Modul de organizare a programelor de internship, incheierea contractului de internship, drepturile si obligatiile internului si ale organizatiei-gazda care organizeaza asemenea programe sunt reglementate prin Legea nr. 176/2018 privind internshipul.
De asemenea prin Ordinul nr. 2.004/2018 emis de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, este aprobat modelul-cadru al certificatului si contractului de internship.
Referitor la remunerare, mentionam ca in Legea nr. 176/2018 exista prevederi exprese prin care se stabileste dreptul internului la o indemnizatie pentru activitatea desfasurata cu contract de internship, indemnizatie al carei cuantum trebuie stabilita chiar prin contract.
Astfel, la art. 8 din lege se prevede:
”Art. 8. (1) Internul are dreptul la o indemnizatie pentru internship, platita de organizatia-gazda, al carei cuantum este stipulat in contractul de internship.
(2) Cuantumul indemnizatiei pentru internship stabilita potrivit alin. (1) este egal cu cel putin 50% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata si se acorda proportional cu numarul de ore de activitate desfasurata.
(3) Durata timpului de munca pentru un intern, pentru a desfasura activitate in baza unui contract de internship, este de maximum 40 de ore pe saptamana si se stabileste prin contractul de internship.
(4) In situatia internilor cu varsta sub 18 ani, durata timpului de munca pentru a desfasura activitate in baza unui contract de internship este de maximum 30 de ore pe saptamana, dar nu mai mult de 6 ore pe zi.
…………..
(6) Este interzisa efectuarea de ore suplimentare peste durata prevazuta la alin. (3) si (4).
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
(7) Organizatia-gazda are obligatia de a tine evidenta timpului in care internul isi desfasoara activitatea specifica din cadrul programului de internship, precum si obligatia de a prezenta aceasta situatie organelor de control ori de cate ori este solicitat acest lucru.”
Pentru a fi mai relevanti, va oferim un studiu de caz in acest sens, prezentat pe PortalCodulMuncii:
"In cazul contractelor de internship: Exista o varianta de internship care sa nu presupuna plata unei indemnizatii? In Legea 176/2018 nu exista nimic specificat legat de obligativitatea ca intershipul sa fie platit. In caz afirmativ, contractul de internship fara plata va fi inregistrat in Registrul de evidenta al contractelor de internship si in programul de salarizare? Sunt obligatorii controlul medical si instructajul de protectia muncii?"
Raspunsul specialistilor:
Avand in vedere aceste prevederi, intrucat remunerarea pentru activitatea depusa este un drept expres prevazut al internului, care trebuie sa se regaseasca in contractul de internship fiind o clauza obligatorie a acestuia, conform modelului reglementat prin Ordinul nr. 2.004/2018, internship-ul nu se poate desfasura fara acordarea unei remuneratii asa cum este reglementata prin lege. De altfel, cuantumul indemnizatiei de internship este obligatoriu de inscris in registrul electronic de evidenta a contractelor de internship.
Referitor la completarea datelor in registrul electronic de evidenta a contractelor de internship si transmiterea acestuia la agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca sau a municipiului Bucuresti, este o obligatie a tuturor organizatiilor gazda, cu respectarea prevederilor art. 17 si 18 din Legea nr. 176/2018.
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente!
Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative!
Puteti prezenta inspectorilor, pe loc, astfel de documente?
Va oferim 160 de modele si formulare EDITABILE + 43 de documente editabile in domeniul salarizarii CADOU care acopera orice situatie cu care va puteti intalni. Retineti, va rugam, cele 203 de modele sunt intocmite in conformitate cu cele mai recente prevederi legale din domeniul relatiilor de munca, DETALII AICI >>>
Nu am identificat in lege nicio exceptie de la obligatia organizatiilor-gazda de a completa si de a transmite registrul electronic.
Cu privire la instructajul din domeniul sanatatii si securitatii in munca (protectia muncii), acesta trebuie facut avand in vedere si prevederile art. 16 lit. l) din Legea nr. 176/2018 in care se prevede obligativitatea organizatiei-gazda de a aplica prevederile legislatiei in domeniul SSM.
Modul cum se realizeaza controlul de medicina muncii este reglementat prin HG nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Examenele medicale, in conformitate cu prevederile art. 8 din HG nr. 355/2007, sunt examene la angajarea in munca, de adaptare, periodic, la reluarea activitatii, supraveghere speciala si promovarea sanatatii la locul de munca. Aceste examene medicale sunt destinate persoanelor care se incadreaza in munca.
HG 355/2007 nu defineste notiunea de lucrator, iar din prevederile sale rezulta ca este aplicabila doar persoanelor care sunt angajate in munca.
Totusi, notiunea de lucrator este definita prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind: ”persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice;” - art. 5, lit. a). Internii s-ar putea incadra la categoria ”alti participanti la procesul de munca”.
In opinia noastra, prevederile legale mentionate, cele ale Legii nr. 319/2006 si ale HG nr. 355/2007 sunt neclare in ceea ce priveste internii, deoarece legea defineste ca fiind lucratori ”alti participanti la procesul de munca”, unde s-ar incadra internii, dar HG nr. 355/2007 care reglementeaza efectuarea controlului de medicina muncii pentru lucratori se refera doar la situatia unei persoane care se angajeaza sau este deja angajata.
In aceste conditii de neclaritate legislativa, apreciem ca pentru intern nu este obligatoriu examenul medical, deoarece nu pare a se incadra in niciunul dintre tipurile de examene medicale prevazute la art. 8 din HG nr. 355/2007; totusi, chiar daca nu rezulta clar din legislatie ca examenul de medicina muncii este obligatoriu pentru interni, apreciem ca cel mai prudent pentru organizatia-gazda este ca acesta sa fie efectuat, pentru a se evita aparitia unor situatii neplacute, insa apreciem ca trebuie sa va consultati si cu medicul de medicina muncii asupra acestui aspect.
Un raspuns oferit in noiembrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi oferite de catre experti in legislatia muncii si resurse umane.