Anumite activitati ale companiei impun prestarea de ore suplimentare pentru anumite posturi chiar si in perioada de criza.
Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 30 de zile dupa efectuarea acesteia, iar in cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila, munca suplimentara trebuie sa fie platita prin adaugarea unui spor la salariu ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza (conform art. 41 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010).
Ca sa evitati prestarea de ore suplimentare care ar fi necesara in unele cazuri in firma dvs., alegeti sa transferati anumite sarcini si responsabilitati ale angajatilor mult prea solicitati catre angajati care nu au o incarcare corespunzatoare si care au competentele de care este nevoie.
In cazul in care sunt necesare modificari ale atributiilor stipulate in fisa postului, transferul se poate realiza prin acordul partilor, conform art. 41 din Codul muncii.
Conform art. 43 din Codul muncii, delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Realizati concedieri colective
Concedierea colectiva reprezinta o reducere de personal pe o anumita perioada de timp, determinata de ratiuni economice extreme.
Codul muncii (art. 68-72, cu modificarile si completarile ulterioare) si Contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010 (art. 79-82) reglementeaza conditiile generale si modul in care se poate realiza concedierea colectiva.
Avand in vedere impactul acestui proces asupra angajatilor ce raman in companie, asupra motivatiei si atitudinilor acestora, precum si asupra culturii organizationale, o astfel de masura ar trebui sa fie ultima solutie pentru reducerea costurilor. In general este util ca orice actiune, program sau proiect care vizeaza resursele umane ale companiei dvs. sa fie discutat si convenit cu angajatii si cu reprezentantii acestora.
Indiferent de problemele cu care se confrunta firma dvs., nu va grabiti sa recurgeti la asa-numitele „solutii ultime“, adica concedierea angajatilor.
Sfatul nostru este sa treceti in revista toate posibilitatile de reducere a cheltuielilor cu forta de munca si sa alegeti in primul rand solutiile de tip „castig-castig“, atat pentru dvs., ca angajator, cat si pentru angajati.
In acest fel veti obtine o crestere a motivatiei angajatilor si veti putea face fata situatiei de criza mult mai bine decat daca in firma dvs. se instaureaza un climat preponderent de teama si nesiguranta.
Agreati cu angajatii efectuarea concediilor de odihna in perioadele in care acestia sunt subincarcati
Efectuarea concediului de odihna se realizeaza in baza unei programari colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, pentru programarile colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programarile individuale.
Stabiliti de comun acord cu angajatii, respectiv cu sindicatul, ca efectuarea concediilor de odihna sa se faca integral in perioadele de slaba activitate din firma dvs.
Totodata, daca exista zile de concediu din anul anterior neefectuate, este recomandabil sa se efectueze tot in aceste perioade.
In acest mod, angajatii beneficiaza de drepturile cuvenite, iar dvs., ca angajator, va indepliniti obligatiile legale si contractuale si, in acelasi timp, eficientizati efortul salarial prin corelarea lui cu activitatea economica.
Pentru indemnizatia de concediu de odihna nu sunt, de regula, luate in calcul veniturile de natura salariala acordate ocazional, cum ar fi premiile sau alte drepturi care sunt lasate la aprecierea angajatorului.