contravin obiectului sau scopului dispozitiilor legale, inclusiv nerespectarea normelor deontologice si profesionale;
 
– instituie obligativitatea aplicarii legislatiei privind protectia avertizorilor si persoanelor juridice de drept privat care au un numar de cel putin 50 de angajati;
 
– impune ca raportarea interna sa garanteze confidentialitatea identitatii persoanei care efectueaza raportarea, ca persoana sau departamentul desemnat sa primeasca raportarea sa o gestioneze cu diligenta si sa informeze avertizorul intr-un interval de timp rezonabil cu privire la actiunile intreprinse.
 
TRANSPUNEREA DIRECTIVEI
 
Statele membre sunt obligate sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive pana la 17 decembrie 2021.
 
In ceea ce priveste entitatile juridice din sectorul privat care au intre 50 si 249 de lucratori, statele au termen pana la 17 decembrie 2023 sa asigure intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma obligatiei de a institui canale interne.[2]
 
Pentru entitatile private care au mai mult de 249 de lucratori noua reglementare va intra in vigoare cel tarziu la 17 decembrie 2021.
 
 
 
NOUTATI din Legislatia muncii

Pregatiti-va sa radeti cu lacrimi!


Savurati cele 12 caricaturi absolut dementiale
prezentate in Calendarul Vesel al Managerului HR 2025!


Vedeti AICI Caricaturile >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]