Conform art. 81 alin. (1) din Codul muncii, demisia este actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, ii comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz.
„Notificare scrisa“, in sensul clasic, inseamna o hartie care se poate arhiva intr-un dosar, dar in aceasta perioada in care comunicarea se face aproape exclusiv prin mijloace electronice, hartiile devin incet-incet depasite. Ca urmare, se pune intrebarea: demisia comunicata prin e-mail indeplineste conditia pusa de art. 81? Este ea sau nu este valabila?
In principiu, si mesajul trimis prin e-mail tot o notificare scrisa este. Deci demisia prin e-mail ar fi valabila, mai ales ca exista si un argument logic: din moment ce decizia de concediere individuala poate fi comunicata prin e-mail (conform Hotararii nr. 34/2016 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie), de ce, in mod simetric, nu ar putea fi si demisia comunicata la fel?
Ei bine, problema este cu semnatura. Un e-mail semnat sec, cu numele scris la tastatura, nu poate fi luat in considerare, pentru ca nu exista nicio posibilitate de a dovedi ca el chiar a fost trimis de respectivul salariat (cine stie cine a avut acces la casuta lui de e-mail?). E necesar, asadar, ca demisia trimisa prin e-mail sa fie de fapt un document format PDF, cu scanarea semnaturii olografe, sau sa fie semnata electronic (salariatul sa aiba semnatura electronica).
Demisia prin e-mail - ce adresa se va folosi?
Importanta este si adresa de e-mail de pe care se trimite mesajul cu demisia. Daca salariatul foloseste o adresa privata de e-mail, deci nu adresa utilizata in mod obisnuit pentru raporturile de serviciu dintre parti, comunicarea capata un aer neoficial si ar putea fi tratata de angajator cu mai putina atentie.
Si, in fine, un aspect care este trecut adesea cu vederea de salariatii care isi dau demisia: intentia lor de a demisiona trebuie sa fie fara echivoc. Astfel, se in tampla de multe ori ca, din dorinta de a indulci mesajul, acestia sa apeleze la formulari mai sofisticate („Apreciez mult colaborarea frumoasa cu aceasta firma, dar as vrea sa ma indrept spre alte proiecte, sper sa ramanem in relatii“), omitand sa spuna fix esentialul – anume ca demisioneaza.
O asemenea formulare poate fi derutanta pentru angajator (ca si pentru instanta de judecata, in cazul unui litigiu), de aceea un mesaj simplu si clar, fara acrobatii literare, este intotdeauna de preferat.
Conform art. 81 din Codul Muncii, prin demisie se intelege actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz.
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
(2) Angajatorul este obligat sa inregistreze demisia salariatului. Refuzul angajatorului de a inregistra demisia da dreptul salariatului de a face dovada acesteia prin orice mijloace de proba.
(3) Salariatul are dreptul de a nu motiva demisia.
(4) Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
...un articol cuprins in Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal
Rezolva profesionist orice provocare!
Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal este o publicatie de specialitate unica care nu trece neobservata in mediul HR datorita continutului sau exceptional si care reuseste sa-ti ofere solutii pentru problemele frecvent generate de legislatia in continua schimbare. Cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs. Click aici pentru detalii >>